sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
Oslo 13.01.06: Luftfartstilsynet og Avinor har i fellesskap gått gjennom de foreliggende fakta etter hendelsen ved Kristiansand den 7. januar 2006, der et SAS-fly på vei til Washington og et KLM-fly på vei til Amsterdam var på kollisjonskurs i 34.000 fots høyde.
Ut over den gjennomførte økning i volum på lydalarmer i kontrollsentralen har Avinor presentert følgende tiltak som det arbeides videre med:
Programvareendringer i kontrollsentralens konfliktvarslingssystem med sikte på å få lengre varslingstid for flygelederne i slike situasjoner.
En vurdering av hvordan denne delen av ansvarsområdet kan styrkes med en planleggende/overvåkende flygeleder og/eller endringer i roller og arbeidsfordeling mellom flygeledere. Arbeidet vil bli gjort i samarbeid med Eurocontrol, det europeiske samarbeidsorganet for lufttrafikkledelse.
Rapporten fra den ene flygelederen som kontrollerte den aktuelle sektoren forelå mandag. Flygelederen rapporterte at konfliktvarslingssystemet først hadde gitt alarm da de to flyene bare var seks-sju nautiske mil fra hverandre. Det er blant annet på denne bakgrunn det er bestemt at radarene vil bli justert slik at de varsler flygelederne tidligere enn i dag når fly kan være på kollisjonskurs.
Kontaktpersoner:
Torbjørn Henriksen, områdesjef Oslo, Flysikringsdivisjonen i Avinor, tel. 0047 93004556
Ove Narvesen, kommunikasjonsdirektør i Avinor, tel. 0047 41300200
Avinor
Ut over den gjennomførte økning i volum på lydalarmer i kontrollsentralen har Avinor presentert følgende tiltak som det arbeides videre med:
Programvareendringer i kontrollsentralens konfliktvarslingssystem med sikte på å få lengre varslingstid for flygelederne i slike situasjoner.
En vurdering av hvordan denne delen av ansvarsområdet kan styrkes med en planleggende/overvåkende flygeleder og/eller endringer i roller og arbeidsfordeling mellom flygeledere. Arbeidet vil bli gjort i samarbeid med Eurocontrol, det europeiske samarbeidsorganet for lufttrafikkledelse.
Rapporten fra den ene flygelederen som kontrollerte den aktuelle sektoren forelå mandag. Flygelederen rapporterte at konfliktvarslingssystemet først hadde gitt alarm da de to flyene bare var seks-sju nautiske mil fra hverandre. Det er blant annet på denne bakgrunn det er bestemt at radarene vil bli justert slik at de varsler flygelederne tidligere enn i dag når fly kan være på kollisjonskurs.
Kontaktpersoner:
Torbjørn Henriksen, områdesjef Oslo, Flysikringsdivisjonen i Avinor, tel. 0047 93004556
Ove Narvesen, kommunikasjonsdirektør i Avinor, tel. 0047 41300200
Avinor