Skjerpet sikkerhetskontroll på flighter til USA (Juli 2014)

Re: Agurknytt - Samletråd

De pønsker vel på noe nytt innen bomber hele tiden, men har du hatt uflaks og gått tom for strøm så er det jo kjipt å bli tatt i fra mob eller nettbrettet...

Gode tider i vente for produsenter av sånne ladere som går på batteri, i det minste.

Men altså.. Jeg husker jeg i 2012 ble bedt om å skru på Mac og speilreflekskamera ved sikkerhetskontrollen ved gate i MUC på vei til JFK med Lufthansa. Må jo ha vært noe av det samme bak det, som det de har pønsket ut nå?

Har også flere ganger over tid fra jeg fikk den første laptop' ~1990 måttet starte opp PCn i sikkerhetskontrollene i DUS, FRA og MUC.

Skjerpet sikkerhetskontroll på flighter til USA

Skal du reise til USA, pass på å ha strøm på elektroniske dingser og at du faktisk kan vise at de virker. Tilfeldig sjekk kan utføres, og funker ikke dignsen får ikke du/den fly

In response to intelligence reports about plots being hatched by Al Qaeda’s affiliate in Yemen, the United States has, for the first time, asked officials at more than a dozen foreign airports to confiscate from passengers any electronic devices that cannot be turned on, American officials said on Monday.
http://www.nytimes.com/2014/07/08/us/new-tsa-rules-for-electronics-on-flights-bound-for-us.html

Make sure your electronic devices are charged before you travel. If your device doesn’t switch on, you won’t be allowed to bring it onto the aircraft.
https://www.gov.uk/hand-luggage-restrictions/electronic-devices-and-electrical-items

Re: Skjerpet sikkerhetskontroll på flighter til USA (Juli 2014)

Igjen gliser Osama Bin Laden i skjegget, selv om han ligger dypt nede i havet...

Igjen gliser Osama Bin Laden i skjegget, selv om han ligger dypt nede i havet...

Han gjør nok det, men det ligger nok noe konkret bak dette varslet. Ting kan tyde på at BA er targeted .. Man går ikke til slike virkemidler hvis man ikke er bekymret.

http://reise.aftenposten.no/reise/D...nen-har-flatt-batteri-70041.html#.U7wQB0C4Nqw

Det britiske selskapet har selv tatt det spesielt strenge grepet, og er ikke noe amerikanske myndigheter har lagt til grunn. Om reglene vil gjelde for flere andre flyselskap er for tidlig å si.

Han gjør nok det, men det ligger nok noe konkret bak dette varslet. Ting kan tyde på at BA er targeted .. Man går ikke til slike virkemidler hvis man ikke er bekymret.

Gjelder jo over hele fjøla, ser ur som VS kjører samme linjen. Men er ikke overrasket over at UK tar strengere grep enn andre, det har de jo også gjort ved andre anledninger (og historien har jo også vist at man har forsøkt seg fra UK til US tidligere)

EDIT: Iflg. BA sine sider så er de ikke strengere enn de andre, men har en ganske grundig FAQ. Fort gjort å tolke/oversette/referere feil det noen sier.
What happens if I don’t have any power left in my electronic device?
If you are unable to power up your electronic device, then it cannot be placed in your hand or hold luggage and will not travel on the flight. We are considering arrangements under which you and your device might travel on separate flights, or you might travel with your device on a later flight, provided the device has charged by then.

Last edited:

Tyder på at de vurderer å la kunder booke om gratis eller for spesialrater hvis ikke dingsen virker ...

Men det enkleste er jo å sørge for at greia virker, da ... ;)

Man går ikke til slike virkemidler hvis man ikke er bekymret.

Det er vel ingen tvil om at man har noe konkret. Men jeg husker når jeg begynte i bransjen så var vi på security-kurs og da var også det å skru på laptopen et tema, og fikk man ikke den på så skulle den ikke med. Det å gjemme sprengstoff i batteriluken i ulike elektroniske utrustninger har jo sannsynligvis vært brukt i flere bombeangrep før, inkludert PA103.

Da er dette testet ut og her er det mye røyk og lite ild. Gjennom div. security-sjekker i UK og USA, og null og niks forskjell fra før (annet enn at det på LHR står oppslag om at man må kunne skru på elektriske dingser). Ingen ting elektrisk ble sjekket.

(Enste jeg fikk kjeft for var å ha deo-sticken i kofferten og ikke i plastpose, til tross for at det står svart på hvitt hos flere myndigheter at deostick ikke regnes som flytende. Så da puttet vi sticken i posen og sendte posen gjennom røntgenmaskinen en gang til :rolleyes:)

Back