Skandinaviske trafiktal for April 2013

Bll har fået nye net-sider ser, ser mere prof. ud :)

Smag og behag er åbenbart forskellig. ;-) Den er mere brugervenlig end den gamle, men ligner farvemæssigt noget som en eller anden husmor har sat sammen.

Den lilla farve er i min optik ganske forfærdelig, men det passer meget godt i tråd med at man i BLL tydeligvis har smidt sin designmanual væk - langt væk!
Ser man inden i terminalen er det ved at ligne Hjallerup Marked, godt nok noget af et skridt tilbage fra de stramme stillige linier der var gældende i designet da "den nye" terminal åbnede, hvor man også holdt stramt på eet gennemgående design.

Men brok til side, dejligt at se, at der er vækst over det meste af linien. Specielt varmer det at se, at eksporten (cargo) vokser, det er jo godt for hele landets økonomi.
 
Århus tilbage med 5,9% her er skurken stadig indenrigs der "kun" falder med 16,5% i April. Charter og udenrigs går frem.

http://www.aar.dk/default.asp?id=615

Hvordan er flyplassen fornøyd med den nye løsningen med ATR på ruten til CPH? Har sett litt på priser på SAS.no og det er stort sett utsolgt på minst fire av de 7 daglige avgangene mellom CPH og AAR. Er ATR rett og slett for liten på en del av avgangene?
 
Da tallene for Arlanda blitt sluppet. Totalt antall passasjerer for april var 1 689 720 hvilket tilsvarte +4,8% fra samme måned i fjor. Flott at ARN er tilbake i vekstområdet, men det er dette med og uten påske som kanskje gjør at apriltallene er for positive. Med de 77 913 passasjerer mer i april er nå ARN tilbake på nivået med august 2012 hvis vi ser på 12 måneders rullerende tall - altså 19,65 million passasjerer.
 
Slår man ihop mars med april blir passagerarökningen på ARN 1,6 procent jämfört med samma period förra året.
 
Bra belegg på OSL i april.
Trafikktallene for Oslo Lufthavn i april viser en sterk vekst i passasjertallet på 12,1 % i forhold til april 2012. På grunn av bevegelige helligdager, blir det mest riktig å vurdere mars og april i sammenheng. Det gir en vekst på 3,8 %, og Oslo Lufthavn er tilbake på vekstsporet.

Innlandstrafikken har hatt en vekst på hele 20 %, noe som gjenspeiler stor utfart i forbindelse med bevegelige helligdager. Utlandstrafikken hadde en mer moderat oppgang på 5,3 %, til tross for en nedgang på charterreiser.

Antall reisende over Oslo Lufthavn i april var totalt 1 889 018.

Kilde:http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?STERK_VEKST_I_APRIL_PÅ_OSLO_LUFTHAVN&id=181-156840
 
Last edited:
Det blir stadig tettere i toppen. Kun drøyt 73000pax i differansen mellom CPH og OSL, og 200.000 mellom OSL og ARN.

CPH: 1.962.190
OSL: 1.889.018
ARN: 1.689.720

Bliver vældig interessant at følge CPH året ud, nu hvor Cimbers tal ikke længere indgår i statistikken. I april faldt indenrigs kun 4 procent sammenlignet med 2012, hvor Cimber stadig eksisterede.
 
Da er det på tide med oppsummering for april. Først starter vi med passasjertallene siste 12 måneder:

ARN = 19 654 898 passasjerer
CPH = 23 342 616 passasjerer
OSL = 22 227 521 passasjerer

Så får vi se på økning i passasjertall siste 12 måneder:

ARN = +197 808 passasjerer = +1,0%
CPH = +219 628 passasjerer = +0,9%
OSL = +676 247 passasjerer = +3,1%

Da er det kanskje på tide med prognose for hele 2013:

ARN = 19,7 millioner passasjerer
CPH = 23,4 millioner passasjerer
OSL = 22,6 millioner passasjerer

For øvrig kan de sies at 12-månederstallet til OSL for første gang er mer enn 95% av CPH, 95,2% for å være eksakt. Tilsvarende er ARN 84,2% av CPH.
 
Siden nå UK CAA frigitt tall for April vil vel dette være av interesse for enkelte her. Foreløpig er det to UK-flyplasser (Edinburgh og Inverness) som ikke rapportert inn tallene enda, så derfor har jeg i denne sammenhengen de to flyplassene beholde tallene fra i fjor. Da får vi se på passasjertallet mellom de tre skandinaviske hovedflyplasser og UK i april

ARN = 134 260 passasjerer
CPH = 188 231 passasjerer
OSL = 95 995 passasjerer

Da får vi se på endringene fra april i fjor
ARN = +13 906 passasjerer = +11,6 %
CPH = +5 622 passasjerer = +3,1 %
OSL = +8 484 passasjerer = +9,7 %

La oss også ta med oss totaltallene for det tre landene til UK:
Danmark = 228 916 passasjerer (+4,7%)
Norge = 227 344 passasjerer (+10,7%)
Sverige = 224 949 passasjerer (-0,7%)

Med nesten identiske passasjertall for de tre landene til UK og stor forskjell mellom de tre flyplassene bør det også være av interesse å se på hvor stor andel flyplassene har av totaltrafikken i landet:
ARN = 60%
CPH = 82%
OSL = 42%

Det er ingen tvil om hvilket land som er mest sentralisert og det ser vi også igjen i antall flyplasser med rutetrafikk til UK
Danmark = 5 (AAL, AAR, BLL, CPH og EBJ)
Norge = 10 (AES, BGO, HAU, KRS, OSL, RYG, SVG, TRD, TRF og TOS)
Sverige = 6 (ARN, GOT, GSE, MMX, NYO og VST)

Siden jeg en liten forkjærlighet til MAN så la oss også se på tallene mellom de tre skandinaviske hovedflyplasser og MAN i april:
ARN = 12 508 passasjerer (+53,0%) - årsaken er sannsynlig at Norwegian kommet inn på markedet siden i fjor
CPH = 20 515 passasjerer (+1,5%) - her har easyJet øket kapasiteten, men noen vesentlig økning har dette ikke medført. Har fått indikasjoner på at easyJet har beholdt deres gode kabinfaktoren, så her er det et annet selskap som mister markedsandel.
OSL = 7 567 passasjerer (+11,6) - ikke noen endringer i kapasitet, men Ryanair fra RYG viser for første gang nedgang i sine tall til MAN siden ruten ble introdusert (-9,3%).

Ellers er mange interessante tall i rapporten, men de får dere finne selv her:
http://www.caa.co.uk/docs/80/airpor...ril_2013_Provisional_International_Routes.pdf
 
Hvordan er flyplassen fornøyd med den nye løsningen med ATR på ruten til CPH? Har sett litt på priser på SAS.no og det er stort sett utsolgt på minst fire av de 7 daglige avgangene mellom CPH og AAR. Er ATR rett og slett for liten på en del av avgangene?

Ser at fra september så overtar SAS mainline noen av ettermiddagsavgangene mellom CPH og AAR. Mens en av de daglige CPH-GOT skal flys av Cimbers ATR72....
 
Back
Top