Skånvik på farten igjen

Status
Not open for further replies.
Re: Skånvik på farten igjen

Var ansatt i et amerikanskeid farmasøytisk selskap i nesten 10 år, og har dermed rimelig god kjennskap til oppsigelsesvernet i den amerikanske delen. Dette kan best beskrives med en liten selvopplevd historie under et av mange besøk på hovedkontoret i Fort Lee, NJ. En ettermiddag ble jeg kontaktet av HR med beskjed om at neste morgen var adgangskoden endret til XYZ med streng beskjed om ikke røpe den nye koden til noen kollegaer. Neste dag benyttet jeg den nye koden og kom meg inn på besøkskontoret som vanlig, men det var tydelig at ikke ei fikk. Jeg så at hun ble eskortert av sikkerhetsvakt til sitt kontor for å plukke personlige eiendeler. Det var ikke annen spesiell grunn til at vedkommende ble oppsagt enn at salgsvirksomheten hun arbeidet for ble flyttet til Brasil. Vedkommende fikk ikke noen form for lønn ut over dagen. Jeg undersøkte om dette var normalt og det viste det seg å være. Dette var en av flere faktorer til at jeg ikke flyttet til USA, men fortsatte med base i Norge.

Var det noen som nevte å skru tiden 100 år tilbake i tiden? Historien ovenfor hendte i dette århundre og det var ikke noe enkeltstående tilfelle.
 
Re: Skånvik på farten igjen

Nå er jo heller ikke oppsigelsesvernet ugjennomtrengelige i Norge heller (heldigvis). Jobber i en norskeiet selskap og har opplevd flere kolleger det siste året som har måttet gå med ikke annet enn tre måneders etterlønn.
F.eks så er jo Spania et klassisk eksempel på land det er nær sagt umulig å bli kvitt fast ansatte
 
Re: Skånvik på farten igjen

http://atwonline.com/labor/reports-low-cost-regional-pilots-considered-swiss-boeing-777-300er-fleet

Et annet eksempel av oppfinnsomhet hos Ledelsen med ä finne pä mäter ä omgä gjeldende lönnsvilkär ? Kjos er en av mange som sitter i samme vanskelige konkurranse-situasjon og gjör det beste ut av det, med de ingredienser enhver har for händen ? Til hvilken grad skal Kjos betraktes som Aktör eller Offer for en prosess som skal tilpasses, om ikke gär den dagens flyselskaper feiene forbi ?
 
Last edited:
Re: Skånvik på farten igjen

Så lenge det er tillatt/lov i et land så er det moralsk riktig? Aparteid var lovfestet i Sør-Afrika for noen år siden, Var ikke resten av verden moralsk forpliktet til å protestere?

Apartheid dreide seg om annet enn rettigheter i arbeidslivet, så vidt jeg husker. At nesten hele verden tok så sterk avstand fra det forhindret ikke at det fortsatt var land som også fortsatte handelen med Sør-Afrika. F.eks var det norske selskap som benyttet sør-afrikanske havner i forbindelse med f.eks hvalfangsten.




Vidar
 
Re: Skånvik på farten igjen

Det ble slutt på hvalfangsten i Sørishavet i 1966, så det var nok andre bransjer som stod for de fleste bruddene, f.eks. norske redere med oljelast fra Persiabukta
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Til din info så skriver DY i sitt brev til DOT (over) at snitt bruttolønn til de 300 cabincrew nylig ansatt i USA er
"godt over" $30.000.

Det er direkte løgn.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=123739

Base pay er basert på 71 blokktimer i måneden. Med diett (2 USD per blokktime) vil det bli 1642 i måneden - altså ca 10.000 kroner i måneden etter dagens kurs. Altså 120.000 i året.

Dette er under $20.000. Purserlønningene trekker snittet litt opp, men ikke mye. De får ca 3000 mer i måneden.
 
Re: Skånvik på farten igjen

Det ble slutt på hvalfangsten i Sørishavet i 1966, så det var nok andre bransjer som stod for de fleste bruddene, f.eks. norske redere med oljelast fra Persiabukta

Men hvilken likhet er det med Norwegian's etablering av baser i USA og Apartheid?

