Skandinaviske trafiktal for Januar 2014

Passasjer tall - Januar 2014

Kanskje ikke "flyforum" er rette stedet.

Jeg tror at det blir røde tall i passasjer-utviklingen denne måneden (januar 2014).
Avinor og OSL har forventet en vekst som ikke kommer.

Jeg har 20+ innenriks lags og det er glissent på bussene ?
 
Kansk
Jeg tror at det blir røde tall i passasjer-utviklingen denne måneden (januar 2014).
Avinor og OSL har forventet en vekst som ikke kommer.

Jeg har 20+ innenriks lags og det er glissent på bussene ?

Det er alltid glissent i januar, og er en tapsmåned for flyselskapene

Arlanda ökade antalet pax med fantastiska 10% i januari till 1.500.748.
http://www.swedavia.se/om-swedavia/statistik/

Imponerende tall, og selv om utenriks vokser mest med 10% vs 8% på innenriks, så er antall bevegelser ned 3% på innenriks hvilket tyder på fullere fly.
 
Ikke Januartall, men tendensene er nok de samme, for ser man på CPH sine tall for 2013 er DXB nå den største IC-ruten ut fra CPH


1. Dubai 249.482 +21,8 %
2. Newark (New York) 219.880 -4,3 %
3. Bangkok 189.071 -49,2 %
4. Doha 157.622 0,5 %
5. Chicago 144.868 -3,4 %
6. Washington-Dulles 138.358 -3,1 %
7. Beijing 135.607 -2,6 %
8. Tokyo Narita 129.147 -1,8 %
9. Singapore 110.752 47,9 %
10. Toronto 105.775 17,7 %
11. San Francisco 101.139
12. Shanghai 96.944 19,7 %
13. Cairo 48.050 -10,6 %
14. Tel Aviv 44.333 94,5 %
15. New York-JFK 36.779 5,3 %
 
Men New York - Metropolitan area (JFK/EWR) er fremdeles størst, og nedgangen på EWR blir også mindre når en tar med økningen på JFK.

Samlet blir NYC 256.659
 
Det er også en annen vesentlig forskjell mellom DXB og NYC. Mens NYC fra hadde en transferandel på 30,2% på CPH i 2013, så hadde DXB bare 7,5% transfer. Den IC-destinasjonen med størst transferandel på CPH i 2013 var NRT med hele 66,5%.
 
Det er også en annen vesentlig forskjell mellom DXB og NYC. Mens NYC fra hadde en transferandel på 30,2% på CPH i 2013, så hadde DXB bare 7,5% transfer. Den IC-destinasjonen med størst transferandel på CPH i 2013 var NRT med hele 66,5%.

Der er vel ingen overraskelser i, at SAS' ruter har markant højere transfer-%. CPH er jo en SAS-hub. Ruter som DOH og DXB har en meget lav transfer-% i CPH, men meget høj i den anden ende af ruten.
Tilsvarende tal er formentlig gældende for andre europæiske lufthavne.
 
1 632 823 +6,3 på OSL i januar. Innenriks er 4,9% og utenriks 7,7%

Ikke overraskende er det Bangkok (+66%) og New York (+56%) som øker mest
 
Re: Passasjer tall - Januar 2014

Kanskje ikke "flyforum" er rette stedet.



Jeg tror at det blir røde tall i passasjer-utviklingen denne måneden (januar 2014).

Avinor og OSL har forventet en vekst som ikke kommer.



Jeg har 20+ innenriks lags og det er glissent på bussene ?


Ble en liten bom der gitt.
 
Peter Fox, øyensynlig så har du flydd med SAS (profilen din sier sitt). Da er det forklarlig. Men for SAS må det også være et hodebry - poeng innenlands er ikke den store slageren? SAS øket også antall avganger med 2,8% fra i fjor til i år, men det er en del mindre enn de 5,7% det øket med totalt på OSL. Det er dermed en blanding av øket kapasitet pr. fly og en høyere kabinfator som gjorde at OSL øket med 6,3%. Vi vet hvem som har bidratt mest til veksten på OSL, og det er helt klart Norwegian - 13,3% økning i bevegelser, større fly i gjennomsnitt og økning i kabinfaktor på 2,6 prosentpoeng. SAS og Norwegian stod for 69,9% av bevegelsene på OSL i januar.
 
