Skandinaviske trafiktal for August 2011

Skandinaviske flyplasser i august

Da er tallene for ARN sluppet:
Utenriks: 1 333 620 passasjerer +6%
Europa: 1 215 545 passasjerer +7%
Utenfor Europa: 118 075 passasjerer -8%
Innenriks: 358 797 passasjerer +12%
Totalt: 1 692 417 passasjerer +7%

Hvis en ser på veksten for Swedavias flyplasser totalt så ligger den 2 prosentpoeng høyere enn for ARN alene og det er GOT som har den største veksten med +13%.
 
Re: Skandinaviske flyplasser i august

Hva er årsaken til fallet på 8% på IC på ARN?
 
En liten korreksjon til Someones tall - det er minus 1,2% for OSL-CPH. Regner med at det store deler av plusset til AMS har endt opp hos KLM. Det ser også ut at min antagelse ovenfor om årsaken til reduksjon for IC på ARN blir bekreftet av OSL-tallene - men det ser også ut til at svenskene flyr via OSL til EWR.
 
Undrar jag om ARN når upp till 19 miljoner resenärer under 2011. För att lyckas behöver man under det som är kvar av året växa med drygt 100 000 passagerare per månad eller ca 8 procent.
 
Aalborg tilbage med 2,7%
Udenrigs + 31,8%
indenrigs -10,3%

http://www.aal.dk/Forside/I-lufthavn...sagerstatistik


Quote:
”Det er en bevidst strategi, at vi arbejder os væk fra at være en lufthavn primært baseret på ’føderuter’ til København og hen mod en mere internatonal lufthavn med direkte ruter ud i verden. Det giver en naturlig nedgang i indenrigstrafikken”, forklarer lufthavnsdirektør Søren Svendsen.

http://www.standby.dk/news/26119



http://www.standby.dk/news/26119

Det ser ut som at CPH blir mindre og mindre viktig som hub for Danmark, når lufthavnene ellers i landet undergraver CPH.
CPH får også mindre trafikk fra OSL, noe som sikkert har sammenheng med attraktive direkteruter og valg av andre hub'er dersom man må mellomlande.
Denne trenden har vart en stund nå, hvor skal det ende?
 
Ikke bli for kjepphøy nå Toffen, det er klare indiksjoner at OSL flatet ut i august.

Jeg synes også CPH er kjepphøye i sine kommentarer "År til dato er passagertallet steget 6,9 procent." Dette er med askeeffekten inkludert, og uten denne snakker vi om en økning på rundt 4% de 8 første månedene i 2011.
 
Ikke bli for kjepphøy nå Toffen, det er klare indiksjoner at OSL flatet ut i august.

Jeg synes også CPH er kjepphøye i sine kommentarer "År til dato er passagertallet steget 6,9 procent." Dette er med askeeffekten inkludert, og uten denne snakker vi om en økning på rundt 4% de 8 første månedene i 2011.

Sikke da en kæmpe overraskelse af LN-KGL forholder sig negativt til tal fra CPH...

Bedste måned nogensinde i CPH kan jo på ingen måde være positivt - eller?. :headbang

Lille fald på CPH-OSL-trafikken i august, men stadig +7,5% år til dato...

Generelt flotte tal for alle 3 hovedlufthavne... Ja det er svært at bevare pessimismen.... eller for nogle er det jo åbenbart ikke ;)
 
FlyHi, det er bare å konstatere at apriltallene skaper et feil forhåpninger og på lik linje at nedgangen i april 2010 skapte pessimisme. +39% for CPH og +47,4% for OSL i april er ikke reele økninger, og også maitallene er litt forhøyet (islandsasken laget krøll i europeisk flytrafikk helt frem til 17. mai 2010). Og hvis du ikke la merke til det FlyHi, både OSL og CPH har fremtidsutsikter som ligger på et lavere nivå en de 8 første månedene i år tilsier.

Lille fald på CPH-OSL-trafikken i august, men stadig +7,5% år til dato...

OSL rapporterer det til å være en økning på 7,7%, og sammenlignet alle unntatt en av OSLs topp 10 destinasjoner, så er dette bare rundt den halve økningen av de øvrige. Unntaket er LHR med bare 4,9% økning - har ikke BA rapportert fantastisk økning i sin trafikk? Da er det et annet selskap som har nedgang! Husk på at også disse tallene er blåst opp med aske.
 
Totalt for Norge ble det +5,1% i August. Henholdvis +6,5% på utland og 3,9% på innland

Noen utvalgte flyplasser

SVG: 348 881 +7,6%
BGO: 483 975 +5,7%
TRD: 334 616 +8,7%

Og på hver sin side av Oslofjorden:
TRF: 133 109 -18,0%
RYG: 158 757 +5,8%
 
Back
Top