Skremt av gamle fly?

RIBRO

ScanFlyer Gold
http://e24.no/boers-og-finans/article2542471.ece

Det spanske flyselskapet Hola Airlines er leid inn fordi Norwegian har forsinkelser i leveranse av nye fly for sesongen, men ifølge Dagsavisen er mange passasjerer langt fra fornøyd med erstatningen.

Markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian beklager hvis folk blir engstelige når de skal reise med Hola Airlines-fly.

Er Hola dårligere enn noe annet som leies inn? Er flyet slitt innvendig, eller hva er det folk blir "engstelige" av?
 
Last edited:
Jeg fløy med Norwegian/Hola Airlines fra Madrid til Oslo på mandag og det var ingenting å være redd for, men det var slitt interiør og veldig trangt ombord.
 
Et spørsmål folk flest stiller seg er jo om vedlikeholdet av flyet er like dårlig...
 
Nå kan jeg bare snakke for EC-JQX siden det har jeg flydd med. Den 733en virket relativt frisk selv om det utenpå fantes en del doubler patches (fire for å være eksakt på babord side - foretok en halv walk around med bakkemannskapets velsignelse) og en av disse patchene var midt mellom Hola og Airlines. Jeg la også merke til at det var foretatt noen lap joint arbeid på flyet, så den er ikke kommet opp til C10 enda (lurer på om folk reagerer på lappverket på flere CNOs 735er hvor lap joint er foretatt?). Innvendig var det ikke noe særlig å klage på. Teppene nesten nye og rene sammenlignet med flere av SAS' 735er og 737NGer. Resten av flyet var fri for den sædvanlige klistrelappreklamen både her og der, sete var av typen stipete blåtoner og ikke noe galt med dem. Det som kan være skremmende var at det ikke var noen norske varsellapper, men to-språklig engelsk og spansk. Nå har jeg ikke for vane å besøke toalettet på fly under korte flyturer, så kommentarer til det kan jeg ikke gi. Da er vi fremme ved hva som kan være skremmende, og det er at Hola Airlines logoen var delvis flasset av og med den hvit fargen på flyet, så kunne det ha godt av en liten vask.

Nei, jeg har vært oppe i 737er som har vært mye dårligere. Da er det to selskaper som peker seg ut, og det er bmibaby og Jet2 - bmibaby for sitt innvendige vedlikehold og Jet2 for å se ut som vortesvin på utsiden.
 
At folk tror at flyet er i dårlig stand er vel nesten like negativt som at det faktisk èr det.
Man skal ikke undervirdere effekten av å la flyet set bra ut på overlaten...
 
At folk tror at flyet er i dårlig stand er vel nesten like negativt som at det faktisk èr det.
Man skal ikke undervirdere effekten av å la flyet set bra ut på overlaten...

I såfall burde SAS sende noen av sine større maskiner oftere til vask:lol:
 
BGO, da må SAS NO starte å bekymre seg for de fadede 736ene uten norske flagg - rødfargen(e) på motorene ser ut som en ... ja, det du vet. For noen av disse er også noen deksel byttet rundt så det er forskjellige nyanser av rødoransje farge på dem. Heldigvis for SAS så er de tre andre hovedfargene på flyene (den lyse varme grå, den mørkeblå og sølvtonene for logoen) temmelig fargeekte for UV-lys i motsetning til den røde.
 
Nå kan jeg bare snakke for EC-JQX siden det har jeg flydd med. Den 733en virket relativt frisk selv om det utenpå fantes en del doubler patches (fire for å være eksakt på babord side - foretok en halv walk around med bakkemannskapets velsignelse) og en av disse patchene var midt mellom Hola og Airlines. Jeg la også merke til at det var foretatt noen lap joint arbeid på flyet, så den er ikke kommet opp til C10 enda (lurer på om folk reagerer på lappverket på flere CNOs 735er hvor lap joint er foretatt?). Innvendig var det ikke noe særlig å klage på. Teppene nesten nye og rene sammenlignet med flere av SAS' 735er og 737NGer. Resten av flyet var fri for den sædvanlige klistrelappreklamen både her og der, sete var av typen stipete blåtoner og ikke noe galt med dem. Det som kan være skremmende var at det ikke var noen norske varsellapper, men to-språklig engelsk og spansk. Nå har jeg ikke for vane å besøke toalettet på fly under korte flyturer, så kommentarer til det kan jeg ikke gi. Da er vi fremme ved hva som kan være skremmende, og det er at Hola Airlines logoen var delvis flasset av og med den hvit fargen på flyet, så kunne det ha godt av en liten vask.

Nei, jeg har vært oppe i 737er som har vært mye dårligere. Da er det to selskaper som peker seg ut, og det er bmibaby og Jet2 - bmibaby for sitt innvendige vedlikehold og Jet2 for å se ut som vortesvin på utsiden.


De som jobber i teknisk kan bare smile....

Sikkert, folk vil reagere om lakken er ikke helt fresk. Mens jeg tror flesteparten av folked ikke skjönner hva det er med patches og doubler-plates. Lap-Joints har vel alle fly, selv de splitter nye, og ingen passajer bryr seg om det kunne ses fler bolts eller ikke. Sa lenge du har ikke mere enn 3 patches pa en hud-panel, sa er det ingen problem.
Lap Joint Modifikasjon ma ikke per se gjöre med C10 sjekk og det ma ikke byttes komplett. Southwest har brukt en annen mate a löse dette: Cornerworks...

