Skal man snart stenge Hellas?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Har flere ganger advart folk mot å reise til Hellas under kaoset der. Nå er kraftverk på konkursens rand og klarer de ikke få tak i hundrevis av millioner for å betale for mere gass må gasskraftverkene stoppes. Turister klarer seg kanskje uten luftavkjøling, men verre blir det med betalingsterminaler, minibanker, telekommunikasjon og flyplasser om det blir slutt på strømmen.

http://e24.no/makro-og-politikk/ekspert-hellas-kan-bli-moerklagt/20240728

De tror at Tyskaland skal fortsette å betale og til helga skal de ha nyvalg hvor partiene som vil vise Tyskland fingeren øker mest. Jeg ser ikke hvordan dette kan gå bra.

Kan ikke si det frister å reise til et land som står på stupet økonomisk. Og som Robert sier, trur ikke det blir noe bedre etter valget til helga. Er vel bare et spørsmål om når de går helt på dukken der nede...

Fear, Uncertainty and Doubt. Hellas består av veldig mange forskjellige enheter (spesielt øyer) som har veldig forskjellige måter å dekke sine behov på. Turistmaskineriet er i Hellas er meget velsmurt (jeg kommer derfra nå nettopp), og kommer sikkert til å ha likviditet nok til ordne problemet for sin egen del. Ha littegrann is i magen er min oppfordring.

Er det ikke også litt spesielt at det er akkurat gass-industrien som sprer FUD, sånn sett i lys av nyoppdagede store forekomster av nettopp dette?

Jeg kommer som sagt nettopp fra Kreta, og hadde ikke nølt et sekund med å dra tilbake med småbarn på slep hvis anledningen hadde bydd seg.

Problemet her er ikke at de vil at Tyskland skal betale, problemet er at det store EU-prosjektet har vist seg å ikke være bærekraftig, og Tyskland har like mye skylda for dette som Hellas.

Problemet her er ikke at de vil at Tyskland skal betale, problemet er at det store EU-prosjektet har vist seg å ikke være bærekraftig, og Tyskland har like mye skylda for dette som Hellas.

Ja, det er selvsagt Tysklands feil at greske politikere har først en totalt uansvarlig økonomisk politikk.

Reiser til Kreta i bryllup i starten av August, returen er via Athen med Aegean. Har utrolig nok ikke hørt noen konkurs rykter om det selskapet.

Aegean taper mere penger enn noengang før, men det gjør jo de fleste flyselskaper i Europa.

Det gjør de nok, men jeg kan ikke huske å ha lest en eneste artikkel om at de er nær konkurs feks, i motsetning til en rekke andre selskaper som feks Cimber eller City. Valget var også mellom Cimber eller Aegean når jeg booket og valgte da sistnevnte pga jeg kun har lest negative ting om Cimber (konkurser etc).

Får satse på de klarer seg. Reisen er uansett booket igjennom sas slik at de fikser biffen om det skulle bli noen problemer :)

Får satse på de klarer seg. Reisen er uansett booket igjennom sas slik at de fikser biffen om det skulle bli noen problemer :)

Har også billetter til Kreta senere i sommer, men med DY.
Er overhodet ikke bekymret for å dra ned dit.
Tjangsen for at kraftverkene må stenge er mikroskopisk, det lar seg rett og slett ikke gjøre i dagens samfunn, og vil nok bli prioritert særdeles høyt ved en eventuell krise.
Ellers synes jeg "alle" burde ta seg en tur til hellas i ferien for å hjelpe dem litt i denne vanskelige tiden.

Ellers synes jeg "alle" burde ta seg en tur til hellas i ferien for å hjelpe dem litt i denne vanskelige tiden.
Det er nesten 200 andre land som fortjener at vi besøker dem for å hjelpe dem under den økonomiske krisen, og i motsetning til Hellas har mange av disse ikke selv rotet det til. Når det også er mindre sannsynlig at man får prolemer med streiker og aksjoner i andre land velger jeg disse først.

Og mens noen ferierende ikke har merket noe spesielt i Hellas har andre hatt problemer pga. streiker og aksjoner.

Jeg ville nok ikke prioritert Athen som reisemål for øyeblikket, men nøler ikke med å besøke en gresk øy eller to i sommer.

