Skjelden gjest på OSL KC10

jameson82

Flysitter
Skjelden gjest på OSL KC10

Fikk ett ubekreftet nyss om at det kunne komme en KC-10 ifra Koninklijke Luchtmacht. Uten å ane ankomst tid var det å pakke fotosekken,betale Siv 134kr i tollroad å kjøre e6 sørover til OSL. Rakk den med ett kvarter tilgode.
Kom i snøvær men mystisk nok klarnet det ifra den takset ut og tok av igjen

Koninklijke Luchtmacht McDonnell Douglas KC-10 Extender by kjetil kusch, on Flickr

Koninklijke Luchtmacht –McDonnell Douglas KC-10 Extender by kjetil kusch, on Flickr

McDonnell Douglas KC-10 Extender by kjetil kusch, on Flickr

Re: Skjelden gjest på OSL KC10

Alltid kjekt å se trehullere. Flotte bilder! :up:

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Får jeg komme med et dumt spørsmål? Jeg trodde dette var et tankfly tilhørende det nederlandske luftforsvaret, men dette flyet har jo vinduer langs hele flykroppen. Ingen andre KC-10 Extender som jeg finner på nettet har vinduer langs hele skroget. (Tok bare en rask googling så det er ikke akkurat grundig forskning jeg har bedrevet).

Får jeg komme med et dumt spørsmål? Jeg trodde dette var et tankfly tilhørende det nederlandske luftforsvaret, men dette flyet har jo vinduer langs hele flykroppen. Ingen andre KC-10 Extender som jeg finner på nettet har vinduer langs hele skroget. (Tok bare en rask googling så det er ikke akkurat grundig forskning jeg har bedrevet).

Det er både tankfly og "passasjerfly". Disse er heller ikke bygget som tankere fra starten av som (mange av) USA sine, men er tidligere passasjerfly som er konvertert

Man kan også få A330MRTT med det samme løsning, og som jo Nederland skal bytte ut sine KDC-10 med

Last edited:

Det er både tankfly og "passasjerfly". Disse er heller ikke bygget som tankere fra starten av som (mange av) USA sine, men er tidligere passasjerfly som er konvertert

Man kan også få A330MRTT med det samme løsning, og som jo Nederland skal bytte ut sine KDC-10 med

Det samme kan vel sies om Canadas CC-150 Polaris (Airbus A310-304(F))

Scooter01

Stemmer nok det. Det var USA sine tankfly jeg fant på nettet.

Det er ombygde DC-10-30CF fra Martinair. Til og begynne med fløy de som rene fraktmaskiner. De er en del av 334 sqd på Eindhoven/Welschap.

Back