SK 908 (Newark-Oslo) returnerte til Newark? (31/07/2013)

kimpe

Jet-setter :)
Medlem
Heisann!

Leser en sak på NRK.no der Aksel Lund Svindal visstnok skal ha vært ombord i et fly som mistet kabintrykket og måtte nødlande på Newark sent i går kveld. Dette visstnok rett etter at et United-fly til Frankfurt også måtte nødlande i Boston underveis fra Newark pga teknisk feil ombord..

Står i amerikanske media i dag at flyet fra SAS var på vei til Norway.. Skulle gjerne linket men sist gang fikk jeg kjeftmail for å ha glemt noe ingress i linken, så dere får lete selv.. (wabc - eyewitness news)

Noen som vet mer om dette eller?

Kim
 
Last edited:
Re: SAS-fly nødlandet i USA?

Kan se ut som det var SK908:

Code:
                 Planned Flight Info
Segment          Departure  Arrival    Duration
-------          ---------  ---------  --------
EWR-OSL          19:00/Wed  08:20/Thu  07:20

Location  Time   Operational Event
--------  -----  ---------------------------
EWR       18:53  LEFT THE GATE
EWR       19:27  TOOK OFF
EWR       22:00  ESTIMATED TIME OF DEPARTURE
EWR              DELAY AIRCRAFT DEFECTS
EWR              DIV OSL EWR
EWR              AIRCRAFT DEFECTS
EWR       20:42  AIRCRAFT LANDED
EWR       20:49  ARRIVED
EWR       20:30  ESTIMATED TIME OF ARRIVAL

-A
 
Re: SAS-fly nødlandet i USA?

SK908 måtte returnere til EWR pga problemer med kabintrykket etter en drøy time i luften. Sto kun parkert på EWR en drøy time før den på ny var på vei som SK908 til OSL. SK907 blir dermed ca. to timer forsinket idag pga sent innkommende fly.
 
Var ombord selv, og mener vi var nærmere tre timer forsinket ut fra EWR til slutt. hadde flydd i bortimot en time før kapteinen ganske rolig forklarte at det var feil på en ventil som gjorde at flyet lakk, og kabintrykket sank. Vi fikk beskjed om at vi skulle gjøre klar til landing, og han gikk fort ned til ca 11000 fot. Fløy så i bortimot 45 min før vi landet igjen.

Helt rolig, og tildels munter stemning i kabinen. Meget proff oppførsel av alle ansatte. Fikk masse info underveis, og beskjed om at etterhvert som de fant ut mer ville si om vi kunne dra igjen, eller måtte overnatte. Som kapteinen sa, " vi får se om vi ikke får fikset kjerra". Slikt roer liksom stemningen noe. Og før landing ga han beskjed om at det kom til å være masse redingspersonell rundt flyet, og at det var helt rutine i slike tilfeller.

Det virket også som om ATC ryddet veien for oss, for han tok to manøvrer inn mot rullebanen som han fortalte var pga "snarveier" vi var tildelt. Fikk en flott passering av et opplyst Manhattan, og landet med et kobbel av redningsmannskaper på slep bort til gate. Gikk ikke velding lenge før kapteinen sa at saken kunne fikses og at vi nok ville komme avgårde igjen.

De gikk inn i terminalen og hentet vann og delte ut, og så snart feilen var fikset satte de på airconditionen, det var rimelig hett der inne i kabinen nemlig.

Tok så av på ny, også med utsikt til Manhattan. Og underveis fikk alle som skulle videre med andre fly at de på bakken nå hadde hendene fulle med arbeid, og at alle ville bli ombooket. 15 min før landing kom det så opp på skjermene hvilke fly vi var ombooket til.

