SK4472 nedom i Luleå 29.09.21

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
SK4472 nedom i Luleå 29.09.21

Hei,
Er det noen som kjenner til årsaken til at SK4472 på vei OSL-KKN i går landet i Luleå på tur nordover. Været på Høybuktmoen var innafor og det er heller ikke normalt å lande i Luleå hvis været er under limits i Kirkenes. Flyet stod ca 40 min på svensk jord. Kan det ha vært en syk pax?

Espen

Last edited:
Re: SK4472 nedom i Kiruna 29.09.21

Sjuk pax är nog troligaste orsaken. Sjukhuset i Luleå är bra mycket större än det i Kiruna, därav trolig orsak att den gick dit.

Ser ut som den var nedom Luleå (LLA) ikke Kiruna.

Ja, det var Luleå jeg mente..... Satt og jobbet med Kiruna, og skrev dessverre noe annet enn det jeg mente. :drunk: Jeg har forsøkt å rette opp feilen nå.

Espen:cry:

Last edited:

Fuelbil på KKN var INOP, derfor gikk de til LLA for fueling.

Takk skal du ha. Det var en årsak jeg i utgangspunktet ikke hadde forventet.

Espen

Fuelbil på KKN var INOP, derfor gikk de til LLA for fueling.

Regner da med at den ble INOP etter avgang fra OSL? Maskinen har vel fuelkapasitet nok til å komme seg t/r OSL-KKN uten å måtte tanke.

Regner da med at den ble INOP etter avgang fra OSL? Maskinen har vel fuelkapasitet nok til å komme seg t/r OSL-KKN uten å måtte tanke.

Om jeg ikke misforstår noe helt aldeles, menes det nok at tankbilen i Kiruna ikke kunne brukes, og ikke at det var noe problem med flyets bensintank. Det etterfylles sikkert ved slike uforutsette hendelser.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: SK4472 nedom i Luleå 29.09.21

Mulig dere snakker forbi hverandre. Fueltrucken var i ustand, og det ble nok opdaget i siste liten, ja ...

Om jeg ikke misforstår noe helt aldeles, menes det nok at tankbilen i Kiruna ikke kunne brukes, og ikke at det var noe problem med flyets bensintank. Det etterfylles sikkert ved slike uforutsette hendelser.

Det var vel fuelbilen på KKN som var i ustand? Mitt poeng var at en 737 ved behov burde klare OSL-KKN-OSL uten å refuele, så hvis de hadde vært klar over problemet før avgang fra OSL ville de nok tatt ombord mer fuel før avgang derfra, for å slippe å mellomlande.

Det var vel fuelbilen på KKN som var i ustand? Mitt poeng var at en 737 ved behov burde klare OSL-KKN-OSL uten å refuele, så hvis de hadde vært klar over problemet før avgang fra OSL ville de nok tatt ombord mer fuel før avgang derfra, for å slippe å mellomlande.

Det kommer litt an på hvor tung den er. Men i dette tilfellet ville det trolig vært landingsvekta på KKN som var begrensende. Men siden de fuelet på nordgående, var nok ikke det noen faktor.

Back