Skavsta: Shannon ersätts av Gdansk och Kaunas

Henrik

ScanFlyer Blue
Skavsta: Shannon ersätts av Gdansk och Kaunas

http://www.ryanair.com/site/SE/news.php?yr=05&month=dec&story=rte-se-071205

Replying to Topic 'Skavsta: Shannon ersätts av Gdansk och Kaunas'

Därmed blir det två flygbolag på Skavsta-Gdansk(!).

Spennende at Ryan satser på Øst-Europa.

Er det like mange polske gjestearbeidere i Sverige som i Norge?

Er det ikke mange Polakker som er oppvokst i Sverige også da?
Innvandring altså.

Det här tror jag är helt rätt gjort av Ryanair. Om man som LCC vill inrikta sig på kort flygningar så är det svårt att konkurrera med bil eller tåg på land. Om man däremot måste åka färja så blir tidsvinsterna mycket större med flyg.
Nu kommer Ryanair att som korta sträckor från Skavsta ha Riga, Kaunas, Gdansk och Lübeck. Just Gdansk har jag väntat på då det borde vara en perfekt weekenddestination för svenskar och bra för arbetande polacker i Sverige...
Jag ska passa på att rekommendera Zywiec (fattas nog en accent någonstans här), som är ett polskt öl som är mycket gott och på ett kafe i Gdansk kostar ca 1 Euro för en halvliter...

Ryanair angriper Wizzair overalt nå...

Originally posted by MartinL
Er det ikke mange Polakker som er oppvokst i Sverige også da?
Innvandring altså.

Om jag kommer ihåg rätt finns det uppskattningsvis 40-50 000 med polsk bakgrund (födda i Polen eller födda i Sverige av polska föräldrar). Den här siffran bygger på den inflyttning som skett efter 2:a världskriget.

Sen Polen gick med i EU har invandringen från Polen till Sverige ökat rejält. 2004 var nettoinvandringen från Polen till Sverige 2 245. I Norge var nettoinvandringen från Polen 1 415 personer enligt SSB.

Så det är mycket möjligt att det finns ett underlag för utökad trafik mellan Sverige (eller Norge) och Polen.

Back