Har de f.eks utelukket noen etniske grupper i USA fra å søke på jobber?
Eller har Norwegian uttalt planer om å ha "etnisk rene" fly, altså kun besetning fra samme rase ombord? Eller er det andre ting som gjør dette sammenlignbart?



Vidar
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Det er direkte løgn.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=123739

Dette er under $20.000. Purserlønningene trekker snittet litt opp, men ikke mye. De får ca 3000 mer i måneden.

At "bunn" startlønnen er dette er vi jo enige om, og det er jo helt på linje med andre selskaper i USA.
Men det betyr jo ikke at snittlønnen kan være en del høyere. Hvilke ansiennitestprinsipper
DY følger vet vi vel ikke annet enn rykter på forumet deres? Det er vel rimelig å anta at de som
kommer fra andre selskaper med erfaring får kompensasjon for dette?

Ville jo også være ett gedigent "selvmål" av DY å lyve om noe så konkret som dette.
Ganske alvorlig anklage du kommer med, har du noe seriøs dokumentasjon som støtter dette?

W
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

At "bunn" startlønnen er dette er vi jo enige om, og det er jo helt på linje med andre selskaper i USA.
Men det betyr jo ikke at snittlønnen kan være en del høyere. Hvilke ansiennitestprinsipper
DY følger vet vi vel ikke annet enn rykter på forumet deres? Det er vel rimelig å anta at de som
kommer fra andre selskaper med erfaring får kompensasjon for dette?

Ville jo også være ett gedigent "selvmål" av DY å lyve om noe så konkret som dette.
Ganske alvorlig anklage du kommer med, har du noe seriøs dokumentasjon som støtter dette?

W

Les gjennom her. Alle er nyansatte og alle får samme lønna - unntatt de nevnte pursere. Dette er ikke rykter, men førstehåndsinfo fra de som søker jobben.

http://www.indeed.com/forum/job/flight-attendant/Norwegian-Air-Shuttle/t475980/
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Ingen er glad for konkurranse.

Men vi har vært der vi og.... Uten hentydning til innlegget forøvrig.
Fortsatt Glad Påsk som Søta Bror si

Past eand copy fm FB

De kommer i stadig større grupper hit til byen. De tar jobbene fra oss og stiller stadig større krav til sosiale goder. De foretrekker å isolere seg i egne bydeler; særlig kvinnene gidder ikke lære seg språket vårt, og de forlanger at barna deres skal gå i egne klasser. Så snart de har skrapt sammen nok penger, sender de billetter til hjemlandet, slik at nære og fjerne slektninger også kan følge dem hit" - Oversettelse fra leserinnlegg i en avis i Chicago på 1800-tallet, om norske innvandrere. Tenk på den du!
Liker · · Del
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Les gjennom her. Alle er nyansatte og alle får samme lønna - unntatt de nevnte pursere. Dette er ikke rykter, men førstehåndsinfo fra de som søker jobben.

http://www.indeed.com/forum/job/flight-attendant/Norwegian-Air-Shuttle/t475980/

Dette har jeg som sagt lest før, men finner ingen pålitelig dokumentasjon på hvilke
ansiennitetsregler som gjelder utover startlønninger. Vi må vel også anta at de parter som som har gitt tilsvar
til DY's dokumentasjon til DOT kan dokumentere dette hvis det medfører riktighet. Har ikke lest alle
vedleggene til saken enda, men så langt har jeg ikke sett noe som tilsier at DY's påstand ikke stemmer.

Hva DY regner inne som "bruttolønn" kan vel også muligens innbære tillegg som foreningene ikke tolker som "lønn".

Så dette er ikke holdbar dokumentasjon, og er i beste fall mangelfull.

W
 
Re: Skånvik på farten igjen

<mod>
Igjen er den vanlige gjengen i gang med den vanlige avsporingen av tråder vi har andre tråder for, så inntil noen har tid å rydde så lar vi denne siste runden av sirkeldiskujon være låst.

-A
</mod>
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top