SK LN-RPR/RPO osv.

GinTonic

ScanFlyer Silver
I det siste jeg har jeg fløyet flere av SKs 738ere som er malt i hvitt med liten SAS logo på halen. Disse har jo vært i gamet en stund, og har vært malt i original drakt før i tiden. Noen som vet hva som egentlig skjer med disse nå, noen grunn til at de ikke blir malt tilbake til SK drakt?

De har vært utleid til Moskovia ett par år. Dagens maling er vel bare midlertidig til de skal inn for større servicer.

De har vært utleid til Moskovia ett par år. Dagens maling er vel bare midlertidig til de skal inn for større servicer.

Vel, det er vel 3 albinoer i dag. LN-RPR og -RPO forlot SAS i 2002 til diverse selskap, og kom tilbake når Moskovia måtte legge inn årene. Blir vel malt i SAS farger igjen ved neste hovedsjekk tipper jeg.

Den siste er LN-BUD, som nok var på vei ut for et par år siden og ble da malt hvit. Deretter kom den tilbake som albino (sannsynligvis etter at SAS fikk en god deal på leie, grunnet manglende interesse fra andre), og vært slik siden. Blir neppe malt om til SAS farger igjen, og er vel bare på lånt tid.

Og de to nevnte -RPO og -RPR flyr vel egentlig i det som er grunnfargen til SAS, de er ikke hvite.
Så det er strengt tatt bare den blå halen og de røde motordekslene som mangler.

Og de to nevnte -RPO og -RPR flyr vel egentlig i det som er grunnfargen til SAS, de er ikke hvite.
Så det er strengt tatt bare den blå halen og de røde motordekslene som mangler.

Flykroppene på disse er da kritthvite? Har fløyet både RPR og RPO selv, men kanskje jeg tar feil? De får som øvrige SAS-fly ikke ny lakk før de skal på C-sjekk. Det blir til høsten eller vinteren.

LN-BUD og MD-87-maskinene som er hvite blir ikke malt om ettersom de skal fases ut.

De nye 22 nye Boeing 737NG blir imidlertid levert i fulle SAS-farger og ellers er det flere 737-800 som blir malt om i forbindelse med ombygging og installasjon av internett om bord.

Last edited:
De ser hvite ut når du ser dem alene, men når de står sammen med fly som er hvite ser du tydelig forskjellen: den samme gråfargen som resten av SAS-flyene har.

De ser hvite ut når du ser dem alene, men når de står sammen med fly som er hvite ser du tydelig forskjellen: den samme gråfargen som resten av SAS-flyene har.

De er hvite og har ikke samme grunnfarve som resten

Det stemmer det Fellowship sier, de to omtalte -883(LN-RPO/RPR) har den samme skrogfargen som de med blå hale, mens LN-BUD er hvit i kroppen. Motorcowlingene på de to førstnevnte er forresten i ferd med å bli røde... Her er et bilde fra 8/3-2012 av LN-BUD og LN-RPO sammen med LN-RRE i bakgrunnen. Det skulle fortelle enda bedre enn det airliners.net bildet hva som er tillfellet med skrogfargen på disse flyene. :old

070.jpg

Last edited:
Back