• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skal uhell noen gang ta slutt for AF

krølle

ScanFlyer Dusty
DATE: 22.07.2009 LOCAL TIME: 01:16 LOCATION: Boston-Intl AP (KBOS), MA COUNTRY: USA
AIRLINE: Air France TYPE: Airbus A340-311 REGISTRATION: F-GLZI

OPERATION: ISP FLIGHT No.: AF 321 FROM: Boston TO: Paris-CDG VIA: -
OCCUPANTS: PAX: 125 CREW: -
FATALITIES: PAX: 0 CREW: 0 OTHER: 0
INJURIES: PAX: 0 CREW: 0 OTHER: 0
DAMAGE TO AIRCRAFT: minor
Soon after take-off from runway 15R, a fire erupted in engine #4 (outer right). The pilots declared an emergency, extinguished the flames by discharging fire bottles, dumped fuel and made a safe return to Boston-Logan Airport about 25 minutes later.
 
Slikt skjer stadig vekk med alle flymotorer, at Air France er en stor operatør betyr også at de har sin skjerv av hendelsene, akkurat slik en stor 737-operatør har sin skjerv av hendelser med dem.
 
Nei, uhell tar nok aldri slutt. Hverken for AF eller andre selskaper.
Men det ser ut til at når det hender med AF får det mye mer oppmerksomhet.
 
Slikt skjer stadig vekk med alle flymotorer, at Air France er en stor operatør betyr også at de har sin skjerv av hendelsene, akkurat slik en stor 737-operatør har sin skjerv av hendelser med dem.

Amen. Tenk om media hadde skjønt akkurat dette. Da hadde vi forhåpentligvis sluppet mange av overdramatiserte overskriftene og den konstante jakten etter skandaleoppslag angående luftfart.
 
Det var kanskje feil å skrive at det skjer stadig vekk, for det skjer egentlig veldig sjelden, og ekstremt mye sjeldnere med dagens turbinmotorer enn med stempelmotorene på 50- og 60-tallet. De fleste ruteflygere kan i dag ha 40 års karriere uten et eneste motorproblem, mens noen da har har hatt en eller to, eksempelvis gjennom birdstrike eller en eller annen del som har takket for seg litt før det var meningen. Som oftest veldig udramatisk, og hoveddelen av nødtrening og en stor del av briefen før hver avgang går nettopp på "engine failure"-prosedyren.
 
Back
Top