Skandinaver reiser mye med fly...

vadheim

ScanFlyer Blue
Passasjertall for Skandinavia i 2005

A) Skandinavia 87.823.930 - 4.6 reise pr innbygger

B) Norge 35.271.246 - 7.7 reise pr innbygger
C) Sverige 28.836.533 - 3.2 reise pr innbygger
D) Danmark 23.716.151 - 4.4 reise pr innbygger

Med tanke på SAS sine problemer de siste årene, så bør det ihvertfall være en trøst at de har et flyvende hjemmemarked. Vet ikke hvordan tall er for andre hjemmemarkeder i Europa, men kan neppe tro at selv de store land kan fremvise lignende tall pr innbygger :)

Kilde: avinor.no, lfv.se, slv.dk
 
Replying to Topic 'Skandinaver reiser mye med fly...'

Nu ved jeg ikke helt hvordan du har tænkt disse tal, men det er vel ikke helt så simpelt.

Hvis du ser på tallet for Danmark er det totale antal passagerer på danske lufthavnse ganske korrekt 23.8 mio. Dette tal siger dog ikke så meget om hvor stort et antal flyrejser danskerne foretager pr år - i tallet på 23.8 mio er inkluderet alle nationaliteter der rejser til/fra en lufthavn i DK samt de pax. der udelukkende benytter f.eks. CPH som transfer lufthavn.

Så i forhold til befolkningsantallet i DK er det korrekt at der foretages 4,4 flyrejse pr. indbygger fra en lufthavn i DK - men ikke at danskerne foretager 4,4 flyrejse pr. år (Ved ikke om det var sådan du mente tallene - jeg studsede bare lidt over dit regnestykke :spin:)

Ellers så formoder jeg, at du har taget de danske tal fra SLV's årsberetning for 2005. Her er desuden en række andre interessante tal omkring de største ruter fra DK og fordelingen mellem lokal (terminerende) og transfer pax på disse ruter.

F.eks. fremgår det at ca. 180.000 sidste år rejse fra CPH til Bangkok - heraf var ca. 80.000 transfer og 100.000 lokal. Til USA er det ca. 320.000 hvor fordelingen mellem transfer/lokal er 50/50. Kina ligger på ca. 180.000 og er er fordelingen mellem transfer/lokal ca. 60/40. Så der er altså ikke kun transfer pax der fylder langdistance ruterne fra CPH...

Jeg har nedenstående indsat en enkelt figur/graf fra beretningen, som viser de 20 største destinationslufthavne fra DK. Flere tal og grafer findes i selve beretningen som kan hentes på følgende link:

SLVs Årsberetning 2005 (pdf)
 

Attachments

  • Top20.jpg
    Top20.jpg
    41.2 KB · Views: 17
Replying to Topic 'Skandinaver reiser mye med fly...'

Og tallene for Oslo/Norge er vel nesten utelukkende lokal og lite transfer fra utlandet da svært få har transfer på Gardermoen.

Tallene i statstikken skulle dermed tilsi at færre dansker flyr lokalt fra danske lufthavner og noenlunde korrekt tall fra norsk lufthavner vil jeg tro.
 
Replying to Topic 'Skandinaver reiser mye med fly...'

Originally posted by Hurum


Og tallene for Oslo/Norge er vel nesten utelukkende lokal og lite transfer fra utlandet da svært få har transfer på Gardermoen.

Tallene i statstikken skulle dermed tilsi at færre dansker flyr lokalt fra danske lufthavner og noenlunde korrekt tall fra norsk lufthavner vil jeg tro.

Sådan kan man vel godt i store træk sammenfatte det - På OSL er der vel dog en del transfer fra indenrigs til udenrigs - i den sammenhæng er spørgsmålet så dette i forhold til rejseaktiviteten skal ses som en samlet rejse eller to seperate rejser...
 
Replying to Topic 'Skandinaver reiser mye med fly...'

Hva er forskjellen på transfer og transit?
 
Replying to Topic 'Skandinaver reiser mye med fly...'

Originally posted by vadheim


Passasjertall for Skandinavia i 2005

A) Skandinavia 87.823.930 - 4.6 reise pr innbygger

B) Norge 35.271.246 - 7.7 reise pr innbygger
C) Sverige 28.836.533 - 3.2 reise pr innbygger
D) Danmark 23.716.151 - 4.4 reise pr innbygger

Med tanke på SAS sine problemer de siste årene, så bør det ihvertfall være en trøst at de har et flyvende hjemmemarked. Vet ikke hvordan tall er for andre hjemmemarkeder i Europa, men kan neppe tro at selv de store land kan fremvise lignende tall pr innbygger :)

Kilde: avinor.no, lfv.se, slv.dk
Norge knuser resten.:up:
 
Replying to Topic 'Skandinaver reiser mye med fly...'

Originally posted by Someone


Hva er forskjellen på transfer og transit?

Her er den gældende definition som SLV benytter (og alle andre så vidt jeg ved):

Flyrejsende registreres på en lufthavn som terminerende-, transfer- eller transitpassager.

• Terminerende: Passager, der starter eller ender sin rejse i pågældende lufthavn.

• Transfer: Passager, der er ankommet til lufthavnen med fly og inden for 24 timer enten afrejser fra samme lufthavn med andet fly eller med samme fly blot med andet rutenummer.

• Transit: Passager, der efter et kort stop i lufthavnen enten fortsætter flyrejsen med samme fly og samme rutenummer eller med et andet fly med samme rutenummer.

Ved opgørelse af passageraktiviteter på en lufthavn opgøres en passager i transit kun ved afrejse, mens terminerende og transferpassagerer opgøres ved både ankomst og afrejse.
 
Back
Top