Ja, det er selvsagt Tysklands feil at greske politikere har først en totalt uansvarlig økonomisk politikk.

Nei, men det er definitivt EU-politikernes feil at EU har ført en totalt uansvarlig politikk, og at man har bundet seg opp til en valuta der de enkelte deltakere ikke kan devaluere, og det er først og fremst det som er problemet. Og tyske EU-politikere er blant de mektigste, så det er de som må ta mesteparten av skylda. Mener nå jeg. :-)

Gresk tabloid media og ureflekterte demonstranter har jo lengre tid nå hengt ut tyskere og Merkel som nazister. Det fører til at tyske turister nå skyr Hellas. Tyskere har alltid vært blant de største og viktigste turistgruppene for Hellas. Derimot raporteres det at antall norske og russiske turister vil være sterkt økende denne sommeren.

Jeg tror det er liten grunn til å frykte streikeaksjoner og agressive gatedemonstrasjoner i Hellas nå. Luften er på mange måter gått ut av den ballongen, og de som har jobb, klamrer seg til den. Før det kommer til nedstengning av kraftverk, kommer det nok heller en militær unntakstilstand. Grekerne har erfaring med slikt også i historisk tid.

Hellas er dessverre et land med lav sivil tillit i befolkningen. Det gjør at veien ut av krisen er langt vanskeligere der enn hva den for eksempel var i land som nylig var ille ute, så som Island, Latvia og Litauen. Strukturerte politikere i kombinasjon med litt offervilje og litt stå-på-vilje i befolkningen er ofte det som skal til. I Hellas står skattesnyteri fremdeles høyt i kurs, så vidt jeg har lest.

Tenker veldig lite på demonstrasjoner selv, mer redd for hva som skjer med flyselskapet. De fleste av oss som reiser nedover i sommer skal vel uansett til turiststrøkene hvor det er noenlunde ok økonomi kontra resten av landet.

Hvis man er veldig redd for dette med at hotellet man skal bo på mister strømmen, flyselskapet man skal reise med skal gå konkurs etc, er det bare å reise med en av de skandinaviske storoperatørene som er dekket gjennom reisegarantifondet - eksempelvis VING.
VING og SPIES hentet gjennom Thomas Cook Scandinavia f.eks hjem de berørte Cimber-pax'ene som ble stående i utlandet etter konkursen der.

Ute på øyene bryr de seg i grunnen ikke så mye om bråket inne i Athen, og livet går sin vanlige gang, i deilig og sakte gresk tempo. Perfekt for ferie!

Tally-Ho

Sitter akkurat nå på Santorini og merker fint lite til krisen !
Det eneste problem er litt mangle på kontanter i noen ATM maskiner og det skyldes heller sløve bankfolk en mangel på kontanter.
Skal fly Aegan til ATH i morgen og regnermed at de har nok bensin il den turnen også. :p
Men her ute lever de kun av turister og de fortjener at vi fortsetter å besøke dem og legge igjen våre feriepenger. Folkene på øyene er uskyldige gisler for den politikken som greske politikeren har regissert i årevis. Forhåpentligvis så blokkerer de ikke rullebanen i ATH den 17 juni slik at DY kan komme å hente oss.

Sitter akkurat nå på Santorini og merker fint lite til krisen !
Det eneste problem er litt mangle på kontanter i noen ATM maskiner og det skyldes heller sløve bankfolk en mangel på kontanter.
Skal fly Aegan til ATH i morgen og regnermed at de har nok bensin il den turnen også. :p
Men her ute lever de kun av turister og de fortjener at vi fortsetter å besøke dem og legge igjen våre feriepenger. Folkene på øyene er uskyldige gisler for den politikken som greske politikeren har regissert i årevis. Forhåpentligvis så blokkerer de ikke rullebanen i ATH den 17 juni slik at DY kan komme å hente oss.

Har prøvd å lese minst mulig i denne tråden. Skal reise til Mykonos 31.juli. Blant annet med Aegean (ATH-JMK og på deler av returen JMK-ATH-FRA). Expedia-booking.

Har som de fleste her inne få betenkeligheter med å dra til en av ferieøyene. Så lenge man tar noen forhåndsreglene som folk har listet opp tidligere. Så hvis jeg skulle ha et snev av bekymring så er det om Aegean holder hele veien til vi skal hjem igjen.

Men satser på det går fint!

Back