Så hele greia forløp veldig profft, både fra ansatte og passasjerer. Vi så Aksel ved boarding, og fleipet med at det nå var tid for agurknyheter med Toppalpinist i alvorlig nødlanding i VG osv. Og jaggu fikk vi noenlunde rett ;-)
 
Godt at du kan berette dette...dejligt at høre at alt gik godt i EWR og OSL
Hilsen Ole
 
Et "teknisk" spørsmål eller to i denne sammenhengen;

Hva "kaller" kapteinen en slik hendelse når han melder inn til kontrollsenteret? Bare at de har et teknisk problem å må snu, eller brukes noe "emergency", "pan" eller noe?

Og hva er den korrekte betegnelsen på en slik landing? Er vel ikke en nødlanding pr definisjon?
 
Var med skuta tilbake til NYC. To timer delay, grei info i gaten og oppdatert transferinfo ombord før landing. Hørte ingen sure miner.
 
Hva skjer med tanke på fuel når flyet må lande etter kun 1-2 timer? Må de dumpe fuel før landing?

Sikkert noen Airbus piloter som kan svare bedre etter hvert, men tviler på at man kommer opp mot maks vekt på en EWR-OSL på sommeren. Ikke så mye frakt nå.
A330 i SAS versjon kan ikke dumpe fuel, så den må i så fall sirkle rundt å brenne.
 
Tipper den ikke var stort mer 10-15.000 kilo over maks landingsvekt da den gikk hvis det ikke var noe spesielt med frakt. Da er man nede på maks landingsvekt i løpet av halvannen time.
 
Sikkert noen Airbus piloter som kan svare bedre etter hvert, men tviler på at man kommer opp mot maks vekt på en EWR-OSL på sommeren. Ikke så mye frakt nå.
A330 i SAS versjon kan ikke dumpe fuel, så den må i så fall sirkle rundt å brenne.

Nja. Når jeg tok SK908 fra EWR i Juni var det så vidt jeg kunne se opptil 8-9 paller med frakt med. Så det virket som om det var ganske fullt i underetasjen!
 
Ser nå at det var på en onsdag, så da burde det være litt frakt .. men man har jo ikke allverden med fuel for det korte hoppet over til OSL. 40 tonn?
 
Nja. Når jeg tok SK908 fra EWR i Juni var det så vidt jeg kunne se opptil 8-9 paller med frakt med. Så det virket som om det var ganske fullt i underetasjen!

Joa, det er bra det, men det er ikke slik hver dag på sommeren. Men på vinteren har vi ofte med MYE, begge veier.
Men jo mer jo bedre :-)
 
Joa, det er bra det, men det er ikke slik hver dag på sommeren. Men på vinteren har vi ofte med MYE, begge veier.
Men jo mer jo bedre :-)

Interessant! Hva er det egentlig som hovedsakelig blir fraktet mellom kontinentene? Vil jo tro at å sende ting med fly koster mer enn med båt.
 
Interessant! Hva er det egentlig som hovedsakelig blir fraktet mellom kontinentene? Vil jo tro at å sende ting med fly koster mer enn med båt.

Gudene vet :-)
Men jeg ser at vi frakter mye fisk til USA, samt bildeler.
Tilbake til Norge er det ofte veldig godt pakket så vanskelig å se.
 
Gudene vet :-)
Men jeg ser at vi frakter mye fisk til USA, samt bildeler.
Tilbake til Norge er det ofte veldig godt pakket så vanskelig å se.

Skjønner!

I tillegg var jo belegget så godt som 100% både til og fra EWR. Faren min reiser ofte til USA med UA/SK og han også sier belegget er så og si fullt alle gangene. Ser ut som at ruten går veldig bra. :)
 
Skjønner!

I tillegg var jo belegget så godt som 100% både til og fra EWR. Faren min reiser ofte til USA med UA/SK og han også sier belegget er så og si fullt alle gangene. Ser ut som at ruten går veldig bra. :)

Ser slik ut.
Å det liker vi jo naturligvis. Godt med folk, og enda bedre når folk går av og sier de har hatt en fantastisk tur. DA er det gøy å være på jobb. De aller fleste er mer en fornøyd.
Også når ting har gått galt, som i dette tilfellet her, som denne tråden startet med.
 
Back
Top