Skandinaviske trafiktal for December 2011

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Sidste omgang for 2011 der nok byder på adskillige rekorder for de skandinaviske lufthavne.

Århus lidt tilbage i dec med 2,4% men fremgang for hele året på ialt 5,3% det bedste resultat i 10 år.
http://www.aar.dk/default.asp?id=539
http://www.aar.dk/default.asp?id=538


Billund frem i dec med 5,7% og for hele året en fremgang på 5,3% ny rekord.
2012 ser ganske lovende ud for Billund. De største nyheder er som bekendt etablering af en ny base for Ryanair med mindst 5 nye destinationer, KLM udvider på Amsterdam fra 4 til 5 daglige. Og med udsigt til nye ruter med Turkish airline til Istanbul og BA til Berlin samt flere afgange til PMI AGP LGW ARN KEF RIX ser det ganske lovende ud, hvis vi kan undgå konkurser, naturkatastrofer og politisk indblandning.
Jeg håber selv at 2012 bliver året, hvor LH selv sætter deres eget metal ind på MUC samt at BA annoncere LHR.
http://www.bll.dk/Lufthavnsinfo/Om_lufthavnen/Statistikker/2011/December.aspx
 
...og de fem største rutene på OSL i antall passasjerer er:

1 Trondheim med 128 767 (5,2 %)
2 Bergen med 126 189 (1,5 %)
3 Stavanger med 111 718 (6,0 %)
4 København med 92 902 (5,1 %)
5 Stockholm med 88 962 (8,7 %)

De tallene der er bare for desember. Tallene for 2011 er:

Trondheim - 1 751 827 + 10,3 %
Bergen - 1 693 426 + 12,0 %
Stavanger - 1 435 193 + 12,5 %
København - 1 213 150 + 7,2 %
Stockholm - 1 165 452 +16,2 %
Tromsø - 920 245 + 16,6 %
London - 879 726 + 4,7 %
Bodø - 728 490 + 13,7 %
Amsterdam - 595 567 + 9,9 %
Ålesund - 587 540 +13,3 %
 
Flotte tall for alle. Det er godt at den kompetente ledelsen i Avinor og OSL gjoer seg klar med utvidelser som gjoer at kapasiteten allerede er sprengt foer man aapner Terminal 2. Heia heia!
 
Lurer litt på hvem som har tatt over regnearket på OSL på nyåret. Helt klart er den nye omtrentlig med tallene:
- for det første er tallene i hele tusen for ikke enkeltdestinasjoner.
- for det andre så kommer jeg ikke lenger enn til 21 092 206 eller 21 092 456 passasjerer for 2011 hvis det totalt var 1 471 000 passasjerer i desember (forskjellen på 250 passasjerer er mellom hva Avinor og hva OSL rapporterte i juli 2011).

For å kontrollere tellekvaliteten på OSL har jeg også sett på tallene til London ved å sammenligne dem med UK CAAs tall. I 2010 var forskjellen mellom OSLs tall og UK CAAs tall 3035 passasjerer (UK CAAs tall var størst, så OSL ser ut til å underrapportere). I 2011 har denne forskjellen øket til 5295 passasjerer ved utgangen av november (UK-tallene for desember er ikke sluppet enda). Jeg har også sett på hvilke måneder denne forskjellen i passasjerer var størst og minst, og det var september de var nærmest med bare 98 passasjerer forskjell og størst forskjell var det i august med 872 passasjerer. Det er to måneder OSL ikke har gitt ut noen månedsrapport (april og november) kan jeg ikke si noe om forskjellen, men de to til sammen gjorde en regnefeil på 551 passasjerer.

Hvis en tar en nærmere titt på London-tallene, så utgjorde veksten bare rundt 1,3% årlig når akse-effekten tas ut (rundt 25000 av de 41857 nye passasjerene i år utgjorde aske-effekten). Med andre ord utgjorde veksten de to siste månedene, november og desember, 73% av hele den reelle årlige veksten til London fra OSL. Men hvis en ser på veksten i november til UK så utgjorde OSL-LON bare 20% av totalveksten mellom Norge og UK.

Det vi kan konkludere for OSL i desember er:
- Nest laveste månedlige vekst i 2011 - bare august var lavere med +5,0%.
- Nøyaktighet er en dyd, og månedsrapporten for desember er det for store unøyaktigheter med og bør revideres/korrigeres snarest mulig.
- For en gangs skyld kan det se ut som OSL og Nic. Nilsen maler litt mye fanden på veggen med å antyde en vekst på mellom 7% og 8% i 2012.
 
