Skandale: Kofferter satt igjen på Skiathos

Re: Skandale: Kofferter satt igjen på Skiathos

Dette betyr jo at vi må reise på sommerferie uten klær fordi alle klærne ligger i de koffertene, sier hun.

Rart de har råd til å dra på ferie, når de har så lite klær at de får plass til alle klærne sine i en koffert. Eller kanskje det var en enorm koffert, og det var derfor selskapet måtte sette den igjen?

Det er da urelevant hvor stor den var så lenge den er innenfor grensen i volum og vekt. Når man må betale spesifikt for bagasjen som hos NAX så har iallefall jeg større forventning om at bagasjen kommer med meg hjem. Men tall er tall, bad luck for dem.

hvem søren tager 4 bags med på en 2 ugers ferie ???? især til et sted hvor det er så varmt.
Men så fik parret da deres "15 minutters berømmelse"
Jeg kunne have forståelse for at de gik til media, hvis de var på vej til Grækenland, men da ikke på vejen hjem.
Skiathos er ikke det eneste sted hvor dette kan ske, skal jeg bare lige sige....
Hilsen Ole

Er jo surt å ikke få klær hjem, spesielt når de skal på tur igjen ganske snart.

At det blir avis oppslag er vel ikke noe nytt igjen disse tider :rolleyes:

At det ikke dekkes inn noen kroner for forsinket bagasje på hjemveien visste jeg ikke. Synes det er litt rart, de fleste har vel ikke dobbelt opp med toalett saker. Klær generelt bør en vel ha litt til av.
Det hadde ikke gjort om DY hadde vært litt rundere i kantene, men når overskuddet er så lavt, så må de vel stramme inn :p

Rart de har råd til å dra på ferie, når de har så lite klær at de får plass til alle klærne sine i en koffert. Eller kanskje det var en enorm koffert, og det var derfor selskapet måtte sette den igjen?

Synes vel det rareste er at noen gidder å stå frem i avisen for en så ultraliten bagatell som dette!

De har sikkert masse klær hjemme, arbeidsklær, skiklær, regntøy, vinterklær, finklær, etc. men klær som passer til å ta med for noen uker med sydentur har vel ikke dobbelt opp av.

Eller synes du de bare skal lete frem shorts og badebukse fra 1974 og bruke dem på neste tur?

Kanskje jeg er veldig fattig i forhold til de fleste her inne, men jeg pleier å ha meg med store deler av sommertøyet mitt når jeg reiser på ferie til varmere land. Dels fordi tøyet blir fort svett og skittent i varmen, og dels fordi mulighetene til å vaske tøyet ikke er så mange. Så hvis kofferten min står igjen et varmt sted, så har ikke jeg fryktelig mye sommertøy hjemme.

Kanskje jeg er veldig fattig i forhold til de fleste her inne, men jeg pleier å ha meg med store deler av sommertøyet mitt når jeg reiser på ferie til varmere land. Dels fordi tøyet blir fort svett og skittent i varmen, og dels fordi mulighetene til å vaske tøyet ikke er så mange. Så hvis kofferten min står igjen et varmt sted, så har ikke jeg fryktelig mye sommertøy hjemme.
Uansett hvor god råd folk har så tar de vel med seg det nyeste og beste sommer- og badetøyet når de drar til syden. Hvis de ikke kaster gammelt tøy så må de som kjøper mest klær ved forsinket bagasje kanskje bla ett år tilbake i skapet og bruke sommertøy fra året før mens de med minst omsetning kanskje må bla over 10 år bakover. Jeg regner ikke med at noen av dem er fornøyde med å pakke dette for neste sydentur.

Og hvilken koffert skal de pakke dette i?

Jeg regner med at det ikke er noen som kjøper inn dubletter av både klær og kofferter som de ikke tar med seg på tur, men har stående klart hjemme til neste tur i tilfelle de mister bagsjen ved den første turen.

