Da mangler det bare en liten oversikt over kvartalsveksten de siste årene, og hvordan starten av Q1 2014 forløper i forhold til de foregående kvartaler.
Siden Q1 2013 hadde så lav vekst kan vi nok forvente høy vekst i både februar og mars - reglen om utjevning gjelder også her. Dermed er sjansene store for at
- ARNs vekst i februar og mars kan bli større enn januar
- På CPH blir februar litt høyere enn i januar mens mars blir omtrent på nivå med januar eller lavere siden påsken er i april i år (normalt er det en positiv innvirkning på CPH i påsken)
- På OSL ligger det an til en litt større vekst i februar enn i januar spesielt siden januar hadde en vekst på 1,3% i fjor mens februar viste en 0,4% nedgang. Mars i år blir nok den måneden i år hvor det blir sterkest prosentvis vekst og man skal ikke se bort fra at det blir en to-sifret prosentsats grunnet den ekstreme sensitivitet OSL har for påskeplasseringen. I fjor viste mars -3,7% og april +12,1%, og mars fikk påsken i 2013 mens 2012 hadde påsken i april. Nå er forholdene akkurat omvendt.
Det hadde vel heller ikke skadet å se på 12 måneders rullerende tall for de tre flyplassene + de to store flyselskapene i området. Det er veldig klare trender vi kan lese ut av grafen under.
Hvis man så forutsetter at verdien for 12 måneders rullerende vekst i januar forsetter har jeg identifisert flere krysningspunkt, men bare la oss bare ta det som vil ligge nærmest i tid:
31. mai 2015 SAS og Norwegian like store målt i antall passasjerer i løpet av et år
En graftolking viser klart at trenden for Norwegian ikke viser noen form for utflating i passasjervekstøkningen mens SAS viser ingen tegn til vekst i sine passasjetall. Dermed kan jeg ikke annet enn å konkludere at de to får sammenfallende 12 måneders passasjertall tidligere enn 31. mai 2015 - kanskje nesten hele 2 måneder tidligere.