Interiöret er en annet ting og om Hola er virkelig sa utsliten, sa er dette beklagelig, mens grunnet at KHB er sa veldig forsinket ble det rett og slett nödvendig a leie denne spanske fyr langt lengre enn opprinnelig planlagt.
Med NOE og KHB ikke leverert ma folk noye seg med denne som finnes pa marked. Jeg har litt hap at vi er kvitt av den spanjolen för hösten begynner, alt avhenger av na KHB er endelig ferdig...
 
Hva er det de klager over???
På 80 tallet så fløy Bulgaerene med TU134 ,mener jeg ,til ENGM, De flyene gikk som dyretransport(cargo-versjon) på natt og pax-fly på dagtid. Gulvene var så skakke og dårlige at når du gikk nedover midtgangen så bøyde de aisle-setene seg innover mot midtgangen :cry: For ikke å snakke om hvordan de luktet innvending :eek:
 
Men blir det noe av den opprinnelige KHB da BU662? Hadde inntrykk av at froskene hadde ødelagt den for mye til at DY ville akseptere den.
 
Froskene hadde ingenting a gjöre med de skadene som ble pafört KHB. En annen nasjon nearby...;)

Ja det kommer, mens reperaturen er langvarig siden visse deler har lange lead-times. Og til slutt vil de partene krangle over hvem betaler reperaturen og hvem betaler kostnader som DY hadde pga forsinket leveranse og innleie av Hola maskiner. Advokat mat med andre ord...
 
Jeg har selv fløyet begge maskiner som Hola opererer her oppe på vegne av DY, og javel, litt flassing på maling som KGL sier, setetrekkene ikke var helt freshe, litt trangt lengre bak i flyet enn fremme. Det eneste jeg hadde å utsette var at på det ene toalettet på den ene maskinen så var toalettringen løsnet og at wc-uniten var noe sliten, men ellers, er da jammen meg dette storm i et vannglass - sågår agurknytt-preg over det.....
 
Hvordan flyene ser ut inni har jo oftest veldig lite med flyenes tekniske stand. Dette er vel en liten sommer agurk. Jeg har selv flydd Hola og det er jo ikke de lekkereste flyene inni. Men de virker som de skal og de som jobber der er veldig snille og hyggelige og jeg tror ikke de hadde jobbet der om flyene var usikkere...
 
Kan skrive under på de var både snille og hyggelige. Hadde et spesielt godt øye for en av de kvinnelige - artig blanding med både spansk og finsk blod i årene. Har du truffet henne ThomAAs?
 
Men blir det noe av den opprinnelige KHB da BU662? Hadde inntrykk av at froskene hadde ødelagt den for mye til at DY ville akseptere den.

Frosk? -hva har skjedd?

Hva er double patch? er det en slik 1/2 cm tykk patch/plate som ligger utenpå flykroppen? er det ved direkte skade, type bulk eller hull?

lap joint? er det bare en forsterkning av panelet med ekstra nagler?

thnx!

p
 
Hvordan flyene ser ut inni har jo oftest veldig lite med flyenes tekniske stand. Dette er vel en liten sommer agurk. Jeg har selv flydd Hola og det er jo ikke de lekkereste flyene inni. Men de virker som de skal og de som jobber der er veldig snille og hyggelige og jeg tror ikke de hadde jobbet der om flyene var usikkere...

Jeg vil nok ikke kalle dette en liten agurknyhet. Foruten alle oss her inne som skjønner at slitte paneler og flassen maling IKKE har noe med flysikkerheten å gjøre, så må dere tenke på alle de 99,5% av resten av passasjerene som ikke vet så mye som oss her inne. Ser folk slitte og møkkete fly , kan de også assosiere det med et dårlig vedlikeholdsprogram:exclaimation Image har veldig mye å si..
 
Kan skrive under på de var både snille og hyggelige. Hadde et spesielt godt øye for en av de kvinnelige - artig blanding med både spansk og finsk blod i årene. Har du truffet henne ThomAAs?

Ja hun har jeg møtt flere ganger, veldig søt og snill ja. super å jobbe med spør du meg. Så er det festlig da at hun kan Finsk, Svensk, engelsk og Spansk :)
 
Sier meg enig med Fredrik her. Signaleffekt gjør seg svært gjeldende blant flypassasjerer, spesielt de som er flyredde, og det er godt over halvparten faktisk (i varierende grad).
Tenk dere selv hvis dere ikke fløy så ofte. Så kjøper dere en billett med det hmmm erkenorske flyselskapet Norwegian. I gaten kommer det i midlertid trillende inn et fly nærmest revet ut av en Selskapsreisen-film. Bare hør på navnet; Hola Airlines. Jeg skjønner godt at noen reagerer på det.
Signaleffekt skal aldri undervurderes i denne bransjen. Min arbeidsgiver burde i så måte vaske de små grønne flyene våre litt oftere. Sånn mens vi er inne på det.
 
Jeg vil nok ikke kalle dette en liten agurknyhet. Foruten alle oss her inne som skjønner at slitte paneler og flassen maling IKKE har noe med flysikkerheten å gjøre, så må dere tenke på alle de 99,5% av resten av passasjerene som ikke vet så mye som oss her inne. Ser folk slitte og møkkete fly , kan de også assosiere det med et dårlig vedlikeholdsprogram:exclaimation Image har veldig mye å si..

Du har et poeng. Men når E24 spør den samme "gemene hop" om de er redd for slitte fly, så spør de helt i tåka. Hvem i all verden av de 99,5 % kan bedømme det???
 
Back
Top