Skandinaviske trafiktal for Juli 2010

Om DOT hadde 70 avganger mellom Oslo og Fagernes i juli, operert med 33-seters Saab 340, var 2310 seter totalt tilgjengelig. Ettersom 120 passasjerer ankom eller fløy fra Fagernes i juli, hadde selskapet en kabinfaktor på 5,1 prosent i gjennomsnitt, altså 1,7 passasjerer per avgang.
Jeg tror det er omtrent det belegget de har i gjennomsnitt. Må være verdensrekord i lav kabinfaktor. Hadde vært bedre å sette opp gratis taxi for alle som reiser fra Fagernes til Oslo.

Det er helt hinsides all fornuft. Det må være en eller annen politiker eller byråkraft fra Fagernes som sitter og trekker i noen tråder her.

Det er helt hinsides all fornuft. Det må være en eller annen politiker eller byråkraft fra Fagernes som sitter og trekker i noen tråder her.
Dette er en såkalt FOT-rute og et helt vanlig eksempel på norsk distriktspolitikk.

Dette er en såkalt FOT-rute og et helt vanlig eksempel på norsk distriktspolitikk.

Jeg er klar over hva slags rute Gardermoen - Fagernes er, men å kalle den "helt vanlig" er vel å ta i. Personlig synes jeg det uholdbart å bruke skattepenger på å opprettholde en flyrute med så få daglige reisende på en strekning på 18 mil på østlandet med helt greie veier etter norsk standard.

Uansett, tilbake til topic.

ARN hade 1 483 016 passagerare i juli. Det är 9,7 procent fler än i juli 2009.

Utrikesflyget hade 1 246 406 resenärer eller +10,6 procent.
236 610 passagerare flög inrikes vilket är 5,5 procent fler än för ett år sen.

Källa: Swedavia.se

Så Arlanda hadde faktisk større vekst enn Gardermoen i juli? Imponerende.

Herlov, da fallt du i prosentfella (+9,7% på et lite tall < +8,5% av et en del større tall) - i rene passasjerer så øket OSL avstanden til ARN 11 667 passajerer i juli i år forhold til i fjor. Avstanden er nå bare for denne måneden 341 066 passasjerer og så høy har den aldri vært før.

ARN begynner å ligne mer og mer på CPH og hadde i juli en utenriksandel på 84,1% (da er det bare 6% opp til normalleiet til CPH). Den høyere innenriksveksten på Bromma i forhold til Arlanda har stoppet opp og begge flyplasser ligger nå på +5% på innenrikspassasjerer.

Herlov, da fallt du i prosentfella (+9,7% på et lite tall < +8,5% av et en del større tall) - i rene passasjerer så øket OSL avstanden til ARN 11 667 passajerer i juli i år forhold til i fjor. Avstanden er nå bare for denne måneden 341 066 passasjerer og så høy har den aldri vært før.

ARN begynner å ligne mer og mer på CPH og hadde i juli en utenriksandel på 84,1% (da er det bare 6% opp til normalleiet til CPH). Den høyere innenriksveksten på Bromma i forhold til Arlanda har stoppet opp og begge flyplasser ligger nå på +5% på innenrikspassasjerer.

Jepp, jeg burde nok skrevet "prosentvis vekst". ^_^

Jepp, jeg burde nok skrevet "prosentvis vekst". ^_^

Det er også verdt å huske på at Arlanda hadde 14 % nedgang i juli 2009, mens OSL bare hadde -5 %. Hvis vi sammenlikner med toppåret 2008, har OSL en vekst på 3,0 % og ARN beskjedne 0,4 %.

Det er også verdt å huske på at Arlanda hadde 14 % nedgang i juli 2009, mens OSL bare hadde -5 %. Hvis vi sammenlikner med toppåret 2008, har OSL en vekst på 3,0 % og ARN beskjedne 0,4 %.

Vet ikke hvor du har funnet tallet -14%, men dette er ikke. Riktig tall er -8,5%, og det var den måned med tredjeminste nedgang for ARN i 2009 (bare i november og desember i fjor var det bedre). Og riktig tall for OSL -5,2% fra juli 2008 til juli 2009.

Den som lengter lenge lengter aldri forgjeves heter det - gratulerer CPH

Ser også at transfer/transitt-andelen i juli i år er akkurat identisk med tilsvarende tall i 2009. +26,3% på innenlands er fantastisk, og nok en gang viser det seg at konkurranse virker.

Vet ikke hvor du har funnet tallet -14%, men dette er ikke. Riktig tall er -8,5%, og det var den måned med tredjeminste nedgang for ARN i 2009 (bare i november og desember i fjor var det bedre). Og riktig tall for OSL -5,2% fra juli 2008 til juli 2009.
Beklager, my bad. Jeg brukte statistikken på Swedavias hjemmesider, men ser nå at jeg må ha gjort en feil.

Den som lengter lenge lengter aldri forgjeves heter det - gratulerer CPH

Ser også at transfer/transitt-andelen i juli i år er akkurat identisk med tilsvarende tall i 2009. +26,3% på innenlands er fantastisk, og nok en gang viser det seg at konkurranse virker.

Ja transfer sted med 11,7%, hvilket jo gør at andelen i forhold til sidste vil være tilnærmelsesvis identisk.

Ellers var den samlede vækst inden for udenrigstrafikken 10,1%.

Top-10 destinationer fra CPH i juli måned:

1) OSL: 93.515 +4,1%
2) LHR: 86.054 +10,4%
3) AAL: 76.785 +18,3%
4) ARN: 75.035 +12,0%
5) CDG: 66.761 +4,0%
6) AMS: 66.275 +10,5%
7) FRA: 57.287 +10,9%
8) BCN: 56.474 +32,4%
9) HEL: 53.238 +3,9%
10) ZRH: 49.546 +3,0%

Fornuftig udvikling for de fleste af disse destinationer...

Top-10 destinationer fra CPH i juli måned:

1) OSL: 93.515 +4,1%

Lurer på hvorfor OSL og CPH har forskjellige tall for antall passasjerer mellom de to flyplasser? OSL rapporterer 1 258 mindre passasjerer antall passasjerer (92 257 mot 93 515). Er dette bare et engangstilfelle eller er det en systemisk feil?

Lurer på hvorfor OSL og CPH har forskjellige tall for antall passasjerer mellom de to flyplasser? OSL rapporterer 1 258 mindre passasjerer antall passasjerer (92 257 mot 93 515). Er dette bare et engangstilfelle eller er det en systemisk feil?
Det er vel som med alle andre tall fra CPH - de er veldig oppblåst. :-)
Neida, det skyldes nok bare at tallene hentes fra to ulike databaser. Det kan være bittesmå forskjeller i rapporteringsrutiner. Jeg vet ikke hva som inngår i CPHs tall, men OSL har f.eks. ikke med infants i tallene.

Altså en systemisk forskjell i rapporteringen mellom OSL og CPH og mellom de to byene utgjør dette nesten 1,5% i juli. Kanskje det da også burde vært en tilsvarende reduksjon over hele fjæla i tallene til CPH slik at en kan sammenligne epler og epler? Hva med ARN? Swedavia viser ikke sine topp 10 fra ARN, og da kan vi ikke kontrollere disse mot rapportene fra OSL og CPH.

Back