Skånvik på farten igjen

Status
Not open for further replies.

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Skånvik på farten igjen

Jeg må nesten flire litt ... tatt i betraktning at Norwegian's 'grep' bl.a. er for å kunne fly fra London og Madrid, blir dette litt søkt ... Og hva med Bangkok, hvorde nå ikke lenger har konkurranse fra SAS?

- Vi synes det er en hårreisende måte å gå frem på når SAS selv øker kapasiteten til USA samtidig som de ber amerikanske myndigheter hindre oss i å fly dit, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik.

http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/norwegian-til-bakkeangrep-paa-sas/a/10139404/
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

... Og hva med Bangkok, hvorde nå ikke lenger har konkurranse fra SAS?

Det er vel et greit bevis på at SAS ikke klarer å konkurrere uten offentlig beskyttelse? ;) Uansett har vel amerikanske myndigheter forsvinnende lite å gjøre med trafikk mellom skandinavia og bangkok.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Det dreier seg ikke om frykt for konkurranse. Jeg vil si at de som hevder det enten ikke har satt seg inn i saken og/eller mangler fornuftige og holdbare argumenter.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Det dreier seg ikke om frykt for konkurranse. Jeg vil si at de som hevder det enten ikke har satt seg inn i saken og/eller mangler fornuftige og holdbare argumenter.

Hvem hevder hva og hvor uten å ha satt seg inn i saken? Kommentaren din tilfører forøvrig lite om noe nytt?!
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Gjesp. Begynner å bli rimelig lei slike tullete saker.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Det er da opptil flere, i tillegg til Skånvik, som hevder at DY møter
motstand mot deres intercont-operasjon fordi de etablerte selskaper er "redd for konkurranse". Utover det: ingen nevnt, ingen glemt.

Både i artikkelen og i flere tidligere poster her på forumet (som jeg ikke søker opp på iPhone fra påskefjellet) er grunnlaget for bekymringen for DYs skisserte operasjon forklart.

Det blir ofte bare møtt med "frykt for konkurranse", noe jeg mener er fattig og utilstrekkelig argumentasjon.

Skånvik/DY bedriver utrolig dårlig argumentasjon og tåkelegger debatten.
Regelrett fjollete utspill fra DY.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Argumentene som fremføres mot Norwegian er ikke akkurat mer fyldige og substansielle enn de som fremfører argumenter om at det er frykt for konkurranse. Jeg synes ikke Skånvik akkurat treffer planken her og SAS svarer relativt godt for seg, men jeg tror ikke det er basert utelukkende på løskrutt å si at noen frykter denne typen konkurranse som Norwegian Air International bringer til bordet.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

SAS frykter nok mest hva som skjer med konkurransebildet dersom DY får til det de ønsker. At DY må "angripes" er sånn sett ikke hverken overraskende eller unaturlig siden det er de som vil være triggeren.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Ordet 'frykt' er brukt helt malplassert. Ingen er glad for å få øket konkurranse på hjemmemarkedet sitt, men likevel er det slik det fungerer og ingen har problemer med det. Men har man mulighet til å stikke kjepper i hjulene for konkurrenten (e), er det klart man gjør det. Business er tross alt business.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

SAS frykter nok mest hva som skjer med konkurransebildet dersom DY får til det de ønsker. At DY må "angripes" er sånn sett ikke hverken overraskende eller unaturlig siden det er de som vil være triggeren.

Ja, ganske sikkert, og SAS gikk vel til angrep på DY også i forkant av oppstarten på norsk innenriks (kanskje av samme årsak), om jeg husker rett. Spørsmålet er vel om dette er noe man kan demme opp for. Jeg tror ikke det, og det jeg har lest om saken synes jeg ikke akkurat tyder på at DUs strategi er i strid med EU-US Open Skies. I tillegg har DU støtte fra både EU og Norge.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Ordet 'frykt' er brukt helt malplassert. Ingen er glad for å få øket konkurranse på hjemmemarkedet sitt, men likevel er det slik det fungerer og ingen har problemer med det. Men har man mulighet til å stikke kjepper i hjulene for konkurrenten (e), er det klart man gjør det. Business er tross alt business.

Det er vel strengt tatt ikke slik det alltid fungerer. Det er da flust av eksempler på at konkurrenter benytter både ufine, ulovlige og ganske drøye triks for å ramme konkurrentene, uten å på noen som helst måte mene at så har skjedd her. Det å si at "...ingen har problemer med det..." er nok en smule naivt.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Legg sammen dagens streikenytt Fare for at 1300 Norwegian-ansatte går ut i streik og nyhetene som en den 2. april kunne lese at SAS øker avgangene til USA SAS med 1000 nye seter mellom Norge og USA = det er 14 dager siden, og hvis en tar det i betraktning sammen med utspillet oppe til diskusjon er dette utspillet en miks av omdømmehåndtering 101 + en tørr runddans mellom to konkurrerende selskaper i media. For mitt vedkommende er det helt åpenbart at SAS er redd for konkurranse. Om ikke SAS er det på dette stadiet i deres tilstand er vel toget gått og vel så det... Norwegian har stjernelaget (kostnadene) som så og si alle toppledere i denne bransjen innerst inne ønsker seg. Eller hur?
 
