Skandinaviske trafiktal for August 2010

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Billund frem med 16,1%
Specielt Cargo fortsætter den store fremgang +45,2% Det kan ses nu at DLH er landet med daglige afgang.

http://www.bll.dk/Lufthavnsinfo/Om_lufthavnen/Statistikker/2010/August.aspx

Den her tror jeg ikke ret meget på.
Formanden for lufthavnens bestyrelse, Bjarne Hansen, satser på en betydelig vækst for lufthavnen.

– Inden for et år ser jeg gerne en vækst på 20-30 procent, hvis der altså ikke sker noget uforudset.

http://www.jv.dk/artikel/943862:Billund--Gaester-fra-hele-landet-boed-Zacho-velkommen

Århus frem med 6%
http://www.aar.dk/default.asp?id=465

Aalborg frem med hele 19,5%
http://www.aal.dk/Aalborg-Lufthavn-Aalborg-Airport-AAL/Lufthavnen/Passagerstatistik

Formanden for lufthavnens bestyrelse, Bjarne Hansen, satser på en betydelig vækst for lufthavnen.
– Inden for et år ser jeg gerne en vækst på 20-30 procent, hvis der altså ikke sker noget uforudset.

Såsom FR. forsvinder og QI går dunken !

Ny passasjerrekord i August også....

Jammen meg betød ikke den store folkemengden jeg ser i terminalen om dagen ny rekord for August måned :)

I august 2010 reiste 1 811 141 passasjerer over Oslo Lufthavn. Det er 174 633 eller 10,7 % flere enn i august 2009. Det er også 46 143 flere enn i august 2007, som hadde den tidligere passasjerrekorden for august.

Pressemeldingen finnes her...

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?NY_PASSASJERREKORD_FOR_AUGUST&id=181-120432

Gratulerer !!

Wow !! Fantastiske tall for ARN også, gratulerer, det går raka vegen uppåt igjen nå for tiden. De gangene jeg rusler rundt i terminalen her nede så er det et MYLDER av mennesker......

Flotte tal over hele linjen - tegn på at det går den rigtige vej...

CPH kommer med tal på fredag - jeg tipper på +13,5%

Dermed er det ting som tyder på at OSL kan ende opp på nivå med toppåret 2008 - og det vil si 19,3 millioner passasjerer. ARN derimot er bragt langt tilbake i tid og kan håpe på ende opp nesten på nivå med tallene for 2005 - 16,9 millioner passasjerer.

Re: Ny passasjerrekord i August også....

Jammen meg betød ikke den store folkemengden jeg ser i terminalen om dagen ny rekord for August måned :)

Pressemeldingen finnes her...

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?NY_PASSASJERREKORD_FOR_AUGUST&id=181-120432

Gratulerer !!

Flot at ruten OSL-CPH også i august måned viser pæn fremgang - helt i tråd med trafiktallene fra SAS som viser at kunderne er begyndt at komme tilbage og at man har et attraktivt produkt...

Re: Ny passasjerrekord i August også....

Flot at ruten OSL-CPH også i august måned viser pæn fremgang - helt i tråd med trafiktallene fra SAS som viser at kunderne er begyndt at komme tilbage og at man har et attraktivt produkt...

Litt malurt i begeret - OSL-CPH hadde bare 9,8% økning mot +10,9% på utland fra OSL. Med andre ord CPH taper fortsatt markedsandeler. ARN derimot vant markedsandel i august med sin 12,2% økning.

Vi får vel vente til september 2011 for å se en virkelig økning mellom CPH og OSL. Da skal jo Drillos fjeldaber banke skiten ut av danskene i Parken ;)

Det blir nok neppe maken til luftbroen vi hadde mellom London og Oslo da Norge møtte England på Wembley i '92. Vi hadde 8-10 Danair-flighter i tillegg til det som var på GEN pluss all den vanlige trafikken, som var kraftig oppgradert i størrelse (767'er med både SAS og BA).

Sant det MOW, og kanskje er kampen uinteressant siden Drillos da er allerede klar for EM? ;)

Men for å få litt mer kjøtt på beinet når det gjelder OSL, så hadde ni av de ti største destinasjonene nedgang i markedsandelen de åtte første månedene i år sammenlignet med samme tid i fjor - bare Ålesund hadde et positivt tilskudd. Tre destinasjoner hadde sågar negativ vekst; Bergen med -4,4%, København med -2,1% og Amsterdam med -0,5%. Bergen har jeg vansklig for å forklare (noen som kan bidra?) og København er enklere å forklare (men den våger jeg meg ikke ut på ;)). Amsterdam er enklere å forklare etter å ha tittet på kapasitet kontra antall passasjerer som har faktisk flydd, og da er den enkle forklaringen at kabinfaktoren er ekstremt høy. Mer kapasitet kan komme fra de tre som server AMS, men det er vel DY som har vanskeligst med å spe på mer kapasitet (siste uka var det utelukkende 738 som fløy) uten å legge til en daglig flight.

En stigning på 12,9% og mere end 2,1 millioner gennem lufthavnen, viser at der for alvor er kommet gang i hjulene/vingerne på Kastrup.

Ja mit bud på +13,5% var jo ikke helt ved siden af - flotte tal som viser at den gode udvikling fra de foregående måneder fortsætter.

Lidt udspecificering af tallene:

Total AUG: 2.101.481 +12,9%
Total YtD: 14.227.207 +7,6%

Udenrigs AUG: 1.880.681 +11,6%
Udenrigs YtD: 12.643.450 +5,9%

Indenrigs AUG: 220.800 +25,1%
Indenrigs YtD: 1.583.757 +23,6%

Stigning PAX AUG: 240.065
Stigning PAX YtD: 1.003.892

Movements AUG: 22.175 +9,2%
Movements YtD: 162.145 +3,1%

Transfer PAX August: +16,9%

Første som slo meg var det store innenlandsøkningen på CPH. Dermed er innenlandsandelen gått opp fra 9,5% i august 2009 til 10,5% i august i år. Videre så har innenlandsandelen av passasjerene på CPH til nå i år sammenlignet med samme i tid i fjor gått opp med 1,4 prosentpoeng - fra 9,7% til 11,1%. Hvis en ser på transfer/transitt-passasjerene er det ingen ending fra i fjor til i år (en nedgang på 0,16 prosentpoeng vil jeg ikke kalle noen endring).

Første som slo meg var det store innenlandsøkningen på CPH. Dermed er innenlandsandelen gått opp fra 9,5% i august 2009 til 10,5% i august i år. Videre så har innenlandsandelen av passasjerene på CPH til nå i år sammenlignet med samme i tid i fjor gått opp med 1,4 prosentpoeng - fra 9,7% til 11,1%. Hvis en ser på transfer/transitt-passasjerene er det ingen ending fra i fjor til i år (en nedgang på 0,16 prosentpoeng vil jeg ikke kalle noen endring).

Vil du sige noget med dette - eller er det bare tal?

Vil du sige noget med dette - eller er det bare tal?

F.eks. at en større andel av det totale pax antallet på CPH er innenrikstrafikk? At det kanskje indikerer noe om trafikkmønsteret (via/ikke via osv.)?

Back