"SK kan gå konkurs", sier formannen i Luftfartsfunktionærerne

Re: SK Konkurs

SAS konsernet og Ryanair er omtrent like store, litt avhengig av hvordan man ser det (antall fly, antall passasjerer, antall destinasjoner, etc).
Ryanair har EN administrasjon, mens SAS konsernet har sikkert 10-12, om ikke flere.
Ryanair har etter hva jeg har hørt har Ryanair kun EN mann på vakt på crewdisp. Hvor mange tror du det er totalt i SAS konsernet?
Ryanair har NULL overnattinger for crew. Hvor mange netter tror du SAS konsernet har for sine crew?
Ryanair har INGEN crew som flyr passiv. Hvor mange reiser tror du SAS konsernet har av passiv crew?

Kan godt være enig i at SAS ikke er effektive, men nå sammenligner du epler med pærer. SAS og Ryanair driver en totalt forskjellig business modell. Skal du sammenligne SAS med andre selskaper er det langt bedre å sammenligne med andre nettverkselskaper som f.eks Lufthansa.

Er klar over at det er to forskjellige ting. Men allikevel, det er ikke fullstendig meningsløst å sammenligne hvordan man driver når man ser på effektivitet.
Kanskje relevant å sammenligne med Lufthansa. Men kanskje også bitte litte grann relevant å sammenligne de som finner nye veier å gå. Som også driver med transport av mennesker i luften, men på en annen måte. Jeg tror de har litt å lære der når det gjelder effektivitet ihvertfall.

Det hele ender opp med dette: Max tillatt utnytting av crew og effektiv programmering og kollektivavtaler som er til og leve med. Se på BX, konkurs, pilotene fløy 300 timer i året...i følge TV2 nyhetene. Altfor lite, det forstår vel de fleste.

Å si at SAS ikke tjener penger er ikke bullshit. Det er fakta.
SAS konsernet og Ryanair er omtrent like store, litt avhengig av hvordan man ser det (antall fly, antall passasjerer, antall destinasjoner, etc).
Ryanair har EN administrasjon, mens SAS konsernet har sikkert 10-12, om ikke flere.
Ryanair har etter hva jeg har hørt har Ryanair kun EN mann på vakt på crewdisp. Hvor mange tror du det er totalt i SAS konsernet?
Ryanair har NULL overnattinger for crew. Hvor mange netter tror du SAS konsernet har for sine crew?
Ryanair har INGEN crew som flyr passiv. Hvor mange reiser tror du SAS konsernet har av passiv crew?

Å sammenligne Ryanair og SAS er ikke fair. Men det gir allikevel et lite bilde av hvordan effektivitet kan være.

Ut i fra dette kan vi dermed trekke en konklusjon om at det ikke er effektivt aa fly paa langruter....fordi det medfoerer baade overnattinger og passive overfoeringer...sammenligningen er nok langt mere rar og ikke helt forstaaelig enn enn fair....du sammenligner et selskap som flyr innen et kontinent (Europe) med et som flyr i og mellom 3 kontinenter, for saa aa paapeke at noe som er 100% noedvendig, overnattinger naar du ankommer f.eks. en utmerket by som Seattle, ikke er effektivt....hva vil Ryanair gjoere naar de starter ruter mellom kontinenter....??? Si opp de ansatte ved ankommst New York og ansette dem igjen dagen etter ??? <dukker>

hva vil Ryanair gjoere naar de starter ruter mellom kontinenter....??? Si opp de ansatte ved ankommst New York og ansette dem igjen dagen etter ???

Hysj! Ikke så høyt. Kan være O´Leary følger med på forumet og får idéer:)

Ellers enig med andre her: det er en meningsløs sammenlikning SAS vs. Ryanair. Ja, Ryanair er effektive, men blir ikke riktig å sammenlikne.

Er klar over at det er to forskjellige ting. Men allikevel, det er ikke fullstendig meningsløst å sammenligne hvordan man driver når man ser på effektivitet.
Kanskje relevant å sammenligne med Lufthansa. Men kanskje også bitte litte grann relevant å sammenligne de som finner nye veier å gå. Som også driver med transport av mennesker i luften, men på en annen måte. Jeg tror de har litt å lære der når det gjelder effektivitet ihvertfall.