Last edited:
Re: Skånvik på farten igjen ..

Det er vel strengt tatt ikke slik det alltid fungerer. Det er da flust av eksempler på at konkurrenter benytter både ufine, ulovlige og ganske drøye triks for å ramme konkurrentene, uten å på noen som helst måte mene at så har skjedd her. Det å si at "...ingen har problemer med det..." er nok en smule naivt.

Jeg generaliserte, men selvfølgelig finnes det mange eksempler på dette også. Poenget mitt var imidlertid at man ikke kan forvente å få ture fritt frem når man opererer i skyggeland, som jo Norwegian gjør. Men konkurranse har SAS på alle kanter, og har hatt dette i alle år, så å si at de er redd for konkurranse, blir etter min mening feil.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Jeg generaliserte, men selvfølgelig finnes det mange eksempler på dette også. Poenget mitt var imidlertid at man ikke kan forvente å få ture fritt frem når man opererer i skyggeland, som jo Norwegian gjør. Men konkurranse har SAS på alle kanter, og har hatt dette i alle år, så å si at de er redd for konkurranse, blir etter min mening feil.

Om ikke redd idag, så er det vel åpenbart at SAS ihvertfall ikke savnet konkurransen for 11 år siden. Et selskap, uavhengig av bransje, er vel neppe redd så lenge selskapet vet de kan vinne konkurransen.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Jeg generaliserte, men selvfølgelig finnes det mange eksempler på dette også. Poenget mitt var imidlertid at man ikke kan forvente å få ture fritt frem når man opererer i skyggeland, som jo Norwegian gjør. Men konkurranse har SAS på alle kanter, og har hatt dette i alle år, så å si at de er redd for konkurranse, blir etter min mening feil.

Jeg reagerte nok på den sveipende generaliseringen om at ingen har problemer med dette. Det er forskjell på konkurrenter, og ser man på short haul konkurransen så tror jeg det er rimelig å si at konkurranseflaten har blitt en ganske annen etter inntreden av en annen type aktører enn de tradisjonelle selskapene. Det samme kan nok fort gjelde også for long haul.

Jeg er imidlertid helt enig i at det er riktig å forsøke å få klarhet i regelverket, men jeg synes kanskje at SAS og andre overspiller dette kortet i mange ulike sammenhenger.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Norwegian har stjernelaget (kostnadene) som så og si alle toppledere i denne bransjen innerst inne ønsker seg. Eller hur?

Ja, og hvordan kan de ha disse lave kostnadene?
Jo, fordi de konstant er ute etter å ligge noen steg foran både når det gjelder å tøye strikken for både moralsk og etisk oppførsel.....
 
Skånvik på farten igjen ..

Argumentene som fremføres mot Norwegian er ikke akkurat mer fyldige og substansielle enn de som fremfører argumenter om at det er frykt for konkurranse.


Vi får være enige om å være uenige. Jeg synes det fremføres flere gode grunner (som ikke kun SAS står bak) til hvorfor man skal være skeptisk til det DY forsøker å oppnå.
Grunner som er vesentlig mere substansielle enn populistutspillene til Skånvik.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

Jeg reagerte nok på den sveipende generaliseringen om at ingen har problemer med dette.

Jeg skrev:

Ingen er glad for å få øket konkurranse på hjemmemarkedet sitt, men likevel er det slik det fungerer og ingen har problemer med det.

Er dette feil? Har man 'fri' konkurranse, innretter man seg etter det, så lenge lekeplassen er flat.
 
Re: Skånvik på farten igjen ..

SAS er nok ikke redd for konkurranse, men man er vel redd for hvordan utviklingen i bransjen er.
Som SAS flere ganger har påpekt så er det viktig å få en klargjøring av regelverket.
om det Norwegian gjør er helt ok, så kan det være at SAS bør revurdere sin forretningsmodell i forhold til ansettelser etc. Kanskje SAS om noen år heller ikke har egne ansatte noe sted, men kun innleid arbeidskraft.
Norwegian sier hele tiden at de er opptatt av konkurranse på like vilkår, det er ikke det i dag, da mye av regelverket er uklart og hele tiden tilsynelatende balanserer tett opp mot hva som er lovlig. (slik jeg ser det)
Men mye skjer der i gården om dagen og sikkert greit å flytte fokus bort fra glasshuset på fornebu.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top