Nordiske trafikktall mars 2025

Flatt hos CPH i mars, men mistenker en negativ påskeeffekt her. Ellers ser man vel hvordan SAS sin overgang til Skyteam bidrar til nedgang for FRA og oppgang for CDG. Veksten for ARN-CPH kan jeg ikke helt forsklare?

tabel%20marts%20dk.jpg

Helt klart att man kan se SAS konsolidering mot CPH och skyteam i talen.
-Transfer upp, lokalt ned.
-LH upp, charter och Europa ned eller stabilt.
-Skyteam destinationer upp, övriga ned. Enda undantag är Helsinki, men jag antar att SAS flyger in en del transfer därifrån.

Bagge det er vel en påske effekt. Er jo godt opp hittils i år

Det har du rätt i, det är garanterat en anledning. Kanske skulle jag därför istället skrivit, trots påskeffekt så går LH upp och min teori var pga SAS konsolidering mot CPH.

Last edited:

Ja det är helt klart något som gjort CPH mer intressant för Finländare att ta flyget till CPH. Jag tror inte att det bara är smørrebrød och den lille havfruen… ;)

Edit: och när jag tänker på det så vore det verkligen intressant att se utvecklingen från städer utanför top-10, men destinationer SAS är tänkt att hämta feed från. Går det upp? Går det upp mer i vissa länder/regioner/städer? Fungerar strategin? Kan man se en trend? Min teori om Helsinki med mer feed är ju bara en teori.

Last edited:
... Veksten for ARN-CPH kan jeg ikke helt forsklare ]

Jag skulle snarare fråga varför går OSL inte upp. ARN följer en trend med stor växt, en trend som varit där sedan starten av året. Som OSL också haft i Jan och Feb… men inte i Mars… en annan påskeffekt i Norge än i Sverige?

Last edited:
Jag skulle snarare fråga varför går OSL inte upp. ARN följer en trend med stor växt, en trend som varit där sedan starten av året. Som OSL också haft i Jan och Feb… men inte i Mars… en annan påskeffekt i Norge än i Sverige?

En av grunnene til at ARN er opp er at bra i januar flyttet til Arlanda og flyr for sas.

En av grunnene til at ARN er opp er at bra i januar flyttet til Arlanda og flyr for sas.

Jag tror att jag var inte helt klar i mitt tidigare inlägg. När jag refererade till att ARN ökat så var kontexten ARN-CPH och inte ARN generellt. ARN-CPH, OSL-CPH och HEL-CPH har sett en stark växt sedan årskiftet. Det är den som forsätter in i mars för ARN (och HEL) men inte OSL.

Back