• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skuffende tall fra DY

Skulle vel bare mangle med alt som har skjedd.

Legg bare merke til at kostnadene går ned og pengebingen øker.

:fly
 
Bjørn Kjos' presentasjon for 2. kvartal:
http://www.norwegian.no/PageFiles/11023/Norwegian Q2 10 Presentation.pdf

Rapport for 2. kvartal:
http://www.mynewsdesk.com/files/ee0...ceAttachedDocument/norwegian_q2_10_report.pdf

Pressemelding fra Norwegian:

Norwegian kutter kostnader og øker konkurransekraften

2010-07-13

Oslo/Fornebu 13. juli 2010

Norwegian kutter kostnader og øker konkurransekraften

Norwegian fraktet 3,2 millioner passasjerer i andre kvartal, 15 prosent flere enn i fjor, viser resultatet for andre kvartal 2010. Omsetningen ble på vel 2 milliarder kroner, en økning på 7 prosent. Nettoresultatet etter skatt ble -134 millioner kroner i Q2, et resultat sterkt påvirket av myndighetenes stenging av luftrommet tidligere i vår. Norwegian fortsetter å holde stø kurs mot flere nye fly og lavere kostnader.

- Resultatet for andre kvartal er som ventet sterkt påvirket av det stengte luftrommet tidligere i vår og den usikkerheten myndighetenes ”av og på”-stenging skapte blant de reisende. Samtidig har vekterstreiken i Norge også påvirket trafikken. Norwegian har hatt et direkte tap på 100 millioner kroner som følge av stengt luftrom og estimerer et ytterligere indirekte tap på om lag 100 millioner som følge av lavere salg og lavere priser, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

- Det er også mye positivt i dette kvartalet, spesielt at vi greier å holde en stø kurs mot lavere kostnader og økt konkurransekraft. Vi har 760 millioner kroner mer på bok i år enn på samme tid i fjor, noe som er et godt utgangspunkt med hensyn til konkurransesituasjonen og våre investeringer i nye fly, sier Kjos.

Norwegian vil fase ut eldre Boeing 737-300 flere år tidligere enn opprinnelig planlagt og samtidig øke antall nye Boeing 737-800 slik at både antall 800 maskiner og antall fly i flåten vokser raskere. I 2011 og 2012 vil selskapet øke flåten med tre nye, leasede maskiner utover de allerede 70 som er bestilt.

Nye fly og mer effektiv drift

Enhetskostnaden er kuttet kraftig fra 2009 til 2010, og er nå i 2. kvartal nede på 34 øre, eks drivstoff. Stengningen av europeisk luftrom bidro med om lag 2 øre i økte kostnader, slik at den underliggende enhetskostnaden ble 32 øre i andre kvartal – 15 prosent lavere enn samme tid i fjor. Norwegian vil med innfasing av nye og større fly få en mer effektiv drift og dermed kunne redusere enhetskostnadene ytterligere. Innen 2014 vil Norwegian ha en av de mest miljøvennlige og moderne flyflåtene i Europa.

- Nye fly betyr bedre reiseopplevelse for passasjerene. Samtidig innebærer nye fly at vi kan drive enda mer kostnadseffektivt enn i dag. Dette er en flyflåte for fremtiden, sier Bjørn Kjos.

Utvalgte nøkkeltall 2. kvartal 2010 (2. kvartal 2009)

Antall passasjerer: 3,2 mill (2,8 mill)
Omsetning: 2, 032 mill kroner (1, 901 mill)
Fyllingsgrad: 75 prosent (78 prosent)
EBITDAR: 144 mill kroner (418 mill kroner)
EBITDA: - 49 mill kroner (258 mill kroner)
EBIT: - 93 mill kroner (223 mill kroner)
EBT: -188 mill kroner (245 mill kroner)
Nettoresultat: -134 mill kroner (180 mill kroner)

Se vedlagte pdf for kvartalsrapport.

Kontaktpersoner for pressen:

Finansdirektør Frode Foss, tel 91 63 16 45
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tel 97 55 43 44
 
Der kan man se hvor ekstrem følsomme lowcost carriers er
når flyene er groundet et par dage !

Derudover er resultatet stadig væsentlige dårligere sammenlignet
med Q2 / 2009, det kost lidt at ekspandere, f.eks med 738 i karup.
 
Ser at Norwegian ved årsslutt i 2010 vil ha 30 Boeing 737-800 og 23 737-300. I løpet av 2011 er det planlagt å fase ut 13 737-300, samtidig som 17 737-800 kommer inn i flåten. Tre av disse skal leies inn utover de leie- og kjøpskontraktene som allerede eksisterer.
 
Det finnes seg en tydelig bremse-spor i DY sitt resultat som kan i store deler skyldes til aske-skyen og stenging av luftrommet. Dette hadde store utvirkinger pa Low-Cost bransjen siden deres kunder booker lengre pa forhand. Aske-stengning skedde i April og med en estimert advance-booking tid av en Low-Cost Pax pa 6-8 uker hadde dette forsatt effekt i Juni maned.

Samtidlig finnes det seg en del ting som man kan legge stor vekt til. Cash Flow er positiv, sa driften er sunn. Investeringer drainerer med ca. 560 Mio NOK fra selskap. Det koster a fa inn nye fly sa hurtig.

