SK kutter på TRD-ARN

Maltwhisky

ScanFlyer Blue
SK kutter på TRD-ARN

Et spørsmål på fjesboka til SAS fikk meg til å lure:
mulighet for direkte fly fra Trondheim - Stockholm i april 2013? finner ingen direkte alternativ på nettet i denne perioden, er de ikke lagt ut ennå?

Svaret var ikke oppløftende:
ej Annikken! Vi har en direkt tur mellan Trondheim-Stockholm som går på söndagar med start den 07 april. //HS

Per i dag er deg seks ukentlige mellom TRD og ARN. En sjekk på nettsidene til Avinore og SKviser at SK i desember kjører fire ukentlige, i januar tre ukentlige, i februar tilbake på fire og i mars er det seks ukentlige. Men etter 24.mars er det en avgang 28.mars (skjærtorsdag). Etter dette er neste direktavgang søndag 7.april og det ligger kun søndager ute fram tom juni - rutenummeret er tilbake til SK1485/1486. I juli slår de igjen til med fire ukentlige.

Så da har vel SK mer eller mindre gitt opp denne ruta, igjen.

Re: SK kutter på TRD-ARN

Tiden vil vise. Vår- og sommerprogrammet er ennå ikke spikret 100 prosent og på enkelte ruter ligger det fortsatt for få avganger ute sammenliknet med det som er annonsert. Det kommer i tillegg flere rutenyheter for 2013.

Den ruten har virkelig livets rett bare de hadde lagt den på litt fornuftigere tidspunkt. Jeg og kollegaene mine har mange turer innom ARN årlig, men vi må nesten alltid innom OSL siden direkteflyet går midt på formiddagen slik at det kun er mulig å nå ettermiddagsconnections fra ARN. Samme på hjemreisen, avgangen ARN-TRD går så tidlig at det er skjeldent man kan komme inn til ARN for så å hoppe på trondheimsflyet.

Unntaket er kveldsavgangen på søndag som er perfekt om man er på hjemreise.

Det kan nesten virke som SAS har valgt disse tidene for å "bevise" at ruten ikke har livets rett, men jeg tror vel kanskje heller det går på tilgjengelighet på fly / mannskap. Dog er jeg ganske sikker på at om de hadde kjørt morgen og kveldsavganger på ruten så hadde det vært langt fler som benyttet den, og vi hadde sluppet å styre gjennom OSL ustanselig.

WF med Q400 2-3 daglige. Det hadde gjort susen det...

WF med Q400 2-3 daglige. Det hadde gjort susen det...

WF prøvde og opparbeidet etterhvert veldig bra belegg bortsett fra morgenturen fra TRD, elendig belegg, ofte kun 5-10 stk og det holder ikke.

Landet nettopp på Arlanda med direktefligthen fra TRD og det var i kveld ca 70 pax, hvorav 5 i economy extra.. Ikke akkurat travel flight, men tok kun behagelige 50 min.. Kim

Ruten hadde vel egentlig passet for en CRJ900 og en gang daglig. CPH-TRD-ARN-TRD-CPH eller noe sånt.

Ruten hadde vel egentlig passet for en CRJ900 og en gang daglig. CPH-TRD-ARN-TRD-CPH eller noe sånt.

Ja, det hadde nok vært en bra løsning, men WF og Q400 er nok mer sansynlig, dog ganske usansynlig begge deler. Skal morgenruten være noe poeng må den gå så tidlig som mulig, helst rundt 06:00 slik som CPH og AMS gjør fra trondheim. Da rekker man det meste av utgående ruter fra ARN, særlig på IC fronten.

Problemet er at på de 'beste' tidene, vil alle ha kapasiteten .. å få kabalen til å gå opp slik at hele driftsdøgnet blir lønnsomt er ingen lett oppgave. Hvis det f.eks. gir bedre inntekt å kjøre TRD-BOO-TRD på samme tid, gjør man det.

Strekningen er sikkert en av de mest gjennomanalyserte i Skandinavia etter all 'prøvingen', og det er tydeligvis ikke lett å få til et lønnsomt program.

Er ikke sikker, men det er uansett neppe tiden å fly TRD-ARN på ...

Ja, det hadde nok vært en bra løsning, men WF og Q400 er nok mer sansynlig, dog ganske usansynlig begge deler. Skal morgenruten være noe poeng må den gå så tidlig som mulig, helst rundt 06:00 slik som CPH og AMS gjør fra trondheim. Da rekker man det meste av utgående ruter fra ARN, særlig på IC fronten.

WF fløy tidlig på morgenen, kl 0615 hvis jeg husker riktig og det var nesten ikke pax ombord, var under 10 på mange turer. Noe mer på returen fra ARN. SK gjør helt riktig å ikke satse på denne ruten, den har ikke livets rett.

WF fløy tidlig på morgenen, kl 0615 hvis jeg husker riktig og det var nesten ikke pax ombord, var under 10 på mange turer. Noe mer på returen fra ARN. SK gjør helt riktig å ikke satse på denne ruten, den har ikke livets rett.

Nå var det ikke tomme fly hele tida da.
Fulle fly i dag TRD-ARN:cheers:

Og ifølge rimelig sikre kilder gikk ruta ganske bra når WF fløy den
uten å gi noen detaljer kan jeg si at ruten går bra - flere og flere oppdager den i Trønderlag iallefall - utfordringen blir å gjøre ruten kjent i Sverige.

Men i likhet med TRD-CPH er 737-X00 ikke en maskin som er tilpasset trafikkgrunnlaget.

Det tok jo bare drøye fem måneder fra WF startet TRD-ARN før beslutningen om å stenge den ble tatt.

Nå var det ikke tomme fly hele tida da.

Og ifølge rimelig sikre kilder gikk ruta ganske bra når WF fløy den

Men i likhet med TRD-CPH er 737-X00 ikke en maskin som er tilpasset trafikkgrunnlaget.

Det tok jo bare drøye fem måneder fra WF startet TRD-ARN før beslutningen om å stenge den ble tatt.

Når WF fløy gikk formiddag- og ettermiddagsturene godt, bra belegg og mye fulle, spesielt mot helg. Men tidlig morgen var vanskelig og som jeg skrev, mye dårlig belegg. Noe av grunnen til at WF stengte var vel behov for flykapasitet i andre deler av rutenettet. Ruten opptok produksjonen til en maskin. SK har vel ikke CRJ på ARN?

Når WF fløy gikk formiddag- og ettermiddagsturene godt, bra belegg og mye fulle, spesielt mot helg. Men tidlig morgen var vanskelig og som jeg skrev, mye dårlig belegg. Noe av grunnen til at WF stengte var vel behov for flykapasitet i andre deler av rutenettet. Ruten opptok produksjonen til en maskin. SK har vel ikke CRJ på ARN?

Da ruta ble lagt ned sa WF opp leieavtalen på to Q300-maskiner (de kuttet også på andre ruter) - artikkelen på boarding.no.

SK startet jo i sin tid med Q400 på TRD-ARN, men etter hendelsene på flytypen i SAS-farger måtte de inn med for stort materiale. Med materialet SK har tilgjengelig på ARN ser jeg ingen stor framtid for ruta jeg heller.

Når WF fløy gikk formiddag- og ettermiddagsturene godt, bra belegg og mye fulle, spesielt mot helg. Men tidlig morgen var vanskelig og som jeg skrev, mye dårlig belegg.

Kan ikke WF da fly kun formiddags- og ettermiddagsturer TRD-ARN og blåse i morgenavganger hvis ingen bruker den? Ligger det inne en klausul om at man må ha 3 daglige rundturer?

Back