Fra avinor.no:

"Utlandstrafikken til og fra Avinors lufthavner økte med 8,5 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor. Innland økte med 3 prosent.
I alt reiste 3 466 027 passasjerer til og fra Avinors lufthavner i januar. Det er 4,8 prosent flere passasjerer enn samme måned i fjor.


-Veksten i flytrafikken gir Avinor et grunnlag for å utvide kapasiteten ved våre lufthavner. Dette er avgjørende med hensyn til framtidig ruteutvikling - også på det interkontinentale området, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Oslo Lufthavn økte med 6,2 prosent i januar, Bergen lufthavn økte med 6,1 prosent, Trondheim lufthavn med 3,1 prosent og Stavanger lufthavn med 1,1 prosent.

Av andre lufthavner kunne Ålesund lufthavn notere en vekst på 12,4 prosent, mens trafikken til og fra Tromsø lufthavn gikk opp med 10,7 prosent.

Antall flybevegelser gikk opp med 4,1 prosent."
 
Re: Januar 2014 ga passasjerrekord på Torp

Då har CPH sluppet sine januartal, og det var ein bra vekst der også

Med 4,2 procent flere udenrigspassagerer og 2,6 procent flere på indenrigsruterne har der været mere travlt i Københavns Lufthavn end normalt i januar måned. 1.644.623 rejste igennem lufthavnen, 63.852 flere end samme måned sidste år.

http://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/trafiktal-januar-2014/

Altså hadde CPH i januar i underkant av 12 000 fleire pax enn OSL.
 
Da mangler det bare en liten oversikt over kvartalsveksten de siste årene, og hvordan starten av Q1 2014 forløper i forhold til de foregående kvartaler.

Quarter_Pax_Growth_11Q3-14Q1.jpg


Siden Q1 2013 hadde så lav vekst kan vi nok forvente høy vekst i både februar og mars - reglen om utjevning gjelder også her. Dermed er sjansene store for at
- ARNs vekst i februar og mars kan bli større enn januar
- På CPH blir februar litt høyere enn i januar mens mars blir omtrent på nivå med januar eller lavere siden påsken er i april i år (normalt er det en positiv innvirkning på CPH i påsken)
- På OSL ligger det an til en litt større vekst i februar enn i januar spesielt siden januar hadde en vekst på 1,3% i fjor mens februar viste en 0,4% nedgang. Mars i år blir nok den måneden i år hvor det blir sterkest prosentvis vekst og man skal ikke se bort fra at det blir en to-sifret prosentsats grunnet den ekstreme sensitivitet OSL har for påskeplasseringen. I fjor viste mars -3,7% og april +12,1%, og mars fikk påsken i 2013 mens 2012 hadde påsken i april. Nå er forholdene akkurat omvendt.

Det hadde vel heller ikke skadet å se på 12 måneders rullerende tall for de tre flyplassene + de to store flyselskapene i området. Det er veldig klare trender vi kan lese ut av grafen under.

Year_Rolling_Pax_Growth_2014-01.jpg


Hvis man så forutsetter at verdien for 12 måneders rullerende vekst i januar forsetter har jeg identifisert flere krysningspunkt, men bare la oss bare ta det som vil ligge nærmest i tid:

31. mai 2015 SAS og Norwegian like store målt i antall passasjerer i løpet av et år

En graftolking viser klart at trenden for Norwegian ikke viser noen form for utflating i passasjervekstøkningen mens SAS viser ingen tegn til vekst i sine passasjetall. Dermed kan jeg ikke annet enn å konkludere at de to får sammenfallende 12 måneders passasjertall tidligere enn 31. mai 2015 - kanskje nesten hele 2 måneder tidligere.
 
Back
Top