Joda, det er like relevant som å sammenligne Bagatelle med McDonalds. Begge serverer mat og man slipper å lage den selv, men der stopper også likheten. Og skal man bruke dine ideer så skal da alle restauranter gjøres om til McDonalds og lignende

Vel som en av de som 2 ganger har blitt servert SAS sin Laksepasta paa SK938 saa maa jeg si at SAS rent kulinarisk nok ligger mer paa linje med Restorante Shanghai Florenze paa Toeyen enn Bagatelle:)

Ut i fra dette kan vi dermed trekke en konklusjon om at det ikke er effektivt aa fly paa langruter....fordi det medfoerer baade overnattinger og passive overfoeringer...sammenligningen er nok langt mere rar og ikke helt forstaaelig enn enn fair....du sammenligner et selskap som flyr innen et kontinent (Europe) med et som flyr i og mellom 3 kontinenter, for saa aa paapeke at noe som er 100% noedvendig, overnattinger naar du ankommer f.eks. en utmerket by som Seattle, ikke er effektivt....hva vil Ryanair gjoere naar de starter ruter mellom kontinenter....??? Si opp de ansatte ved ankommst New York og ansette dem igjen dagen etter ??? <dukker>

Å sammenligne Sas med Ryanair er vel å trekke det litt vel langt.

Men på det med langruter kan da Sas gjøre det bedre og mer effektivt. Slik som jeg har forstått det (etter hvordan FBU 4EVER har forklart) så får et crew en hel dag i f.eks NY før de flyr tilbake igjen. At de flyr fra CPH på en tirsdag, får en god natt og hele onsdagen der før de flyr tilbake til CPH på torsdagen. Der er det mye penger å spare, både i antall ansatte og på opphold i NY, for Sas. Så lenge et crew får en god natt så er det vel ingenting som tilsier at de ikke kan reise tilbake allerede neste dag.

Naar det gjelder New York saa er vel 24 timer minimum, dvs. de maa ende opp med en hel dag da flyet ankommer paa ettermiddagen og gaar igjen paa kvelden...saa de maa nok ende opp med en hel dag i New York, dvs at de fly hjem igjen kvelden etter at de ankom....og slik er det over hele linjen med unntak av Seattle...en herlig by !!! :) hvor de har 2 doegn.....her er det allerede spart inn masse, det er lenge siden de hadde 2-3 dager....

Tror du har misforstått den godeste Stein , normal stopp EWR er vel 24 (26:15) og siden man ikke flyr flere*daglige til EWR så kan nesten ikke stopp tiden bli kortere ?

Men på det med langruter kan da Sas gjøre det bedre og mer effektivt. Slik som jeg har forstått det (etter hvordan FBU 4EVER har forklart) så får et crew en hel dag i f.eks NY før de flyr tilbake igjen. At de flyr fra CPH på en tirsdag, får en god natt og hele onsdagen der før de flyr tilbake til CPH på torsdagen. Der er det mye penger å spare, både i antall ansatte og på opphold i NY, for Sas. Så lenge et crew får en god natt så er det vel ingenting som tilsier at de ikke kan reise tilbake allerede neste dag.

Da tror jeg du har misforstått. EWR er 24 timers stopp. Dvs man kommer tidlig etter middag og drar tilbake dagen etter. Det samme gjelder ORD og IAD og man har faktisk ikke lov til å hvile noe mindre. SEA og Asia (litt usikker på PEK) er 48t stopp og det er en god grunn til at det ikke er mindre (selv om Ryanair fantastene nok drømmer om det)

Det er altså et myndighetskrav om at det er minimum 24 timer hvile før retur.

Greit nok med de stedene de kun går til og fra CPH, men hva med de stedene der de flyr fra både ARN og CPH? Burde de ikke klare å sjonglere litt mellom der? Eller kanskje de gjør det?

