Skandinaviske trafiktal for Juli 2010

AAL har iøvrigt sat som mål at være lige så stor som BLL pr. 2014, så
må vi se om den holder vand?

Det er altid godt at have ambitioner og høje målsætninger, men dette er jo helt urealistisk. Væksten på AAL de seneste par år er rent volume mæssigt drevet af indenrigstrafikken og her er det altså begrænset hvor store vækstmulighederne er fremadrettet. Så for at hale ind på BLL kræver det mæssiv/enorm stigning i udenrigstrafikken og det kan jeg ikke personligt se i forhold til de volumer som er nødvendige.
 
Igen pæn vækst for OSL-CPH ruten (+4,8%), mens OSL-AMS fortsat taber terræn (-1,1%).

Det bør velg også nevnes at veksten til ARN er nesten dobbel så stor som CPH med +8,6% :8:
Og siden OSL-CPH bare er +4,8%, så minker andelen som reiser til CPH (-3,7%).
 
Last edited:
Litt interesant å se på topp 10 listen på OSL hvordan det er forskjell på destinasjonene nå i sommerferien kontra resten av året. På årsbasis ligger CPH ruten på en klar fjerde plass, mens den i juli går er størst (TRD er nr 2 også BGO nr 3). Mens ARN som er den 5. største destinasjonen på årsbasis, kun er 8. størst i november når man ser på topp 10 listen
 
Jeg vet ikke om tallknuserne har sett på det ennå, men andelen utenlandsreiser virker for meg større enn noen gang?!?
 
Tallknuseren har ikke kommentert det siden det er normalt i juli for OSL og i de siste fem-seks årene har det ligget mellom 60% og 62%, så også i år.
 
Kabinfaktoren går visst generelt opp, og det er jo en vinn-vinn situasjon for både miljøene og selskapene:
[...]Juli 2010 er med sine 1 824 082 passasjerer den beste julimåned siden åpningen oktober 1998. Dette er 8,5 % flere enn i juli 2009.[...].
[...]Antall flybevegelser har bare vokst med 5% i juli og med tanke på miljøet er dette en positiv utvikling, sier Informasjonssjef Jo Kobro. [...].
 
Siden PP spesielt nevnte OSL-AMS -1,1%, så la oss ta en titt på tallene og kanskje beregne en felles kabinfaktor på strekningen. Etter å ha sjekket libhomeradar/data.flight24.com om hvilke fly som fløy alle flightene i juli, så havnet jeg på totalt 62 895 seter. Med OSL rapportering av 53 923 passasjerer på strekningen i juli, så gir dette en kabinfaktor på 85,7%. Dette er nesten på SAS' IC-nivå i juli og de derav følgende problemer med overbooking. Det eneste flyselskapet som har redusert kapasitet i sommer er SAS, ved å kutte ut den eneste direkte flighten på lørdag. Kanskje var dette fordi en tjener mer på en SK7XXX-flight enn på SK821/SK822? Denne kapasitetsreduksjonen som SAS foretok for juli medførte litt over 1200 seter mindre. Noe annet en legger merke til er forskjellene i turn around-tider blant de tre aktørene med KLM som oppholder seg mellom 0:55 og 1:45 på OSL, mens SAS har et scheduled bakkeopphold på 0:50 på AMS og DY bare 0:30 (alle har mellom 1:45 og 1:50 i flytid).

Kapasitetsfordelingen i juli var følgende:
- KL 63%
- SK 24%
- DY 13%
 
11,9 % vekst for Bergen, 42,5 % vekst for Molde, 44 % for Bardufoss, 26,6 % for Harstad/Narvik.

Trafikktall for alle Avinor-flyplassene:
http://www.avinor.no/tridionimages/2010_Trafikkstatistikk_07_uten koblinger (2)_tcm181-118482.xls. Trykk "Pax Jul 2010".

