Skjerp dere SAS

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Var inne på SAS sine hjemmesider i dag for å finne en pris for å fly Hamburg - CPH - KRS. Den billigste prisen jeg fikk opp her var kr 5328,-. Samme pris fikk jeg også opp som laveste pris på wideroe.no.

Så brukte jeg samme SAS hjemmesider og søkte på samme flyavgang som over men kun for HAM - CPH. Pris: 2843 NOK. Deretter CPH - KRS, samme avg som over, Pris kr 738 NOK. Alt i alt NOK 3581,-. En diff på kr 1747,-.

Her driver tydeligvis SK og lurer sine kunder!

De må skjerpe seg!!:naughty:

BF

det er nå engang slik det er - det er ikke å lure kundene. Du har søkt på to forskjellige produkter Hamburg-KRS er ikke det samme som HAM-CPH + CPH-KRS:naughty:

Originally posted by CK
det er nå engang slik det er - det er ikke å lure kundene. Du har søkt på to forskjellige produkter Hamburg-KRS er ikke det samme som HAM-CPH + CPH-KRS:naughty:

Jeg antar at dersom man kjøper CPH-HAM og CPH-KRS som separate bookinger, så sitter man med skjegget i postkassa dersom det blir noen forsinkelser...? Dvs. at man rett og slett betaler en slags tryggetsforsinkring i en gjennomgående billett..?

For meg som kunde høres dette ut som en uforholdsmessig høy forsikringspremie, og jeg er på grensen til å kalle det for tull og tøys.

Kanskje det hadde vært en ide neste gang man skal kjøpe seg en pølse på 7eleven å spørre om hva prisen er for selve pølsa, pølsebrødet og sennepen og ketchupen. Kanskje det hadde vært billigere hver for seg. Men at man betalte en høyere pris for pakken samlet for da kunne man garantere at delene ble satt sammen korrekt slik at de kunne garantere smaken overfor kunden!

Nei, ærlig talt!!

Jeg antar at dersom man kjøper CPH-HAM og CPH-KRS som separate bookinger, så sitter man med skjegget i postkassa dersom det blir noen forsinkelser...? Dvs. at man rett og slett betaler en slags tryggetsforsinkring i en gjennomgående billett..?

Dette var nytt for meg. Hvor står regler for dette beskrevet? Man skulle jo tro at så lenge man kjøper billetter med samme selskap så er man trygg i forhold til forsinkelser? ....jeg vet at Ryanair ikke opererer på den måten, men SAS er jo et seriøst selskap. Forskjellen mellom SAS og Ryanair er kanskje ikke så stor likevel? :smokin

Originally posted by Bizflyer
For meg som kunde høres dette ut som en uforholdsmessig høy forsikringspremie, og jeg er på grensen til å kalle det for tull og tøys.

Man kan sikkert diskutere nivået på denne "forsikringen", men jeg liker å kjøpe gjennomgående billetter for å kunne kjøre litt tightere connections (på godt norsk...). Tidsbesparelser har definitivt en høy egenverdi for mange. Dette er en av grunnene til at jeg stort sett utelukkende flyr med SAS når jeg skal videre ut av Norge. I tillegg har ofte SAS ikke så mye dyrere (gjennomgående) billetter enn kombinasjoner av punkt-til-punkt billetter med andre selskap.

Alle transportørselskaper i Norge har et visst ansvar for videreforbindelser, men når de ikke er solgt i den sammenhengen så er deler av ansvaret også lagt over på kunden. Dvs det skal være rikelig med tid mellom forbindelsene.

Den diffen du får her er måte å prise på som gjelder de aller fleste flyselskaper som operer i verden og som selger billetter med transit/transfer.

Når du sjekker inn i HAM så sjekker du inn til CPH. Blir flighten forsinket og du ikke rekker forbindelsen til KRS så har ikke SK noe ansvar for det da CPH-KRS er å regne for en separat flight. CPH SK Staff aner ikke at du sitter på flighten fra HAM. Du må sjekke inn på nytt i CPH.

Du kan sammenligne det med en onsdagsavgang og en fredagsavgang på Color Festival om sommeren. Same shit, very different price...

Originally posted by LN-KOG
Du kan sammenligne det med en onsdagsavgang og en fredagsavgang på Color Festival om sommeren. Same shit, very different price...

Dårlig sammenligning. Din sammenlingning kan man dra mot forholdet at det er billigere å ta en weekendtur med fly enn å ta en midtuketur. Forholdet blir jo akkurat det samme! En rett sammenligning ville være at du betaler en pris for å reise med Festival Oslo - Hirtshals - Oslo, mens når du da sjekker prisen for Oslo - Hirtshals og Hirtshals - Oslo så ville denne prisen vært lavere enn O - H - O. Det skal du lete meget godt for å finne.

Ellers må jeg si at det er tydelig at det er mange her som arbeider i flybransjen som på død og liv skal forsvare en tåpelig prispolitikk. Man kunne jo f.eks. fly t/r Krs - Ham for rundt 3000 kr, og da ville det jo ikke vært billigere å finne enkeltprisene. Da ville det plutselig vært billigere å kjøpe hele legget og ikke enkeltturer. Da faller jo argumentasjonen deres helt bort!!

Jeg så at prisen for LH flight direkte Ham - Oslo var på NOK 5100 mens Norwegian skulle ha NOK 520,- det samme. Lurer på hvor lenge LH kommer til å opprettholde den ruta!

