Siden nå UK CAA frigitt tall for April vil vel dette være av interesse for enkelte her. Foreløpig er det to UK-flyplasser (Edinburgh og Inverness) som ikke rapportert inn tallene enda, så derfor har jeg i denne sammenhengen de to flyplassene beholde tallene fra i fjor. Da får vi se på passasjertallet mellom de tre skandinaviske hovedflyplasser og UK i april
ARN = 134 260 passasjerer
CPH = 188 231 passasjerer
OSL = 95 995 passasjerer
Da får vi se på endringene fra april i fjor
ARN = +13 906 passasjerer = +11,6 %
CPH = +5 622 passasjerer = +3,1 %
OSL = +8 484 passasjerer = +9,7 %
La oss også ta med oss totaltallene for det tre landene til UK:
Danmark = 228 916 passasjerer (+4,7%)
Norge = 227 344 passasjerer (+10,7%)
Sverige = 224 949 passasjerer (-0,7%)
Med nesten identiske passasjertall for de tre landene til UK og stor forskjell mellom de tre flyplassene bør det også være av interesse å se på hvor stor andel flyplassene har av totaltrafikken i landet:
ARN = 60%
CPH = 82%
OSL = 42%
Det er ingen tvil om hvilket land som er mest sentralisert og det ser vi også igjen i antall flyplasser med rutetrafikk til UK
Danmark = 5 (AAL, AAR, BLL, CPH og EBJ)
Norge = 10 (AES, BGO, HAU, KRS, OSL, RYG, SVG, TRD, TRF og TOS)
Sverige = 6 (ARN, GOT, GSE, MMX, NYO og VST)
Siden jeg en liten forkjærlighet til MAN så la oss også se på tallene mellom de tre skandinaviske hovedflyplasser og MAN i april:
ARN = 12 508 passasjerer (+53,0%) - årsaken er sannsynlig at Norwegian kommet inn på markedet siden i fjor
CPH = 20 515 passasjerer (+1,5%) - her har easyJet øket kapasiteten, men noen vesentlig økning har dette ikke medført. Har fått indikasjoner på at easyJet har beholdt deres gode kabinfaktoren, så her er det et annet selskap som mister markedsandel.
OSL = 7 567 passasjerer (+11,6) - ikke noen endringer i kapasitet, men Ryanair fra RYG viser for første gang nedgang i sine tall til MAN siden ruten ble introdusert (-9,3%).
Ellers er mange interessante tall i rapporten, men de får dere finne selv her:
http://www.caa.co.uk/docs/80/airpor...ril_2013_Provisional_International_Routes.pdf