Skandinaviske trafiktal for August 2010

PP, det er nok bedst at lade den ligge. Det er jo ikke nogen hemmelighed at der er en del herinde som ikke har det specielt godt med succeshistorier fra CPH....

F.eks. at en større andel av det totale pax antallet på CPH er innenrikstrafikk? At det kanskje indikerer noe om trafikkmønsteret (via/ikke via osv.)?

Vel det er veksten i Innenlands Trafikken som er stoerre enn utenlands trafikken, i hvertfall om en titter pa tallene bak prosentene;)

PP, det er nok bedst at lade den ligge. Det er jo ikke nogen hemmelighed at der er en del herinde som ikke har det specielt godt med succeshistorier fra CPH....

Jeg forstår at det er slik at man aldri må finne på å kommentere tallene for CPH (annet enn å applaudere)....:8: Vær så snill å la slike lite konstruktive kommentarer ligge.

Vel det er veksten i Innenlands Trafikken som er stoerre enn utenlands trafikken, i hvertfall om en titter pa tallene bak prosentene;)

Vel, jeg forholder meg bare til -KGLs innlegg, hvor han poengterer at innenlandsandelen er større nå enn i fjor; m.a.o., mer innenlandstrafikk relativt til annen trafikk (og heller ingen endring i transitt/transfer trafikk). Jeg har ikke gått inn på tallene. Om Kurts tall ikke stemmer så regner jeg med at noen korrigerer nokså kjapt.

Last edited:

[MOD] Nå lar vi landskampen ligge, pls ........ Ihvertfall til vi møtes i Parken. :p [/MOD]

Ja lidt ærgeligt at nogen desperat leder efter negative vinkler.

Heldigvis viser alle lufthavne i Skandinavien flot vækst i øjeblikket, hvor der naturligvis skal tages højde for at sammenligningsgrundlaget sidste år var meget svagt. Det viser dog at trafikken er på vej tilbage...

For CPHs perspektiv er det naturligvis meget positivt at man formår at skabe markant vækst inden for både lokaltrafikken og transfertrafikken. At transfertrafikken i August er steget med hele 16,9% og derved mere end lokal er meget vigtigt for CPH - det viser at den indsats man har gjort for at vende den negative udvikling nu begynder at have sin effekt.

Lidt nyt om de seneste transferinitiativer fra CPH:

With the aim of becoming one of the world’s best transfer airports and the leading traffic hub of Northern Europe all transfer related processes at CPH have been examined and improved during the last six months.

One of the cornerstones in the improved transfer product has been to reduce the transfer time by securing that transfer passengers easily and quickly reach their departure gate. As a result all gates have been equipped with transfer monitors. These show the first coming eight connecting flights to the arriving passengers as well as the walking distances to the departure gates in question.

Improved transfer product increases traffic volume

Vil du sige noget med dette - eller er det bare tal?

Det er vel flere ting som en temmelig enkelt kan finne ut ved bruk av de forskjellige rapporterene som er frigitt de siste dagens, f.eks. at de nye innenlandspassasjerene fordeler seg på følgende måte:
Cimber Sterling 47%
Norwegian 41%
SAS 12%

Altså med andre ord så viser det seg igjen at konkurranse sørger for at flere flyr, og som i Norge så er det også i Danmark SAS som mister markedsandeler.

Ved å ta en titt på CPH-tallene, Cimber sine rapporterte innrikstall og SAS sine danske innrikstall kan vi omtrentlig estimere forholdet mellom de tre store som flyr innenriks i Danmark. Da blir tallene for august:
Cimber Sterling - 84 298 passasjerer = 39% markedsandel
SAS - 56 000 (SAS avrunder til nærmeste hele tusen) = 26% markedsandel
Norwegian - rundt 74 000 passasjerer = 35% markedsandel
Dermed er forholdstallet mellom Cimber og Norwegian det samme som i august i fjor og SAS mistet omtrent tre prosentpoeng i markedsandel fra i fjor.

Det er ikke de helt store bevegelser mellom aktørene, men markante. Tallene ovenfor er usikre siden vi ikke vet transfer-andelen innenland på CPH for aktørene. Det en kan slå fast er at Norwegian på de to destinasjonene de flyr fra CPH (Aalborg og Karup) har temmelig høy markedsandel og trolig er større enn Cimber på disse.

Da kommer vi til "gåten" som er transfer/transitt-andelen som nesten har stått stille på CPH. Tallene vi kjenner som bidrar til denne transfer/transitt-trafikken har vist markert fremgang i august:
- Innlands Danmark (fra CPH-rapporten) +25%
- Innlands Danmark SAS +9,8%
- Intraskandinavisk trafikk SAS +11,7%
- Europeisk trafikk SAS +7,9%
- Interkontinental trafikk SAS +9,7%

Alle tall som SAS viser i sin rapport, og da spesielt tall som påvirker transfer/transitt-virksomheten på CPH, viser at SAS har en lavere vekst enn CPH (+12,9%). Med andre ord SAS taper ikke bare markedsandeler i Norge, men også i Danmark, og dette bekreftes av den nesten stabile andelen transfer/transitt. Da er vi ved gåtens kjerne, hvilke selskaper tar andeler på CPH? Er det noen som kan svare på det?

Last edited:
PP og janusk, dere må slutte med å være så paranoide på vegne av CPH - fjeldaberne kan være analytiske og rettferdig overfor CPH også ;)

Siden jeg har bidratt med estimater ARN og OSL for 2010, her kommer tallet for CPH:
21,8 millioner
Dette vil være alt time high for CPH og vil være rundt 300 000 passasjerer høyere enn forrige toppår 2008.

Tre destinasjoner hadde sågar negativ vekst; Bergen med -4,4%, København med -2,1% og Amsterdam med -0,5%. Bergen har jeg vansklig for å forklare (noen som kan bidra?)

Ikke så vanskelig å forklare denne LN-KGL. Bergen har mye større utvalg av utenlandsdestinasjoner i år enn tidligere, veksten på utland er +20% mens innland krymper med 3-5% hver mnd. Bergenserne flyr mao. direkte ut i verden der vi tidligere måtte innom OSL og rotteracet med å gå igjennom toll, bagdrop og sikkerhetskontroll.

Jeg fikk gleden av å gjøre nettopp dette igår da jeg kom fra Seattle, og jeg gjør det absolutt ikke med glede, heldigvis var det tidlig formiddag og alt gikk stort sett greit, men skjønner godt fra tallene at det er flere som helst vil slippe.

Re: Ny passasjerrekord i August også....

Vi får vel vente til september 2011 for å se en virkelig økning mellom CPH og OSL. Da skal jo Drillos fjeldaber banke skiten ut av danskene i Parken ;)
Hvordan gik det med det projekt? Kan vi aflæse noget i trafiktallene for september 2011? :D
I forlængelse heraf bliver det spændende at se trafiktal for CPH-WAW/KBP etc til næste sommer...

Det ser ut som at de norske supporterne holdt sin del av avtalen - i september 2011 var det 4,4 prosentpoeng høyere vekst mellom OSL og CPH enn gjennomsnittet på CPH, mens det var mellom 2,4 og 5,8 prosentpoeng dårligere vekst mellom OSL og CPH enn gjennomsnittet på CPH de tre foregående måneder.

Med andre ord var fjellet der, men apene var håpløse.

Back