SK4546/SK4545 i kveld

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
God kveld !

Jeg sitter her å følger med litt på SK4546 og SK4545. Det er grisevær i Alta i kveld hvilket har fått litt konsekvenser for disse flightene. SK4546 går direkte OSL-ALF og SK4545 motsatt vei. Ser ut som SK4546 ikke klarte å lande i dag (ikke rart med det været som var) og ble omdirigert til KKN. Så skulle den etter planen gå fra KKN til ALF og fortsette som SK4545 til OSL herfra. Nå ser det ut som de ikke har kommet seg ned i ALF på turen fra KKN heller og har blitt omdirigert til OSL !.

Spørsmålet er hva som skjer med pax'en som skulle fra OSL til ALF ? Kan virke som at de må være med ned igjen til OSL, siden de tross alt prøvde å nå ALF på returen. Om de må bli med tilbake til OSL så er det litt av en tur. Avreise fra OSL 16.20. Skulle etter planen vært i ALF 18.15 med havnet i stedenfor i KKN. Og til slutt i OSL rundt midnatt !

Dette er opplysninger basert på infoen om flightstatus på SAS sin hjemmeside.

Hvor mange timer tar bussturen fra Kirkenes til Alta? Vil tro at det ikke er noen lystreise akkurat i det været som herjer i Finnmark nå i kveld ..

Originally posted by Farmer

Hvor mange timer tar bussturen fra Kirkenes til Alta? Vil tro at det ikke er noen lystreise akkurat i det været som herjer i Finnmark nå i kveld ..

Den tar rundt 7-8 timer

Jeg veit ikke, men vil anta at paxen er offloadet i KKN og blir busset til ALF. Flighten mellom KKN og ALF, som ikke kom ned, var antagligvis en tomflygning.

Til sammenligning så er det slik det foregår når det er grisvær på Karmøy. Flyet blir sendt til Sola, paxen lastes av, og flyet kommer opp igjen til Karmøy tomt (om det vurderes som fornuftig, med tanke på vær og flyets videre operasjoner).

Jeg er nettopp hjemme fra en typisk IRR-dag på jobb. Det slår aldri feil når det er siste store utfartsdag før jul...
Jeg hørte at det var bussing mellom KKN og ALF ja.
Et par passasjerer som hadde flydd SK4546 med bosted Hammerfest fikk være med WF957 som går fra KKN og ned omtrent alle plasser langs Finmarkskysten bl a HFT. Den kom seg selvfølgelig ikke ned i HFT og de havnet i TOS...
For øvrig er SK4434 OSL-TOS-ALF (gamle SK384!) forsinket til kl 0840 lørdag pga været i ALF, og godt over 130 stk må overnatte i Tromsø.

Det er laangt å kjøre buss mellom Kirkenes og Alta, rundt 45 mil om en kjører gjennom Finland og Karasjok. Med det griseværet som var i natt har det nok fort tatt 7-8 timer og da var de nok ikke i Alta før mitt på natten.

Været er for øvrig bedre i dag, så det er nok håp om at SK4434 fra i går kommer til Alta nå på morgenkvisten og kan fortsette tilbake som SK4409.

[]SK4434 []22DEC06[] [ ALT ADHOC CHANGE: RRT REASON: WEAT
[
[ 73G BU7370 LNTUD
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 22DEC OSL TOS 1955 2140 2113 2122 2314 2316 RC: 40 WT: 38
[ 23DEC TOS LKL 2200 1045 0914 0935 1056 1059 WS:674
[ 23DEC LKL ALF 1105 1135 1230+1 RA: 85
[
[ RC - FLIGHT CREW ROTATION (AWAITING PILOTS FROM AN INCOMING AIRCRAFT)
[ WT - DESTINATION WEATHER (WEATHER BELOW ACFT OPERATING MINIMA)
[ WS - REMOVAL OF SNOW, ICE, WATER AND SAND FROM AIRPORT
[ RA - AIRCRAFT ROTATION, LATE ARRIVAL OF AIRCRAFT FROM ANOTHER FLIGHT
[
[ SI DUE WX ALF

Jeg så det der. Blir en lang dag tur for de som startet med SK4434 i går kveld. Ser de skal prøve å få SK4434 avgårde fra Lakselv mot Alta nå 12.50. Været i Alta er fremdeles nokså dårlig så vi får se hvordan det går. Det blåser en del gale veien også. Det vil si fra vest mot øst, slik at jeg vil tippe de må inn fra Rafsbotn siden hvor det er mye fjell og ingen ILS

Så at DY også havnet i Lakselv i dag. Vet ikke hva som skjer med de passasjerene. Så det stod flere busser fra Arctic tour på flyplassen nå i sted så det er nok passasjerer som skal busses enten til Lakselv eller Tromsø. Arctic Tour og FFR gnir seg nok i hendene når været er som det er nå.

[]DY4261 []23DEC06[] [ ALT ADHOC CHANGE: TIM REASON: WEAT
[
[ 733 DY733
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1
[ 23DEC LKL OSL 1645 1850
[
[ SI DUE CREW

Det betyr vel at passasjerene fra Alta sendes med buss til LKL og blir med flyet derfra. Så spørs det om de kommer seg med bussen til Lakselv da. Akkurat nå er det kolonne både over Sennalandet og over Hatter. Men det kan nok fort bli stengt slik at de ikke kommer seg til LKL

Jeg følgte ikke med hva som skjedde med WF676 i går. Hvordan gikk det med den LN-MEH ?

Den kom seg avgårde nesten 1 time sein,men måtte returnere til Tromsø pga. været i Alta.

Tillater meg å svare på den:huh:

WF676 kom tilbake til TOS uten å ha landet i ALF. Hvorfor den ikke gikk til LKL undret vi oss veldig over. WF908 TOSHFT landet nemlig i LKL iso HFT omtrent i samme tidsrom.
WF688 TOSLKL var innstilt (pgs crewmangel), dermed var det mange fra den som ble med WF908. Når den da diverte til LKL, så var det i hvertfall noen som (antakelig) var fornøyd.

Back