• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skal varsles tidligere ved kollisjonsfare

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Oslo 13.01.06: Luftfartstilsynet og Avinor har i fellesskap gått gjennom de foreliggende fakta etter hendelsen ved Kristiansand den 7. januar 2006, der et SAS-fly på vei til Washington og et KLM-fly på vei til Amsterdam var på kollisjonskurs i 34.000 fots høyde.


Ut over den gjennomførte økning i volum på lydalarmer i kontrollsentralen har Avinor presentert følgende tiltak som det arbeides videre med:

Programvareendringer i kontrollsentralens konfliktvarslingssystem med sikte på å få lengre varslingstid for flygelederne i slike situasjoner.

En vurdering av hvordan denne delen av ansvarsområdet kan styrkes med en planleggende/overvåkende flygeleder og/eller endringer i roller og arbeidsfordeling mellom flygeledere. Arbeidet vil bli gjort i samarbeid med Eurocontrol, det europeiske samarbeidsorganet for lufttrafikkledelse.
Rapporten fra den ene flygelederen som kontrollerte den aktuelle sektoren forelå mandag. Flygelederen rapporterte at konfliktvarslingssystemet først hadde gitt alarm da de to flyene bare var seks-sju nautiske mil fra hverandre. Det er blant annet på denne bakgrunn det er bestemt at radarene vil bli justert slik at de varsler flygelederne tidligere enn i dag når fly kan være på kollisjonskurs.




Kontaktpersoner:
Torbjørn Henriksen, områdesjef Oslo, Flysikringsdivisjonen i Avinor, tel. 0047 93004556
Ove Narvesen, kommunikasjonsdirektør i Avinor, tel. 0047 41300200


Avinor
 
Back
Top