Skandinaviske trafiktal for August 2013

Swedavia og ARN har nå sluppet august-tallene:
1 884 820 passasjerer
+ 8,1% = + 141 365 passasjerer
Siste 12 måneder: 20,18 millioner passasjerer
 
OSL vokste med 5,2% i august. Utenlandstrafikken vokste med hele 9%, mens innenriks var veksten på mer beskjedne 0,3%. Totalt reiste 2 095 451 mennesker over OSL i august.
 
Last edited:
"... innenriks var veksten på mer beskjedne 0,3%."

Sidene flyene til SK og DY ble brukt til lange utenlandsflyvninger, var vel antall innenriksbilletter i snaueste laget. Da blir det ikke noe særlig økning, nei.
 
Jeg har to modeller for å beregne passasjertallet ved årsslutt og for OSL mangler det henholdsvis 46 360 og 1 653 passasjerer nå på å bryte 23 millioner i 2013.
 
FlightStats har i dag publisert august-statistikken, og her er plasseringen til de tre skandinaviske hovedflyplasser når det gjelder avgangspunktlighet blant de 35 største europeiske flyplasser:
1. OSL 89,91%
2. CPH 86,75%
21. ARN 77,63%
Hva har skjedd på ARN i august?
 
ARN fick ju stänga ner en halv dag pga att tekniken havererade. Bör rimligen påverkat punktligheten för aug.
 
CPH er endelig ute med sine august-tall:
2 280 830 passasjerer totalt
+6,41 %
23 831 650 passasjerer siste 12 måneder

Prognosen for 2013 ser ut til å bli temmelig nøyaktig 24,1 millioner passasjerer.
 
Væksten i CPH er taget til i de seneste måneder. Hvis væksten fortsætter resten af året, vil lufthavnen kunne nå 24,5 millioner i 2013. Hvis år-til-dato-væksten forbliver omkring de 3 procent, så er din prognose korrekt.
 
Sv: Re: Skandinaviske trafiktal for August 2013

FlightStats har i dag publisert august-statistikken, og her er plasseringen til de tre skandinaviske hovedflyplasser når det gjelder avgangspunktlighet blant de 35 største europeiske flyplasser:
1. OSL 89,91%
2. CPH 86,75%
21. ARN 77,63%
Hva har skjedd på ARN i august?

Dels som nämnt hade vi tekniska problem med kommunikationen under en halv dag. Sedan har vi haft underhållsarbeten på TWY Z som påverkat val av taxivägar. Det har också varit underhåll på banljusen som påverkat val av bananvändning vid ett par tillfällen.
 
I går slapp UK CAA midlertidige tall for august. Kanskje dere er interessert i hvordan trafikkutviklingen mellom de tre skandinaviske hovedflyplasser og de to største London-flyplasser var i august?

ARN
LHR - 74 198 passasjerer, +5 051 passasjerer = +7,3% (BA, SK)
LGW - 41 050 passasjerer, +14 465 passasjerer = +54,4 % (DY)

CPH
LHR - 79 538 passasjerer, -919 passasjerer = -1,1% (BA, SK)
LGW - 52 441 passasjerer, +11 864 passasjerer = +29,2 % (DY, U2)

OSL
LHR - 50 079 passasjerer, +804 passasjerer = +1,6% (BA, SK)
LGW - 30 572 passasjerer, +10 137 passasjerer = +49,6 % (DY)

Vi får vel også ta med oss Finland

HEL
LHR - 51 465 passasjerer, +3 098 passasjerer = +6,4% (BA, AY)
LGW - 17 665 passasjerer, +9 491 passasjerer = +116 % (DY)
 
I går slapp UK CAA midlertidige tall for august. Kanskje dere er interessert i hvordan trafikkutviklingen mellom de tre skandinaviske hovedflyplasser og de to største London-flyplasser var i august?

