SK4581 på Kvernberget (KSU) 26/2

Tjab

Upgrade me....
SK4581 på Kvernberget (KSU) 26/2

Hei

Så en SK maskin stå på Kvernberget når jeg landet fra Bergen 20:25

Var en kø med 10 stykk som sto i trappa, som ikke kom av flekken på den tiden jeg var der. På avinor så står det at den skal til Trondheim.
Kom fra Bodø/Tromsø står det? Noen med peiling?

Og SK4581 er en Tromsø - Bodø rute?

Og WF488 var/er på vei?

Edit: For ordens skyld er dette fytider, og ruter som er ukjente på KSU

Last edited:
Re: SK4581 på Kvernberget (KSU) (!?)

Skulle til TRD men endte på KSU pga vær på TRD i følge live rapporter på Facebook

Hei

Så en SK maskin stå på Kvernberget når jeg landet fra Bergen 20:25

Var en kø med 10 stykk som sto i trappa, som ikke kom av flekken på den tiden jeg var der. På avinor så står det at den skal til Trondheim.
Kom fra Bodø/Tromsø står det? Noen med peiling?

Og SK4581 er en Tromsø - Bodø rute?

Og WF488 var/er på vei?

Høy vind på Værnes. Enkelte avganger gikk til KSU, noen gikk tilbake til OSL.

Og ja, SK4581 kommer fra TOS BOO.

ahh, slik å forstå.

Ja, vind fra feil retning på Værnes kan være helt sinnsvakt.

SAS, SK4581 er på vei fra KSU til TRD nå klokken 22.00. Tok av ca 21.49 og lander ca 22.21. :)

Reg er forresten LN-RRD.:)

Last edited:

Kraftige vindkast på Trondheim Lufthavn Værnes skapte problemer for fly som forsøker å lande på flyplassen torsdag kveld, skriver NRK.

Fire fly som skulle lande på flyplassen, måtte snu på grunn av vinden, som kommer fra sør.

Ved 21.50-tiden er flere flyavganger og ankomster innstilt eller forsinket, ifølge Avinors oversikt.

- Det har vært en litt slitsom kveld, ja. Kastene er oppe i 50 knop, og i den vindretningen som er nå, er det utfordrende. Fire fly har prøvd å lande, men har returnert, sier operativ sjef Per Jarle Ingstad ved Trondheim Lufthavn Værnes til adressa.no.

Kraftige vindkast forhindrer landinger på Værnes

Skriver dette fra Park Inn på OSL .

Pilotene på SK2884 turte ikke engang prøve lande i vinden, og dro rett til OSL.

Overnatting og fly 08.00. Får prøve igjen..

Kim

Det har ikke noe med å tørre. Hvis forholdene ikke er innenfor visse limits, har de ikke engang lov til å prøve.

Var på SK370 i går, vi sirklet i drøye 10-15 minutter i påvente av en beslutning. De vurderte re-fuel på KSU og tilbake til Oslo, men da vinden hadde løyet noe ville de prøve å lande allikevel. Touch down var suveren, men de siste minuttene før landing var det ikke mange som var så høye i hatten. Dette var jo crosswind og jeg kunne se rullebanen omtrent foran meg fra vinduet på rad 26...

Tar av meg hatten for Captain Speaking og Co!

Hei LN-MOW.

Vet da godt at de kun fulgte reglene ombord, og det sa da kapteinen også, at regelverket ikke tillot oss å starte innflyging slik forholdene da var. Men siden Kapteinen var svensk, er det greit å konkludere med at han ikke turte.. haha.

Vi trøndere som reiser svært ofte på TRD kaller bare landingene for "vaskemaskina" når sør-øst vinden blåser som verst. Mange som er likbleike og holder hardt i armlenene ombord i perioder ja! Var helt fint i dag tidlig da, landet smooth som en god rødvin...

Kim

Hei LN-MOW.

Vet da godt at de kun fulgte reglene ombord, og det sa da kapteinen også, at regelverket ikke tillot oss å starte innflyging slik forholdene da var. Men siden Kapteinen var svensk, er det greit å konkludere med at han ikke turte.. haha.

Vi trøndere som reiser svært ofte på TRD kaller bare landingene for "vaskemaskina" når sør-øst vinden blåser som verst. Mange som er likbleike og holder hardt i armlenene ombord i perioder ja! Var helt fint i dag tidlig da, landet smooth som en god rødvin...

Kim

Ble CRJ'en sendt videre til TRD i dag tidlig - eller ble dere booket om til en av 737-avgangene oppover?

Selvsagt så lander ingen hvis vinden er utenfor "limits".
Men lokalkunnskap og erfaring på enkelte flyplasser kan likevel gjøre en forskjell.
Og SK370 var vel den første som landet etter at rullabaneretningen ble snudd fra 09 til 27.

Som uvitende om detaljene, spør jeg:
Er det stor forskjell i crosswind limits på en Dash-8 og en B737?

Siden det var så vanskelig i går, så fulgte jeg av interesse trafikken, både på FR24
og radiokommunikasjonen med scanner på forskjellige frekvenser.
Med mere info enn det som kommer frem på Internet.

edit:
Tror det var en erfaren kaptein på SK370.
Så vidt jeg husker, så var det han som spurte om å få lande fra øst,
og muligens gjorde at flere fly kom seg ned.
Vinden var så vidt jeg vet ca 90 grader på baneretningen, og varierte veldig i styrke.

Last edited:
Re: SK4581 på Kvernberget (KSU) 26/2

Hei Starflyer!

CRJ`en sto i oslo, og alle passasjerer ble booket om til vanlige avganger fra Oslo.

Hørte at 06.00 til CPH fra TRD var cancelled i morges også.

Kim

Re: SK4581 på Kvernberget (KSU) 26/2

Værnes kan være rimelig turbulent med litt vind fra sør -sør/øst, og i SK har vi en begrensning på 40 kts incl gust i sektor 130-190.

Generelt er x-wind limit tørr bane på våre 737 35 kts/33 kts med WL

Back