Skrekktall fra Norwegian - Q4 2017 resultatet

Bare å lese hegnarforum, så ser man at DN og E24 er kjøpt og betalt av shortene og at alt en er konspirasjon. Det er jo bare å videreselge noen få av de nye flyene de har kjøpt så billig, så har de jo en milliardfortjeneste bare der. Aksjekursen vil forresten garantert være 250 innen to uker og 1000 innen et par år. :P

Bare å lese hegnarforum, så ser man at DN og E24 er kjøpt og betalt av shortene og at alt en er konspirasjon. Det er jo bare å videreselge noen få av de nye flyene de har kjøpt så billig, så har de jo en milliardfortjeneste bare der. Aksjekursen vil forresten garantert være 250 innen to uker og 1000 innen et par år. :P

ohh,dette var så bra ironi og sarkasme at jeg nesten gikk fem på :)

Den der med billige fly får man høre hele tiden. Men hvor billige er de flyene i forhold til det Lufhansas group eller IFLC betaler? At de har fått en stor rabatt er det vel ikke noe tvil om, men det får jo de andre også.

Takk for fin analyse, BU662. Jeg tror at hvis finansbransjen i Norge hadde skjønt noe av dette, og ikke bare basert sine kursmål på at de syns Kjos er en fin fyr med et spennende prosjekt, hadde aksjen vært i gulvet for lenge siden.

:D:D:D Jeg antar du mener aksjeanalytikerne i diverse norske banker og ikke bransjen(?). Men tror du at aksjeanalytikerne ikke hensyntar regnskapstall når de forsøker å estimere verdien på et selskap, eller kan det være andre faktorer som også spiller inn i en slik subjektiv vurdering?

Verdivurdering er et eget fag der det ikke finnes kun ett korrekt svar. Hadde det vært det så hadde vi ikke hatt børser og verden hadde sett litt annerledes ut:).

Men at det er grunn til bekymring knyttet til DYs siste kvartalspresentasjon det er det ingen tvil om.

Hvis man nu antager at Norwegian kommer lige så dårligt ud af 2018, har de så stadig mulighed for at overleve ???
Synes nu selv at de oplyste resultat med et så stort minus er krititsk....Skubber selskabet det hele foran sig, forstået sådan , at de er nødt til hele tiden at åbent nye ruter for at at få et cashflow ?
Jeg skal også sige, at jeg har ikke forstand på den økonomiske del,,,ser bare på det store minus tal..
JEg håber da bestemt at selsakber overlever, alt andet vil jo være katastrofalt for alle parter

Hilsen Ole

Jeg tenker noe av det samme som BU662 og SK931: Er Norwegian blitt så fullastet med gjeld og vokser så raskt...at det er avhengig av å konstant vokse for å få inn cash? Har Kjos gamblet på å bli stor på flyleasing - og tapt? Og så dette eventyret i Argentina - bra for argentinerne, gøy for Kjos, som aldri sier nei til en real fight - men bra for bunnlinjen?

Bottom line: er Norwegians bunnlinje blitt offer for Kjos' ego?

..at det er avhengig av å konstant vokse for å få inn cash? ...
...Bottom line: er Norwegians bunnlinje blitt offer for Kjos' ego?

Avhengighet av konstant vekst, det er vel som et pyramidespill?

Kjos har balansert på en knivsegg siden oppstart. Med god støtte fra et helt ukritisk publikum, en fullstendig inkompetent konkurrent (SAS), myndigheter som lukker øynene og holder seg for ørene, media som heiagjeng, og banker som kaster penger etter han, har han gått fra en håndfull avdanka F50 til internasjonal mega aktør.
Ikke rart mannen har et ego.
Hadde han holdt seg i Skandinavia hadde han vært luftens ubestridte konge. Men Kjos vil ha Lebensraum, og da blir realitetene deretter.

Følg med, dette blir interessant.

Norwegian har måttet endre årsresultatet sitt med -2 mrd kroner, etter de allikevel ikke kan skrive opp verdiene av Bank Norwegian i 2017. Det betyr at netto underskudd for 2017 endte på ytterligere 2 mrd kroner. Men, nå blir det forvirrende for mange, da Norwegian samtidig kan skrive opp verdien i 2018, slik at når tallene for Q1 2018 legges frem vil denne nedskrivningen reverseres og man er tilbake på 0

https://www.dn.no/nyheter/2018/03/15/1558/Luftfart/tar-milliardnedskrivning-men-skriver-opp-igjen

Norwegian skriver ned verdien av sine aksjer i Bank Norwegian med nesten to milliarder kroner per årsskiftet. Men så skriver selskapet verdien opp igjen.

Er det dette finanstilsynet ønsket at DY skulle gjøre? Hvorfor var det ikke OK å sette dette opp i 2017, når det er greit i 2018?

Er ikke så stødig på dette så må nesten spørre :)

Er det dette finanstilsynet ønsket at DY skulle gjøre? Hvorfor var det ikke OK å sette dette opp i 2017, når det er greit i 2018?

Er ikke så stødig på dette så må nesten spørre :)

Kort sagt har Norwegian tatt endel grep slik at fra og med 2018 er ikke Bank Norwegian, eller Norwegian Finans Holding som selskapet bak banken heter, like tett knyttet opp mot Norwegian som tidligere. Da bokføres eierandelen annerledes, det vil si man bokfører markedsverdien av aksjene, mens tidligere var selskapet mer regnet som et datterselskap (eller noe deromkring) som gjorde av man bokførte egenkapitalen. Dette kunne ikke Norwegian gjøre i 2017 da Finanstilsynet mente selskapene var for tett knyttet sammen.

Siden Norwegian mest sannsynlig relativt enkelt kan selge sin eierandel i Bank Norwegian ikke så alt for langt unna børskursen, selv om de trolig vil måtte gi en liten rabatt, så blir det trolig mest riktig å gjøre det slik.

Problemet er at måten de har gjort det på har vært klønete og uryddig, og på grensen til litt grisete

Back