Passasjerrekord i juli


Til sammen 3 649 849 passasjerer reiste til eller fra en av Avinors lufthavner i løpet av juli. Dette er en økning på 7,6 prosent i forhold til juli i fjor, og tallene er bedre enn for tilsvarende måned i 2008, som var rekordåret for norsk luftfart. Utlandstrafikken økte mest, med 11,2 prosent sammenlignet med juli i fjor.
Passasjerveksten på innland var også betydelig. Den gikk opp 4,9 prosent i forhold til samme måned i fjor.

Oslo Lufthavn Gardermoen, hadde en samlet passasjervekst på 8,6 prosent i juli, hvor veksten på innland og utland var omtrent like stor, henholdsvis 8,2 og 8,8 prosent. Med over 1,8 millioner reisende i juli, opplevde lufthavnen sine beste juli-tall noensinne. Ved de andre store lufthavnene kan Bergen lufthavn, Flesland, notere seg for den største veksten med 11, 8 prosent. Så hadde Tromsø lufthavn, Langnes, en vekst på 5,5 prosent, Bodø lufthavn, 4,7 prosent, Trondheim lufthavn, Værnes, 4,5 prosent og Stavanger lufthavn 1,3 prosent.

De mellomstore lufthavnene hadde en samlet vekst på 11,4 prosent, og de regionale lufthavnene hadde en nedgang på 4 prosent.

Antall flybevegelser har i juli økt med 2,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Størst var veksten på utland, med 9,4 prosent.

Så langt i år har 22 340 525 passasjerer reist til og fra Avinors lufthavner.

Statistikken for hver enkelt lufthavn kan leses ved å åpne vedlegget til saken på Avinor.no.

Hentet fra: http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?PASSASJERREKORD_I_JULI&id=181-118483
 
Last edited:
Har DOT fløyet fullt program i sommer med to daglige på Oslo-Fagernes, eller har det vært lavere frekvens? Bare 120 passasjerer gjennom flyplassen i juli.
 
Swedavia dröjer med att publicera statistiken för svenska flygplatser, men SvD skrev redan i helgen att utlandstrafiken på ARN växte med 11 procent under juli. Det är med andra ord en ordentlig framgång att vänta när talen för ARN släpps.
 
ARN hade 1 483 016 passagerare i juli. Det är 9,7 procent fler än i juli 2009.

Utrikesflyget hade 1 246 406 resenärer eller +10,6 procent.
236 610 passagerare flög inrikes vilket är 5,5 procent fler än för ett år sen.

Källa: Swedavia.se
 
Det er verdt å nevne at Norwegian for første gang er større enn SAS på OSL i juli. Norwegian og SAS hadde hhv. 40 % og 34 % av passasjerene. Hittil i år har SAS 39 % og Norwegian 38 %.
 
Litt overrasket over at trafikken mellom TOS og OSL går ned, men det har kan vel tilskrives forbedret tilbud direkte fra TOS til andre flyplasser i og utenfor landet. På den andre siden har jo DY forbedret tilbudet sitt mellom TOS og OSL. Som en veldig liten parentes i statistikken har jeg sjøl for første gang reist utenlands fra TOS via en annen norsk flyplass enn OSL denne sommeren.
 
DOT hadde 70 bevegelser mellom OSL og VDB i juli.

Om DOT hadde 70 avganger mellom Oslo og Fagernes i juli, operert med 33-seters Saab 340, var 2310 seter totalt tilgjengelig. Ettersom 120 passasjerer ankom eller fløy fra Fagernes i juli, hadde selskapet en kabinfaktor på 5,1 prosent i gjennomsnitt, altså 1,7 passasjerer per avgang.
 
Litt overrasket over at trafikken mellom TOS og OSL går ned, men det har kan vel tilskrives forbedret tilbud direkte fra TOS til andre flyplasser i og utenfor landet. På den andre siden har jo DY forbedret tilbudet sitt mellom TOS og OSL. Som en veldig liten parentes i statistikken har jeg sjøl for første gang reist utenlands fra TOS via en annen norsk flyplass enn OSL denne sommeren.

Tipper DY til Bergen har stukket av med en god del tidligere OSL-transferpassasjerer, f.eks. Og BT-ruta til Riga går visst bedre enn noen gang.
 
Back
Top