ARN
LHR - 74 198 passasjerer, +5 051 passasjerer = +7,3% (BA, SK)
LGW - 41 050 passasjerer, +14 465 passasjerer = +54,4 % (DY)

CPH
LHR - 79 538 passasjerer, -919 passasjerer = -1,1% (BA, SK)
LGW - 52 441 passasjerer, +11 864 passasjerer = +29,2 % (DY, U2)

OSL
LHR - 50 079 passasjerer, +804 passasjerer = +1,6% (BA, SK)
LGW - 30 572 passasjerer, +10 137 passasjerer = +49,6 % (DY)

Vi får vel også ta med oss Finland

HEL
LHR - 51 465 passasjerer, +3 098 passasjerer = +6,4% (BA, AY)
LGW - 17 665 passasjerer, +9 491 passasjerer = +116 % (DY)

Interessante tall! ARN og HEL er årets London-vinnere.

Forundrer meg dog at CPH ligger så høyt, tatt i betraktning befolkning i by/land. Med såpass mange direkteavganger til London, skulle man tro at det var begrenset med transfer-pax på denne strekningen...
 
I Sverige og Norge er vel trafikken til London fordelt på flere flyplasser. Tipper at CPH har en større nasjonal andel av trafikken uten at jeg kan hoste opp tall akkurat nå.
 
Interessante tall! ARN og HEL er årets London-vinnere.

Forundrer meg dog at CPH ligger så høyt, tatt i betraktning befolkning i by/land. Med såpass mange direkteavganger til London, skulle man tro at det var begrenset med transfer-pax på denne strekningen...

Hvis du vil have det reelle antal rejsende på CPH-LON så skal der lægges 13 ugentlige CPH-STN til disse tal også.
 
Interessante tall! ARN og HEL er årets London-vinnere.

Forundrer meg dog at CPH ligger så høyt, tatt i betraktning befolkning i by/land. Med såpass mange direkteavganger til London, skulle man tro at det var begrenset med transfer-pax på denne strekningen...

Tja. Catchment areas:
CPH: 4 mill
ARN: 3.8 mill
OSL:2.5 mill

CPH har kun MMX som konkurrent, mens OSL har TRF og RYG, ARN har BMA, VST og NYO.
 
Vet inte om södra Sverige räknas in i CPH:s officiella catchment area men enbart längst i söder, i Skåne, där alla använder CPH som sin naturliga hemmaflygplats, bor det 1,2 milj. människor.
 
Vet inte om södra Sverige räknas in i CPH:s officiella catchment area men enbart längst i söder, i Skåne, där alla använder CPH som sin naturliga hemmaflygplats, bor det 1,2 milj. människor.

Tror cathcment area som er benyttet er folk som bor 2t unna flyplassen. Så södra Sverige skal være regnet med :D
 
Mye synsing her, la oss heller komme med fakta. La oss se på antallet passasjerer mellom hvert av de tre landenes flyplasser til de fem London-flyplassene (LCY, LGW, LHR, LTN, STN) i august.

Land | 2013 | 2012 | Endring
Danmark | 178 400 | 170 225 | +4,8 %
Norge | 186 013 | 142 605 | +30,4 %
Sverige | 191 078 | 188 672 | +1,3 %

Når det gjelder vekst fra Danmark mer enn landsgjennomsnittet er det CPH-LGW +29% (DY,U2) og AAL-LGW (DY) +14%.

Norge blir litt vanskelige å beskrive siden landsgjennomsnittet for vekst er så høyt at her må mange fler nevnes - så la oss starte med det som har størst prosentvekst.
BGO-LGW (DY,U2) +92%
BGO-LHR (BA) +91%
RYG-STN (FR) +75%
TRD-LGW (DY) +69%
OSL-LGW (DY) +50%
SVG-LHR (SK,BA) +41%
AES-LGW (DY) +40%
SVG-LGW (DY) +15%
Tre ruter hadde en vekst på over 10 000 passasjerer: BGO-LGW, OSL-LGW og RYG-STN

For Sverige er det egentlig bare to ruter verdt å nevne. ARN-LGW med en vekst på +54% som tilsvarer +14 465 passasjerer. ARN-LHR hadde en vekst på +7,3% som tilsvarer +5 051 passasjerer.
 
Back
Top