Skavsta trues med nedleggelse

Maltwhisky

ScanFlyer Blue
Kom over denne saken i svenske medier:
SVT: Skavsta flygplats hotas av nedläggning
Skavsta flygplats hotas av nedläggning

Ägaren vill att kommunen tar över Skavsta flygplats utanför Nyköping har stora ekonomiska problem och kan komma att läggas ner. Flygplatsens engelska ägare TBI har inte längre råd att driva den.
Hovedeierne av flyplassen (TBI Limited, som igjen er eid av ACDL (Airport Concessions and Development Limited), som igjen er eid av spanske Abertis Infraestructuras S.A. (90%) og AENA Desarrollo Internacional S.A. (10%)) lei av å tape penger på drift av Skavsta.
Flyplassen har vel gått med underskudd siden TBI kjøpte den i 1998 (ifølge allabolag.se er det røde tall for alle årene som vises der, som er tilbake til 2003).

Nyköpings kommun sitter fortsatt med en liten eierandel (9,9%) flyplassen og majoritetseieren vil at kommunen skal ta mer ansvar ved å:
* Gi dem penger
* Kjøpe tilbake flyplassen
* Få staten eller EU til å gi dem penger
Kommunen var ikke positivt innstilt til noen av alternativene. Forhandlinger har visstnok pågått i 18 måneder, og rullebanen må snart renoveres og det finns ikke penger i kassen til det.

Kommunalråd Urban Granström (S) sier det slik
"Det är inte rimligt, för det finns bärighet i flygplatsen och då ska inte Nyköpings skattebetalare behöva betala pengar till en spansk multimiljardkoncern"

Saken har dukket opp nå fordi TBI har sendt kommunen et åpent brev (kan leses/lastes ned via SVT-artikkelen) i et forsøk på å presse kommunen til handling.
 
Last edited by a moderator:
Dette viser tydelig hvor vanskelig det er å få lønnsomhet på en lufthavn som er dominert av Ryanair. Skavsta har ca. 2,5 millioner passasjerer årlig. Ifølge SRS Analyser er setetilbudet i 2012 ca. 3,1 millioner, fordelt på 86 % Ryanair og 14 % Wizz Air.
 
Skavsta har præcis samme problem, som de lufthavne i Spanien og Frankrig hvor FR er største operatør....Start og handling indkomsterne er meget meget lave....Op med priserne, selvom de betyder farvel til FR
Hilsen Ole
 
Hvis FR ikke vil fly til flyplassen med avgifter nok til driften, og ingen andre er interesserte - så har vel kanskje ikke flyplassen livets rett?
 
Men vad finns då kvar av trafiken? Utan FR har Skavsta (och andra liknade flygplatser) knappt något syfte att fylla.
Det er jo lige det der rammer rigtigt...
FR forlader jo ofte pladser, eller reducerer kraftigt det pågældende sted. Det sker
lige så snart at prisen ikke bestemmes af FR, men af f.ex en flyveplads som Skavsta.
FR kører så frem med bål og brand,,,mistede arbejdspladser,,beskæftigelse til folk
osv osv osv.
FR er IKKE guds gave til regioner....Det er de i begyndelsen, men så snart pladserne ønsker bare en lille smule betaling, så stejler de og truer som sagt med bål og brand...Det er ikke værdigt for et selskab, ej heller af FR kapacitet
Hilsen Ole
 
Om avgifterna de får in inte räcker till driften måste de ta ut högre avgifter. Om det innebär att Ryanair lägger ner på basen så är det bevis på att det inte finns tillräckligt intresse eller efterfrågan för att ha flygplatsen kvar. Landsortsflygplatsernas subventioner till Ryanair bidrar till en snedvriden (osund) konkurrens som inte borde vara tillåten.
 
Det vore skandal om Nyköpings skattebetalare skulle få betala kostnaden.
Vad är det för värdelös ägare som inte har råd till nödvändiga investeringar?
Precis som alla andra utan nödvändigt kapital får väl ägaren gå till Banken och försöka låna pengar.

Skavsta flygplats kommer finnas även utan Ryanair.
Det är hemmabas för svenska kustbevakningsflyget. De använder Dash Q300.
SAAB har en flygverkstad på Skavsta.
Den här flygverksamheten är dock liten jämfört med den massiva användingen FR står för.

Utan Ryanair ser jag en framtid för Skavsta flygplats som fortsatt bas för kustbevakningen, även en större verksamhet för privatflyg, skolflyg och flygklubbar tror jag på.

Skavsta har två banor och Ryanair/Wizzair använder bara den längsta banan.
 
Last edited:
Back
Top