Skandale: Kofferter satt igjen på Skiathos

Re: Skandale: Kofferter satt igjen på Skiathos

Nordmenn. ;)

De skulle vel benytte anledningen til å fornye garderoben sin i utlandet slik enkelte anbefaler, og trengte derfor mange kofferter... ;)

Nå står det vel ikke om det bare var de to, eller om de hadde med seg barn osv?

Hva er forresten prosedyren ved offloading av bags? Disse to (?) har fått alle sine 4 kofferter satt igjen. Jeg antar det var flere kofferter som ikke kom med, men hvor uheldig er man hvis alle 4 innsjekkede kofferter blir lastet av flyet?

Last edited:

Hva er forresten prosedyren ved offloading av bags?

Normalt det som er raskest. Man tar ut det som er lastet sist. DY er point-to-point og har ikke prioritert bagasje så da er det ikke ulike bagasjekategorier.

Slikt som dette skjer, så enkelt er det.
Eneste feilen som er gjort her er at selskapet ikke informerte berørt pax ombord, eller ropte dem opp ved ankomst.
Har opplevd flighter med for høy vekt 2 ganger. Begge ganger fikk vi telex med navn og setenummer på berørt pax.
Gikk opp til dem, og informerte, og ba dem ta kontakt direkte med ankomstservice.
Ikke veldig glade naturligvis, men takke for at de fikk klar beskjed med en gang.

I min munn smaker det fælt... Juridisk er de kanskje på sikker side :spin, men dette selskapet tar betalt for å levere en koffert eller 4 ... Samme som FedEx UPS eller DHL, og leverer ikke..

For å spare penger dropper de mellomlanding som DK gjør... Surt... Selv flyr jeg ikke DY, ingen planer heller. Mest fordi jeg kommer fleste steder jeg ønsker i Europa med LH til lavere pris pluss alt annet inkludert.

Det er vel snart ikke forskjell på FR og DY...

I min munn smaker det fælt... Juridisk er de kanskje på sikker side :spin, men dette selskapet tar betalt for å levere en koffert eller 4 ... Samme som FedEx UPS eller DHL, og leverer ikke..

For å spare penger dropper de mellomlanding som DK gjør... Surt... Selv flyr jeg ikke DY, ingen planer heller. Mest fordi jeg kommer fleste steder jeg ønsker i Europa med LH til lavere pris pluss alt annet inkludert.

Det er vel snart ikke forskjell på FR og DY...

Alle selskaper tar betalt for å flytte bagasjen fra A til B, det er kun prismodellen som er forskjellig. Som vist til i en annen lenke så er dette noe som skjer også med selskaper som har 1 stk bagasje inkludert i billettprisen.

Last edited:

Undrer meg stadig over hva i all verden folk har med seg på ferie. Reiser selv kun med en kabinkoffert nesten uansett hvor jeg skal. Sjekker den dog inn for å slippe hassel med plass inne og literene med ekstra tax-free whiskey i den forsinkede bagasjen på hjemtur har det blitt mange hyggelige kvelder av ;)

Samme som FedEx UPS eller DHL, og leverer ikke..

Skulle ønske jeg kunne stilt samme krav hver gang disse ikke leverer den dagen som de sier de skal levere, det har vist seg å være unntaket enn regelen.

Som det er nevnt så skjer det med de fleste selskaper. Ikke ofte, men iblant, og jeg tviler på at viljen blant gjestene til å betale det som det koster ekstra for å sikre at man kan slippe slike tilfeller. Et selskap som er nevnt i tråden har også vært notoriske på å komme med for små fly på ruten mellom MUC-OSL-MUC, det har vært ski-landslag, hockeylag og vanlige passasjerer som har stått tomhendt. Men i dag så er det mye bedre. Men som oftest så skjer det fordi værforhold og restriksjoner gjør at man må ha mer fuel enn beregnet.

I vilkårene for å betale ekstra baggasje, eller overvekt - så står det for de fleste selskapene at det ikke er sikkert at man får med baggasjen med flyet man er booket på. For øvrig er det nevnt også for "inkludert" baggasje.

---
Litt bedre informasjon til pax'en fra DY, så hadde vel ikke dette vært i avisen i det hele tatt.
Men flyr DY med så pass små marginer ut fra JSI, så må man regne med at dette skjer på nytt. Thomas Cook tar fuelstop i TSL (20 min nordover), nettopp for å unngå å komme i denne situasjonen. Koster litt, men så har man tatt høyde for dette...

Nå er vel Thomas Cook-stoppen i TSL fordi man skal slippe av passasjerer til Thassos..

TSL er i Mexico. Regner med det er Thessaloniki (SKG) dere tenker på? :)

Snakk om å gjødsle agurknyhetene:lol:
Det skjer i "alle" selskap, med masse forskjellige grunner.
:8: sommer gjør visst noe med alle

Skiathos er en marginal flyplass å operere ut fra, grunnet kort rullebane og høye sommertemperaturer.
Den er så marginal at man kan få problemer med å komme avsted om det mot formodning skulle regne, og gjøre rullebanen våt (balanced take off).
Flyplassen er en såkalt CAT C, dvs at det kun er spesielt kvalifiserte kapteiner som flyr der (som f.eks også er tilfellet på Madeira).

Nå kjenner jeg ikke begrensningene på B737, men forestiller meg at det må være dager der man ligger veldig nær MTOM, og da er det fort problemer. Thomas Cook har med sine A320/1 lang erfaring der nede fra - og valgt mellomlanding i Thessaloniki (unntaksvis Kavala). Så slipper man noen overraskelser.

Tally-Ho

De kunne gitt noen toalettsaker,som endel selskaper gjør, og refundert bagasjegebyret ettersom de ikke oppfyller tjenesten man har betalt for.

Dette er jo ikke verdens største tragedie men det hender at det er viktige ting som ikke kommer frem i tide.

DY kunne måske i stedet for transportere bagagen til OSL - sende den derhen hvor gæsten skulle på næste ferie, så den venter der! Så spares udbringningsudgiften på OSL.

Bare lige en tanke ud af boksen

Passasjerene burde selvfølgelig vært informert om dette snarest mulig etter at bagasjen deres ble tatt av, og synes DY bør tilby en eller annen form for kompensasjon når de ikke klarer/ har anledning til å levere tjenesten de har solgt. Hva passasjerene måtte ha med i kofferten og sommerplagg-logistikken får vel være deres egen sak.
Men verd et stort avisoppslag; nope :)

Back