Re: Skånvik på farten igjen ..
...og ingen andre kan følge etter...? Jeg vet ikke hva du/dere legger i konkurranse på ulike vilkår, men å kjøre på med nye forretningsstrategier som andre selskaper tidligere ikke har benyttet seg av er ikke konkurranse på ulike vilkår.
....
Forutsigbart dette TOS. Jeg vet ikke hva blåruss fra Handelshøyskolen legger i "konkurranse på ulike vilkår", men jeg og stort sett alle i næringen (uavhengig av hvilket selskap vi jobber for) ser at Kjos har innført "a new game". Reglene er forandret gjennom Kjos og hans læremester MOL. Så langt er vel også du enig?
- Man startet opp selskapet med å kopiere Braathens manualer, noen sene nattetimer. Manualer som det har tatt de etablerte selskapene flere tiår med erfaring å få frem, til store kostnader.
- DY kjører med et opplegg der en av min crew i kabinen er betalt primært av deg og meg, TOS, gjennom skattepenger / NAV. Man kalte det en trainee-ordning. Når disse praktikantene skulle til Lånekassen for å få stipend / lån, så bare lo de av dem. Ordningen var ikke godkjent. Men mange penger spart for Kjos. Ingen andre selskaper skulle drømme om en sånn ordning.
- Så bestemmer han seg for å la bemanningsselskaper ansette de ansatte, og frigjør seg derfor for personalansvar (pensjoner, sykelønn, forsikring), pluss at de kan sparkes på kort varsel. Kjenner ingen andre skandinaviske firmaer som holder på sånn - i luftfarten.
- Kjos personlig har som administrativ leder flere ganger blandet seg bort i rent operasjonelle forhold. En uhyrlige ting i andre selskaper. Et konkret eksempel er der han går inn og ønsker at pilotene ikke bruket flyets verdier vedr "hot brakes" etter standstill, dette for å få flyet snudd hurtigere på turnarounds. Dette er svært oppsiktsvekkende, og ville vært grunn til å sparke sjefen i et annet selskap, og ingen andre selskaper opererer slik. Men Kjos "eier"selskapet, og blir det en fryktkultur, kan alt skje. Dette er et change of rules...
- Så er det diskusjonen om å la thai'er til 3000 kr i måneden og spanjoler til 1000 euro måneden (fastlønn) bekle stillingene ombord. Dette oppleves som særdeles konkurransevridende. Når SAS flyr til New York, eller Thomas Cook til Phuket, så er det med norske ansatte ombord, til tre-fire ganger lønnen til DU, samt at penger går til arbeidsgiveravgift (les Staten) og til NAV (les til deg TOS).
- Personlig mener jeg at det å ikke ta vare på gjestene sine, ved delays etc, er en uting. DU nekter stort sett alltid erstatning, mens de andre selskapene følger reglene, og ofte gir der de strengt tatt ikke må. Ikke lenge siden jeg ble revet i armen av en oppgitt pax nede på Canaries (var i uniform). Flyet til vedk var forsinket og vedk fikk ingen informasjon. Han var rasende - på meg!!! Jeg spurte hvem han fløy med....Norwegian....jeg skulle gjerne ha hjulpet, men var på vei med mitt crew til mitt eget fly - et annet selskap. Hele bransjen får et dårlig rykte av slik behandling av gjestene våre.
Tror jeg gir meg her....jeg tror du tar poenget mitt TOS - om du gidder!
Tally- Ho