Vel, synes nå det blir litt feil å sammenligne med Oslo-Hirtshals-Oslo, da dette uansett ville vært tur/retur, mens det du reagerer på er for høye priser kun en vei, med to "uavhengige" strekninger.

Jeg vil da tro det er like sannsynlig at man kunne finne to forskjellige priser om et skip skulle gå Oslo-Kristiansand-Hirtshals, hvor man kunne valgt å kjøpe først Oslo-Kristiansand, deretter Kristiansand-Hirtshals...

Det er nå min mening, men er mulig jeg har misforstått her.

Poenget mitt (som hverken jobber i ferje- eller flybransjen) er at alle transportselskaper suger ut mest mulig penger der det er mest å hente.

Color Line (som på linje med SAS etterforskes for å være slemmeste gutt i klassen) vet at det er byttedag for sommerhus i Danmark på lørdag og at "halve Norge" skal ha seg et hus der nede på lørdag. Derfor koster fredagsavgangen mye mer enn om du reiser midt i uka.

SAS er nå delt opp i forskjellige kostsentre og det gir seg "spennende" utslag. Det virker som det er SASBraathens som bestemmer prisstrukturen ut fra Norge og danskene som bestemmer ut fra Danmark. Hvem som bestemmer når det er begge er litt mer uklart.

Originally posted by LN-KOG
Poenget mitt (som hverken jobber i ferje- eller flybransjen) er at alle transportselskaper suger ut mest mulig penger der det er mest å hente.

Color Line (som på linje med SAS etterforskes for å være slemmeste gutt i klassen) vet at det er byttedag for sommerhus i Danmark på lørdag og at "halve Norge" skal ha seg et hus der nede på lørdag. Derfor koster fredagsavgangen mye mer enn om du reiser midt i uka.

SAS er nå delt opp i forskjellige kostsentre og det gir seg "spennende" utslag. Det virker som det er SASBraathens som bestemmer prisstrukturen ut fra Norge og danskene som bestemmer ut fra Danmark. Hvem som bestemmer når det er begge er litt mer uklart.

Jeg er ikke ute etter å henge verken ferge eller flyselskaper for at de har differensierte priser på forskjellige dager. Det jeg er ute etter å sette fingeren på er at de har forskjellige priser på samme flighter.

Noen likte ikke mitt forrige eksempel. Men for å bruke et annet fergeselskap da: Man ville vel reagert om det hadde vært billigere å kjøpe billett med DFDS først fra Oslo til Helsingborg og Helsingborg til København i forhold til å kjøpe billett Oslo - Helsingborg - København. At ikke flere reagerer på måten dette blir gjort på, overrasker meg sterkt!:pissed

Der er tale om to forskellige produkter, en er en gennemgående billet med de fordele som det indebærer, den anden er to enkelt billetter, booket uafhængigt af hinanden. Selvfølgelig koster de ikke det samme

BF! Likte sammenligningen med pølsekjøp på 7-11...:spin: men DFDS var ikke like bra...de har nemlig ikke passasjer rettigheter mellom Helsingborg og København...:naughty:

Originally posted by EB
BF! Likte sammenligningen med pølsekjøp på 7-11...:spin: men DFDS var ikke like bra...de har nemlig ikke passasjer rettigheter mellom Helsingborg og København...:naughty:

EB - Du er en flisespikker!!:skep

Ellers må jeg si at det er tydelig at det er mange her som arbeider i flybransjen som på død og liv skal forsvare en tåpelig prispolitikk. Man kunne jo f.eks. fly t/r Krs - Ham for rundt 3000 kr, og da ville det jo ikke vært billigere å finne enkeltprisene. Da ville det plutselig vært billigere å kjøpe hele legget og ikke enkeltturer. Da faller jo argumentasjonen deres helt bort!!

På den annen side: legacyselskaper tilbyr SPA o.l., som jo gjør at man får en billett mellom A og B mye billigere dersom man skal videre til C, enn en person som bare skal reise mellom A og B gjør. Etter lavprisselskapenes struktur ville man bare lagt sammen to priser, som ville gitt et høyere sluttresultat.

Det kan med andre ord bikke begge veier, men jeg tror du er inne på et av de virkelige problemene som dinosaurselskapene sliter med om dagen: de gjør ting slik de alltid har gjort det, men den jevne mann i gata skjønner ikke logikken (i den grad det i det hele tatt er noen). Tidligere var ikke dette noe problem, prisene og reglene var stort sett de samme over hele fjøla, så det var nesten akseptert at reglene var umulig å forstå. Men så kom lavprisselskapene med sin enkle og logiske prisstruktur som folk flest skjønner logikken i. (Det er faktisk mer logisk at en reise A-B-C koster det samme som reisen A til B + reisen B til C) men jeg klager ikke over dem...) Når folk ikke klarer å gjennomskue prissystemet blir man mistenksom, og det er helt naturlig.

Jeg fant en artig tjeneste idag.. som løser en del problemer..

Flysiden.no

Den ser noe uferdig ut, men den viser laveste pris per måned for både Sterling og Norwegian.

Hva med salget av codeshare ruter med LCC`ene hvor den som ikke flyr ruten selv kan selge seter billigere hos de som flyr den...(...ref DY og NB)

Back