• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skandinaviske trafikktall mars 2016

Over 2 mill i måneden for første gang. Ikke så lenge siden det var samme tall i året fra FBU ....
 
OSL:
Totalt: 2.044.428 (+5,6 %)
Indenrigs: 923.869 (+2.2 %)
Udenrigs: 1.117.545 (+8.6 %)

Ikke dårligt :)

Mens antall flybevegelser er bare opp 1,3%, så det tyder på større og/eller fullere fly

Totalt sett for Avinor er såvidt i pluss, men det er stort sett OSL som drar lasset. Litt påskeeffekter som er ute og går, og en Norwegian streik i mars i fjor som gjør det vanskelig og sammenligne tall fra i fjor, men virker som det er i ferd med og stabilisere seg på TRD og BGO. Selv om innenriks faller, spesielt i BGO med nesten 10% (her er det en kraftig negativ påskeeffekt) så er utland her kraftig opp så begge er kun ned 1,5%, selv med påske. SVG dundrer videre nedover med -8,8%, godt hjulpet av utland som faller 12,8%. Ellers er det stort sett negativt unntatt MOL og BDU

For Avinor sine flyplasser står OSL nå for ca 50% av trafikken totalt

http://www.mynewsdesk.com/material/document/54929/download?resource_type=resource_document
 
Last edited:
Mens antall flybevegelser er bare opp 1,3%, så det tyder på større og/eller fullere fly

Samtidig skriver Finasavisen i dag at det aldri har vært dyrere å fly i Norge. Riktig nok er noe pga at påsken i år var i mars.

DN skriver også om det:

Hovedårsaken til at KPI steg med 0,5 prosent fra februar til mars. var en 17,2 prosents økning i prisene på flyreiser, skriver SSB.

- Denne oppgangen er kraftigere enn den normalt har vært i perioden, og kommer på toppen av en omtrent like stor prisoppgang fra januar til februar. Dette medførte at indeksen på flyreiser i mars var på sitt høyeste målte nivå. Økningen fra februar til mars har sannsynligvis sammenheng med den tidlige påsken i år, og dermed høyere fyllingsgrad hos flyselskapene enn måneden før, ifølge statistikerne.

https://www.dn.no/nyheter/okonomi/2016/04/11/1002/KPIJAE/dyrere-flybilletter-lftet-kpi
 
Kastrup har 11,2% flere passagerer og 3,8% flere flybevægelser.

Det ser da ud til, at CPH absorberer den ekstra kapacitet på en meget tilfredsstillende måde :)

Oslo udviser pæne tal med sund vækst. Arlandas vækst er fænomenal, når man ser på, at den udbudte kapacitet er nogenlunde den samme som sidste år. Det kører jo også godt for svensk økonomi.

Arlandas statistik er besværlig og mangelfuld, men i det mindste er de hurtige til at opdatere den på Swedavia. OSLs hjemmeside er ikke opdateret siden 2015: https://avinor.no/konsern/flyplass/oslo/om-oss/trafikkstatistikk/trafikkstatistikk
 
Last edited:
Back
Top