Skandinaviske trafikktall i mai 2015

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Før helgen publiserte ARN sine tall for mai

Utenriks: 1 597 869 passasjerer | +2,7%
Innenriks: 456 052 passasjerer | -4,1%

Totalt for mai: 2 053 921 passasjerer | +1,1%

12 måneders rullerende : 22 583 024 passasjerer | +5,4% hvilket var en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra april.

Nå får vi vente i spenning på OSL og CPH. Sistnevnte skal i henhold til deres websider slippe trafikktalene for mai innen kl. 10 onsdag. Hvis trenden fra forrige måned holder seg så vil vi se en liten nedgang på OSL og en del større nedgang på CPH. Time will show.

Re: Scan 3 i mai 2015

Legger merke til at flyplassdirektøren "fyrer opp" landskampen med følgende kommentar i pressemeldingen:

Köpenhamn är fortfarande den största destinationen, tätt följd av London och Oslo, men linjen minskade för femte månaden i följd.

– Vi kan se att ett allt större utbud av direktdestinationer från Arlanda minskar behovet av att byta flyg i Köpenhamn, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.

http://www.swedavia.se/arlanda/om-stockholm-arlanda-airport/om-flygplatsen/nyheter/mer-an-tva-miljoner-resenarer-pa-arlanda-i-maj/

Jeg tror først CPH kommer med tal på torsdag. Jeg tror de tæller 5. maj (Grundlovsdag) som en helligdag. Men måske vi er heldige og får tallene onsdag.

"Vi kan se att ett allt större utbud av direktdestinationer från Arlanda minskar behovet av att byta flyg i Köpenhamn"

Ja ja.. Kunne være interessant at se, om trafikken kun går ned til København, eller om det gælder for de andre transfer-flypladser også. Kan se at Helsingfors, Amsterdam og Frankfurt er nummer 4-6 på listen over største destinationer.

Kan beregne hvor stor innvirkning Norwegian sin Mai 2014 streik har på årets tall?

Uansett så fortsetter tendensen med at OSL holder seg/vokser svakt, mens resten av landet faller. -1,7% på BGO er litt bedre enn tidligere i år, men SVG merker nå skikkelig oljesmellen med -5,6%. TRD er midt mellom ned -3,4%

Noen som har en god forklaring på hvorfor transfer faller så dramatisk med 22.6%?

Kan mai 2014 vært eksepsjonell? Ser av pressemelding for den så vokste da transfertrafikken med over 20%. Generelt sett var jo mai 2014 veldig bra på CPH men en vekst på 8,7%

http://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/stabil-vakst-styrker-knudepunktet/
Antallet af transferpassagerer, der rejser via Københavns Lufthavn og videre ud i verden, steg med 20,7 procent

Kan mai 2014 vært eksepsjonell? Ser av pressemelding for den så vokste da transfertrafikken med over 20%. Generelt sett var jo mai 2014 veldig bra på CPH men en vekst på 8,7%

http://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/stabil-vakst-styrker-knudepunktet/

Det stemmer det ja. De fulgte opp den veksten også videre utover sommeren mener jeg uten at jeg har en god forklaring på det, ei heller hvorfor den synker tilsvarende nå. Har vel ikke vært noen større ruteendringer fra noen selskaper selv om SAS nå ikke øker kapasiteten og heller hever prisene for å øke yielden. Kan det være det som påvirker?

Blir mye synsing her fra min side nå men kan virke som at CPH sin strategi er å stadig utfordre SAS med tøff konkurranse fra andre selskaper som resulterer i lave billettpriser og økt trafikk, men nå vil SAS ha yielden opp som resulterer i færre pax og dermed mindre transfer.

Her er det mye summeringer som må til, men CPH unngår en mye større nedgang på grunn av Ryanairs inntreden på flyplassen. Uten å kommentere stort SAS' andel av nedgangen i mai kan vi konkludere at en del av nedgangen i transfer på CPH kan være EKs start på høsten med OSL-DXB.

Back