Utfasing av 737-300 er fremskydet med 2 ar, som betyr at med slutt 2012 er det slutt med 737CL. Sa vi trolig kommer a se snart salgs-annonseringer for de 5 eide fly. 4 av disse 5 skulle kunne plasseres uten problemer, men KKW blir en bargain for kjöperen.
 
Vad ligger i "enhetskostnaden"?

Slik det er formulert i pressemeldingen vil det nok være kostnaden per fløyet setekilometer. Alle såkalte "operating expenses" tas normalt med i beregningen, så dette er en gjennomsnittskostnad per tilgjengelige sete (-kilometer). Denne kostnaden regnes ikke ut fra antall passasjerer fløyet, men antall seter ombord. Yield'en (eller enhetsinntekt) er inntekten per (inntektsgivende) passasjerkilometer, men for å få det sammenliknbart med enhetskostnaden (eller CASK) så må man multiplisere med kabinfaktoren. Da får man revenue per available seat kilometer (som er i samme målestokk som kostnadsmålet). Da kan man relativt raskt danne seg et bilde av om selskapet vil levere overskudd eller ikke. Det viser også at det ikke bare er prisen per passasjer som er viktig, men også kabinfaktoren. :-)

Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor man rapporterer om enhetskostnad ekskl. drivstoff, for drivstoff er vel en nokså sentral input i produksjonen..... Jeg ser imidlertid at andre herværende flyselskaper også av & til gjør dette, men det gjør det vel ikke mindre fornuftig.:)
 
Last edited:
Enhetskostnader uten fuel sier mye om hvor flinke selskapet er til å drive billig.

Legger man til fuelfaktoren tar man inn et parameter som selskapet er svært lite i stand til å gjøre noe med. Fuelhedging er et mulig verktøy for å dempe utslaget men hedging er også en stor risikofaktor hvis man hedger for mye..
 
Enhetskostnader uten fuel sier mye om hvor flinke selskapet er til å drive billig.

Legger man til fuelfaktoren tar man inn et parameter som selskapet er svært lite i stand til å gjøre noe med. Fuelhedging er et mulig verktøy for å dempe utslaget men hedging er også en stor risikofaktor hvis man hedger for mye..

Det er jo et godt poeng....:)
Jeg er helt enig i at det gir et bilde av effektiviteten i selskapet, men den relevante kostnaden er jo uansett den som inkluderer fuel. Ved en kjapp gjennomlesning av pressemeldingen ovenfor så fant jeg imidlertid ikke den totale enhetskostnaden.
 
Det er jo et godt poeng....:)
Jeg er helt enig i at det gir et bilde av effektiviteten i selskapet, men den relevante kostnaden er jo uansett den som inkluderer fuel. Ved en kjapp gjennomlesning av pressemeldingen ovenfor så fant jeg imidlertid ikke den totale enhetskostnaden.

Unit cost was NOK 0.49 in the first half and NOK 0.47 in the second quarter compared to NOK
0.51 in the first half last year and NOK 0.47 in the second quarter last year.

http://www.mynewsdesk.com/files/ee0...ceAttachedDocument/norwegian_q2_10_report.pdf

Unit cost uten fuel er mer av akademisk interesse - akkuratt som resultat før leasing....:fly
 
Tack för info.
Då kan man snabbt räkna ut hur långt man kommer för sina Nok 199 och hur många "gratis" kilometer man fick på sin resa ;)
 
Utfasing av 737-300 er fremskydet med 2 ar, som betyr at med slutt 2012 er det slutt med 737CL. Sa vi trolig kommer a se snart salgs-annonseringer for de 5 eide fly. 4 av disse 5 skulle kunne plasseres uten problemer, men KKW blir en bargain for kjöperen.

Skjønte ikke helt denne her, hva er det med KKW?
 
Skjønte ikke helt denne her, hva er det med KKW?

Det er bare å ta en titt på dens tidligere liv det

Earlier operators:
CS-TIG (1989-1993) - Bavaria/AirAtl.
CS-TIG (1993-2001) - TAP
CS-TIG (2001) - Euro Atlantic AW
PR-BRE (2001-2002) - Brasil Rodo
PR-BRE (2002-2004) - Euro Atlantic
CS-TLL (2004) - Euro Atlantic AW
CS-TLL (2004-2005) - Blue Air
CS-TLL (2005-2006) - Euro Atlantic

og ikke minst at den er blant de eldste -300 i flåten
 
For og spore av litt, antall eiere/operatører kan vel ikke bety all verden når man ser maskinen i dag, den er i toppstand og fremstår som et godt salgsobjekt spør du meg. Bedre med en gammel godt vedilkeholdt maskin enn en ny og dårlig vedlikeholdt;)

Jeg vet ikke hva "listeprisen" på B733 av denne årgangen kan være?
 
Last edited:
Riktig det MD11, men de fleste vil også har et fly med en kjent god historikk - og maskiner som har hoppet rundt fra operatør til operatør har det lett for og settes spørsmålstegn ved.
 
Bargain for kjøperen er god (lav) pris ifht verdi. Som oftest følger de hverandre med mindre det er spesielt overskudd eller underskudd på materiell i markedet.
 
Back
Top