• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK4015 kansellert 11.12.13

TriStar

ScanFlyer Crusty
Medlem
Skulle vært med SK4015 fra Oslo til Stavanger onsdag morgen, men fikk nettopp melding fra SAS om at den er kansellert. Noen som vet hvorfor? Er booket om til neste avgang, noe som fører til at jeg kommer for sent til møte...

Selvfølgelig bare spekulasjoner... Men det ser ut til at alle er booket om til avgangen 9:45. Det er jo en stund siden helg nå, men håper der har rett og at mangel på crew er reelt. En god dag ønskes SAS-crew og alle andre:)

Selvfølgelig bare spekulasjoner... Men det ser ut til at alle er booket om til avgangen 9:45. Det er jo en stund siden helg nå, men håper der har rett og at mangel på crew er reelt. En god dag ønskes SAS-crew og alle andre:)

Så om ferja over fjorden har teknisk og innstiller så skyldes det for få biler?:headbang

Virker som det er yndlingskonspirasjonen når flyselskap innstiller.
Har aldri opplevd at et fly blir kansellert av "taktiske" årsaker, men for å snu på det, om, når, de må kansellere, ville du foretrukket at en avgang hvor ALLE kom med neste avgang 40 minutter senere. Eller at de tok en annen maskin hvor kunden kanskje må vente etpar timer og der ikke er plass til mer enn 80%.
Ha en fin tur over fjellet

Selvfølgelig bare spekulasjoner...

Spekulasjoner uten dokumentasjon og kilder, underbygger som regel et forsøk på å fremme en eller annen agenda. Du skriver "Men det ser ut til at alle er booket om til avgangen 9:45", hva slags fakta er det basert på?

Halloo.. :)

Gi Tristar litt fred nå da, er vel skjedd flere ganger at et fly er kansellert med èn årsak i 2boka, og en annen i realiteten..

Crew klarer man vel å få ut fra SVG eller OSL når man kvelden før vet om det, men er vel kanskje enklere å kansellere da?

Tenker bare på ARN-TRD jeg, har ikke tall hvor mye crew-mangel det har vært oppgjennom årene der.. Så at det skjer, det gjør det nok. Vil vi få offisielt bekreftet at det skjer? Neppe..

Ha en fin dag alle konspirasjonsteoretikere, forsvarsadvokater og dere andre. Flyet mitt gikk forresten i rute i dag fra TRD, nytt crew ventet der.. :)

Kim

Har aldri opplevd at et fly blir kansellert av "taktiske" årsaker, men for å snu på det, om, når, de må kansellere, ville du foretrukket at en avgang hvor ALLE kom med neste avgang 40 minutter senere. Eller at de tok en annen maskin hvor kunden kanskje må vente etpar timer og der ikke er plass til mer enn 80%.

Det spørs vel hva man legger i "taktisk kansellering". Jeg oppfatter det vel som taktisk kansellering om man kansellerer en avgang med lite passasjerer for at en avgang med flere passasjerer skal kunne gå som normalt, men har likevel full forståelse for at man gjør tilpasninger i programmet slik at det skaper minst mulig ulemper totalt sett.

Crew klarer man vel å få ut fra SVG eller OSL når man kvelden før vet om det, men er vel kanskje enklere å kansellere da?

Kim

Välkommen att ta det jobb mina kollegor i andra bolag har. Om man tror att det är den "enklaste" lösningen att ställa in behöver man en rejäl reality check. ALLA som sitter med både crew och A/C planning (eller i andra logistikbedrifter) känner väl till problematiken som uppstår i alla led och det är LÅNGT ifrån den enklaste lösningen att "parkera" en flight. :old Det det går ut på är att skapa minst möjlig skada i hela programmet.

Last edited:
Gi Tristar litt fred nå da, er vel skjedd flere ganger at et fly er kansellert med èn årsak i 2boka, og en annen i realiteten..

Det er mulig man tenker slik i andre bransjer, men det eneste taktiske ved kanselleringer er å sørge for at det rammer færrest mulig. Dermed kan man f.eks kansellere en -600 og upsize en -600 etterpå til en -800 som går kort tid etterpå, når det ikke er flere crew å sette inn. Imotsetning til hva mange lekfolk tror så er det ikke en uendelig mengde crew og fly man kan ta av. Og spesielt ikke etter flere dager med uregelmessigheter.

Oisann, her var det liv... Jo da, jeg kom meg vel over fjellet med SK4017 etter hvert. Flyet var ikke smekkfult, hadde ledig midtsete ved siden av. Og har også kommet meg vel tilbake med DY547. Har overhode ingen skjult agenda, men stusset litt på å få beskjed om kansellert fly allerede 12 timer før planlagt avgang... Men har i løpet av dagen sett at det har vært noen utfordringer i flytrafikken grunnet været.

God natt:)

Back