Hm, hva skal man tjene på det ?
Sende et CPH basert til EWR , ha en 2 timer kortere stopp, sende de ewr-arn og så woops , de hører visst hjemme CPH, sende de til CPH og de 2 timene er spist opp ?

Mente å høre at LH igjen har lengere stopp ute for å kunne utnytte crew' totalt sett bedre.

Hm, hva skal man tjene på det ?
Sende et CPH basert til EWR , ha en 2 timer kortere stopp, sende de ewr-arn og så woops , de hører visst hjemme CPH, sende de til CPH og de 2 timene er spist opp ?

Mente å høre at LH igjen har lengere stopp ute for å kunne utnytte crew' totalt sett bedre.

Ja.....:rolleyes: :p

Skal Sas gjøre det samme som LH trenger de vel flere fly, for Sas utnytter vel flyene veldig bra

Slik som jeg har forstått det (etter hvordan FBU 4EVER har forklart) så får et crew en hel dag i f.eks NY før de flyr tilbake igjen. At de flyr fra CPH på en tirsdag, får en god natt og hele onsdagen der før de flyr tilbake til CPH på torsdagen. Der er det mye penger å spare, både i antall ansatte og på opphold i NY, for Sas. Så lenge et crew får en god natt så er det vel ingenting som tilsier at de ikke kan reise tilbake allerede neste dag.

Du har nok misforstått, ja! Vi har avgang med SK909 fra CPH kl. 12:20. Før avgang har vi ca. 45 min. i cockpit til forberedelser, lasting av computere, innhenting av diverse data, osv., osv. Før det igjen, har vi ca. en time til å hente ut flightdokumenter som flightplan, vær og notam, samt gjennomgå disse og bestemme oss for drivstoffmengde, bl.a.
Flygingen vestover tar som regel 8-8:30 med ankomst EWR kl. 15:15 lokal tid (21:15 skand. tid). En time på øyet før man går ut og spiser en middag ett eller annet sted, et par øl e.l. som en nightcap og så til sengs ved 22-tiden lokalt (04:00 skand). Kroppen er ikke tilvendt U.S. tid, så kroppen våkner til normal skand. tid. Dvs. kl. 02:00 U.S. tid. Så blir det å ligge å vri seg til 06-07-tiden før man kan spise frokost, dvs. lunsjtid skand. tid. Vi har noen timer ledig på formiddag/tidlig ettermiddag før vi får et tlfoppkall kl. 14:30 og pick-up fra hotellet kl. 15:30. Avgang EWR kl. 17:30, fly hele natten østover med ankomst CPH ved 07.00-tiden. Jeg sover overhodet IKKE ombord. Til det er crewcompartment altfor ukomfortabelt og støyende. En drøy time i CPH før passiv hjemreise til OSL. Ma. INGEN god natts søvn, og INGEN hel dag i New York. Når man kommer hjem er man såpass i ørska at det ikke blir gjort noen ting. Derfor var jeg ikke i nærheten av PC'en en gang etter at jeg kom hjem i går formiddag. Men NÅ har jeg hatt en god natts søvn! Dette er vår normale arbeidsøkt på IC. Det finnes et par andre varianter med to netter: SEA og BKK, samt PEK og EWR fra ARN når det er ruter som ikke flys hver dag. Men disse turene får man som regel bare en eller to ganger i året. Jeg har ikke hatt SEA siden mai ifjor, f.eks.

Selv om man ikke kan sammenligne den totale operasjonen til SAS så kan man f eks sammenligne SAS NO med DY og SAS Europaoperasjon med f eks FR;)

Kanskje imm ønsker crew som flyr t/r uten overnatting når han flyr langt?

Tror ikke IMM hadde intercont i tankene, han mener nok europa og innenriks.

Selv om man ikke kan sammenligne den totale operasjonen til SAS så kan man f eks sammenligne SAS NO med DY og SAS Europaoperasjon med f eks FR;)

SAS Europaoperasjon med f eks FR , nei

Bla a forde FR kun flyr ut fra Baser om morgenen og heimat om kvelden.
SAS har ikke base i f.eks Molde,London og andre rare steder .... altså dyret er annerledes .

Back