Huff, jeg hadde nok gjort en ufattelig dårlig figur hvis jeg som talsmann for et flyselskap skulle uttale meg i pressen om slike ufattelige tragedier :drunk:

Har virkelig folk med seg klær til å dekke inn en lang ferie i utlandet sommerstid? Snakk om å dra med seg mye unødvendig.
For det første har jo alle hoteller med respekt for seg selv muligheter for å vaske klær, og for det andre er utenlandsturer ypperlige muligheter for å fornye garderoben til en rimelig penge.

Huff, jeg hadde nok gjort en ufattelig dårlig figur hvis jeg som talsmann for et flyselskap skulle uttale meg i pressen om slike ufattelige tragedier :drunk:

Vi får i hvertfall håpe det står et apparat av psykologer klare til å ta seg av dem :)

Vi får i hvertfall håpe det står et apparat av psykologer klare til å ta seg av dem :)
Det er selvsagt ikke verdens største kriser, men det er klart en merkostnad og tidstyv at folk snart skal reise igjen må skaffe seg andre kofferter og nye sommerklær.

Og at det er vaskemaskin dit de skal hjelper lite når sommerklærne står igjen i Hellas. Og der ligger kanskje også den nye sommergarderoben de akkurat hadde kjøpt billig der.

Så, hva er løsningen?
-Ta av med for tungt fly og sette sikkerheten i fare?
-Sette av noen passasjerer og deres kofferter, slik at ingen må være uten sitt eneste og kjæreste sommertøy?
-Gjøre som i dette tilfellet, få alle passasjerer hjem til riktig tid, selv om noen må vente noen dager på svette t-skjorter og et par brukte tannkoster?

Løsningen er selvsagt å dekke ekstrautgifter de reisende får. Man kan ikke lengere forvente at folk bare reiser en tur i året og har så resten av året å vente på neste tur.

Om man kan dokumentere at man snart skal reise igjen bør man få samme erstatning som når bagasjen er forsinket til feriedestinasjon og i tillegg bør man også få penger til å erstatte selve koffertene.

Last edited:

Har man reiseforsikring tar man kontakt med sitt forsikringsselskap, så får de ta krangelen med flyselskapet.

Vidar

Har man reiseforsikring tar man kontakt med sitt forsikringsselskap, så får de ta krangelen med flyselskapet.

Vidar

Reiseforsikring dekker ikke forsinket bagasje ved hjemreise.

Det er da urelevant hvor stor den var så lenge den er innenfor grensen i volum og vekt. Når man må betale spesifikt for bagasjen som hos NAX så har iallefall jeg større forventning om at bagasjen kommer med meg hjem. Men tall er tall, bad luck for dem.

I utgangspunktet skal bagasjen være med passasjeren, uavhengig av om prisen for bagasje er en tilleggstjeneste eller er innkludert i billettprisen.
I enkelte tilfeller oppstår det situasjoner hvor man ikke kan ta av med fullt fly og man må da gjøre noen valg for å redusere vekt. Det å ta av bagasje er et slikt valg, men slett ikke gratis for flyselskapet. De får kostnader ift ivaretakelse av passasjerene som ikke for sin bagasje.

Vidar

Så, hva er løsningen?
-Ta av med for tungt fly og sette sikkerheten i fare?
-Sette av noen passasjerer og deres kofferter, slik at ingen må være uten sitt eneste og kjæreste sommertøy?
-Gjøre som i dette tilfellet, få alle passasjerer hjem til riktig tid, selv om noen må vente noen dager på svette t-skjorter og et par brukte tannkoster?
---
Litt bedre informasjon til pax'en fra DY, så hadde vel ikke dette vært i avisen i det hele tatt.
Men flyr DY med så pass små marginer ut fra JSI, så må man regne med at dette skjer på nytt. Thomas Cook tar fuelstop i TSL (20 min nordover), nettopp for å unngå å komme i denne situasjonen. Koster litt, men så har man tatt høyde for dette...

Back