Skal man snart stenge Hellas?

Folkene på øyene er uskyldige gisler for den politikken som greske politikeren har regissert i årevis.
Jeg har vært såpass i hellas at jeg ikke kjøper den forklaringen. Hele samfunnet er gjennomsyret av skattesnyting. Folk har i en årrekke akseptert det og da får de bare ha det så bra.

Det første jeg la merke til ute på landet var alle eneboligene hvor siste etasje ikke var ferdigbygget, men stod der med støypejern som stod opp i luften. Under dette bodde de. Grunnen var ar så lenge huset ikke var ferdig så fikk de mye lavere skatt.

Sitter akkurat nå på Santorini og merker fint lite til krisen !
Det eneste problem er litt mangle på kontanter i noen ATM maskiner og det skyldes heller sløve bankfolk en mangel på kontanter.

Så vidt jeg har forstått nyhetene, så skyldes tomme minibanker at stadig flere jevne grekere nå tømmer bankkontiene sine og plasserer pengene hjemme i madrassen (var et innslag om det på svenske TV-nyheter nå i kveld). Det er en stigende frykt for at euroen forsvinner og drakmene kommer tilbake.

Ryktene går på at de nye drakmene allerede blir printet. Dette vil alle offisielle representanter selvsagt blånekte for inntil det bli annonsert og folk går amokk.

Dette kan skje så tidlig som neste uke etter valget til helgen.

Back