Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

MartinL

ScanFlyer Dusty
Legoland er som alltid tidlig ute med en desember oppgang på 6,3%.
For året totalt ble det en nedgang på 9,7%.

Tilsammen 137.601 passasjerer reiste over Billund lufthavn i desember 2009 - mot 129.455 samme måned året før. Det gir en økning på 6,3 prosent eller 8.146 passasjerer i forhold til desember 2008.

Tilsammen 2.299.835 passasjerer reiste over Billund Lufthavn i 2009. Det gir en nedgang på 9.7 prosent eller 247.021 passasjerer i forhold til 2008.

http://boarding.no/art.asp?id=39806
 
[url said:
http://boarding.no/art.asp?id=39823[/url]


Litt OT, men utrolig at det er over 40 daglige flygninger mellom København og Aalborg for drøyt 900 000 årlige passasjerer!.. Regner nesten med at SAS og Cimber bruker mindre flytyper enn Norwegian på denne ruten da?
 
Aftenbladet skriver at passasjertallet på Sola for 2009 var noe over 3,6 millioner, ned 4,65% (ca. 175.000) fra toppåret 2008. Lufthavnsjefen sier at ingen selskap har meldt om endringer i rutetilbudet, og han håper på en liten økning i 2010.
 
..én % forskjell mellom SK og DY i markedsandel for pax.. Vil tro at SAS fortsatt tilbyr vesentlig flere seter.

"- I 2009 har vi sett at markedet er på vei opp igjen. Norwegian er blitt tilnærmet like store som SAS på Oslo Lufthavn. I desember hadde SAS 39 % av antall passasjerer og Norwegian 38 %, sier markedssjef for trafikkutvikling Knut Stabæk."

http://boarding.no/art.asp?id=39877
 
Stockholm Arlanda er fortsatt på fallet og ender på 1.180.474 som er en nedgang på -2%.

Utrikes 876 638 -2%
Europatrafik 737 117 -2 %
Övriga världen 139 521 -4%
Inrikes 303 836 -1%

Arlanda endte på 16.064.071 reisende for 2009, noe som er en nedgang på 11%.
 
Det med antall flere seter hos SAS er jeg ikke så sikker på Apron. Husk DY har 18 737-800, og nei ikke alle ut fra OSL, men ofte er mange av dem der, mens SK har jo en salig blanding av alt fra -400 til -800'er

Men noen kan sikkert gi et bedre svar på dette :)
 
Last edited:
Og OSL sine tall for 2009:

Totalt 18.087.722 passagerer brugte Gardermoen i 2009. Det er 1.256.737 færre end i 2008. Nedgangen er størst på udlandet med 892.949 eller 8,6%. Indenrigs er nedgangen 363.797 eller 4%. Antallet af operationer blev reduceret med 19.408 eller 8,4%.
 
Det med antall flere seter hos SAS er jeg ikke så sikker på Apron. Husk DY har 18 737-800, og nei ikke alle ut fra OSL, men ofte er mange av dem der, mens SK har jo en salig blandi til -800'er

Men noen kan sikkert gi et bedre svar på dette :)

Nå er du litt på videvanke igjen Morten. ;)
Det er her snakk om seter og siden SAS har lavere kabinfaktor og i tillegg flyr flere passasjerer enn DY, så må nødvendigvis selvsagt SAS ha flere ledige seter enn DY. Vil tro at aprons positive spinn på det med "Vil tro at SAS fortsatt tilbyr vesentlig flere seter" skapet mer forvirring enn oppklaring. Egentlig er jo dette negativt for SAS - de greier ikke å fylle setene på de flightene de har. Og alt dette er uavhengig av om det er 737-500 eller 737-800. :cool:
 
Siden SAS var bragt på banen, så kan en ut tallene til OSL og DY finne indikasjoner på at SAS (DK/NO/SE/IC) fremdeles har negative tall - sannsynlig noe under -5% sammenlignet med desember 2008, mens tallene for SAS Group innenlands i Norge ligger an til et lite pluss-tall mellom 0% og 2%. Da var prognosen der - vite får vi først 12. januar.
 
Torp endte rett over 1,8 millioner reisende. Det er opp 17% og ny rekord for flyplassen.
 
Torp endte rett over 1,8 millioner reisende. Det er opp 17% og ny rekord for flyplassen.

Det er ikke annet enn noe å ta av seg hatten for. Her har bransjen gått inn i sin tungeste tid på lang tid. Torp utfordres i strupe angrep fra ny flyplass over fjorden samtidig som Osl har fått en rekke nye ruter.

Opp 17% for Torp et utroloig bra.

Spådommen om at Rygge ville ødelegge for Osl og Torp fra første stund, har ikke slått til enda. Samtidig har Osl blitt presset av en massiv økning fra Rygge, men svarer med den minste tilbakegangen av de store flyplassene i skandinavia.

Ikke annet enn et svært godt år for Østlandet i en tøff tid for bransjen!
 
Siden SAS var bragt på banen, så kan en ut tallene til OSL og DY finne indikasjoner på at SAS (DK/NO/SE/IC) fremdeles har negative tall - sannsynlig noe under -5% sammenlignet med desember 2008, mens tallene for SAS Group innenlands i Norge ligger an til et lite pluss-tall mellom 0% og 2%. Da var prognosen der - vite får vi først 12. januar.

Som nevnt i en annen tråd, så representerer en eventuell oppgang på 2% for innland svært lite om man ser dette opp mot fallet det sammenlignes mot.
SAS har mistet 1.6 millioner reisende bare fra Osl (i følge standby.dk).

Det er 1.6 millioner reisende som blir svært kostbare å vinne tilbake!
 
Det er 1.6 millioner reisende som blir svært kostbare å vinne tilbake!

Du får det att låta som om samtliga 1,6 miljoner passagerare övergivit SAS till fördel för andra flygbolag, men riktigt så illa är det ju inte. Att människor flyger mindre i en lågkonjunktur har inget med SAS affärsstrategi att göra.

Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.
 
Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.


Ja vi får håpe du har rett i det. Men jeg er redd det ikke er fullt så enkelt. Og i et fallende marked, er det to aktører som har vokst formidabelt, og det er SAS sine to konkurrenter. I tillegg har Wizzair faktisk også vokst ganske bra i året/årene som har gått. De er riktig nok ikke SAS sin største trussel, men jeg skulle tro at de tar en og annen kunde fra SAS de også. I tillegg gjør de det vanskelig for SAS å starte opp disse rutene, som går med fulle fly hele veien.
Enkelt å ta tilbake det tapte? Javel, så sett i gang da.
 
Back
Top