Last edited:
Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Det er jeg som har utarbeidet grunnlaget for pressemeldingen, så jeg kan forsøke å forklare avvikene. Ofte er det slik at man ved månedens utløp mangler passasjertall for noen flighter. Vi forsøker da å få tak i disse tallene ved å purre handling- og flyselskapene, men det tar gjerne litt tid å få tak i tallene. Det er fortsatt en håndfull flighter fra desember vi mangler passasjertall på. Samtidig ønsker vi å gå ut med trafikktall så tidlig som mulig, da det er stor etterspørsel etter disse tallene, blant annet på dette forumet. Denne gangen valgte vi derfor å publisere en pressemelding hvor vi hadde rundet av passasjertallene til nærmeste hele tusen.

Det bør ikke være avvik mellom OSLs og Avinors publiserte tall. Det kan ha oppstått avvik som følge av at korreksjoner bare er blitt gjort ett sted. Jeg vil sjekke de påpekte avvikene og sørge for å rette dem opp. Når det gjelder avviket mellom 21 103 000 og 21 092 000 passasjerer på årsbasis, skyldes dette korreksjoner i tallene for mai-september, som var ca. 2000 passasjerer for lave per måned, fordi et lite charterselskap hadde falt ut av rapporteringen. Dette er ikke korrigert på nettsidene til Avinor og OSL ennå, men det vil bli gjort.

Vi ser av og til avvik i passasjertallene på rutenivå fra ulike kilder, f.eks. fra København og CAA. Dette kan skyldes små nyanser i rapporteringen. OSL inkluderer f.eks. ikke infants i passasjertallene, noe jeg tror de gjør i København. Københavns tall for OSL-CPH er derfor som regel noe høyere enn våre.

Det er heller ikke til å stikke under stol at det kan være små feil i rapporteringen. Vi får inn flere meldinger om passasjertall på en flight, og det er ikke alltid at tallene er identiske. Da må man ha regler for hvilke meldinger man skal stole på. Selv om passasjertallene kan se veldig eksakte ut, må vi nok leve med at det er en usikkerhet på noen promille i tallene.
 
Last edited:
Det bør ikke være avvik mellom OSLs og Avinors publiserte tall. Det kan ha oppstått avvik som følge av at korreksjoner bare er blitt gjort ett sted.

Hva med forskjellen i flybevegelser? Den er jo alltid mye lavere hos OSL enn Avinor. Det er mye trafikk på vestsiden som ikke ikke telles hos OSL, hvorfor? Flyplassen har jo flybevegelsene selv om de ikke er innom terminalen.
 
Toffen said:
Vi ser av og til avvik i passasjertallene på rutenivåfra ulike kilder, f.eks. fra København og CAA. Dette kan skyldes små nyanser i rapporteringen. OSL inkluderer f.eks. ikke infants i passasjertallene, noe jeg tror de gjør i København. Københavns tall for OSL-CPH er derfor som regel noe høyere enn våre.

Kan flighter som diverter også gjøre dette ulikt? Dvs en flight som tar av fra EKCH mot ENGM blir registrert i EKCH som trafikk til ENGM, men om denne diverter til ENRY vil den ikke bli registrert på GM.. ??
 
Hva med forskjellen i flybevegelser? Den er jo alltid mye lavere hos OSL enn Avinor. Det er mye trafikk på vestsiden som ikke ikke telles hos OSL, hvorfor? Flyplassen har jo flybevegelsene selv om de ikke er innom terminalen.

OSL og Avinor teller flybevegelser likt, men det hender at vi rapporterer forskjellige tall til ulike formål. For eksempel har OSL valgt å fokusere på kommersielle flybevegelser (rute, charter og frakt). Du finner de samme tallene hos Avinor, men der finner man i tillegg antall flybevegelser totalt, inkl. GA-flyging og annet.
 
Kan flighter som diverter også gjøre dette ulikt? Dvs en flight som tar av fra EKCH mot ENGM blir registrert i EKCH som trafikk til ENGM, men om denne diverter til ENRY vil den ikke bli registrert på GM.. ??
Jeg vil tro at CPH får melding om at flyet gikk til RYG og ikke OSL.
 
Fra aftenbladet.no

flyrute.png


http://www.aftenbladet.no/lokalt/De-viktigste-flyrutene-pa-Sola-2917062.html
 
Back
Top