Etter et transatlantisk cruise med RCCL, endte vi i San Juan. Vi hadde kjøpt AA SJU - JFK på AA sin hjemmeside, absolutt billigst av alle non-stop flighter til new York, og mange av de andre passasjerene som skulle returnere til Europa, hadde også denne flighten. 757, så gammel ut, med monitorer i taket, men veldig gode polstrete seter.
Cabin Crew var ekstremt uvennlige. En flyvertinne sa ikke ord, bare la frem de vi bestilte. En steward sa da jeg bestilte 1 cola, ' du må være ekstremt glad i koffein' etterat jeg tidligere hadde bestilt en kaffe. Softdrinks var gratis, mens den menyen man kunne bestille fra, kun hadde 1 valg tilgjengelig på denne flighten, og da de kom til rad 27, var det ikke mer igjen av denne. Så da ble det nøtter på denne 4 timer lange flyturen. Kanskje de allerede var klar over at det bar mot Chapter 11 for selskapet.
Alternativet var UA / CO til EWR, men den flighten kostet mer enn det dobbelte, og siden vi skulle være 3 netter i New York, så gjorde det ingen ting at vi ankom JFK.
Betalte $ 80 for overvekten, hadde alt for mye med oss pga det lange cruiset. Men da vi sjekket inn på SJU, sa de at det var billigere å sende ett 3. kolli, enn å betale overvekt på 2 kolli som utgjorde $ 240. Så da pakket vi sko etc i en bag.
SAS tok $ 65 for det ekstra koliet vi sjekket inn fra EWR.
Jeg la merke til at AA-terminalen på JFK, så betydelig bedre ut enn den LH flyr fra.
Taxi inn til Manhattan har flat rate $ 45, men det ble $ 60 inkl bagasje og tips. Til EWR eksisterer det ikke noen flat rate, så der er det best å avtale pris på forhånd. Forslagene varierte fra $ 120 til 75 inkl toll ( $ 6,50 ) bagasje og tips til Newark. Turen inn til Manghattan kl 3 PM tok 1 time, mest pga kø ved en strekning med veiarbeid.
Bodde på Indigo, et 2 år gammelt hotell på west 28 gate. Minner om Petter Stordalens rom i design, små rom, men veldig moderne og praktiske. På hjemmesiden fikk jeg dette for $ 149 uten frokost. Indigo tilhører Intercontinental / Holiday inn konsernet. Hyggelig resepsjonister, og en fin italiensk restaurant på gatenivå. Bar på taket i 20 etasje. Vi bodde i 6. etasje mot gaten, og det kunne ha vært ønskelig med litt bedre støyisolasjon i vinduene. Hotellet ligger mellom 6. og 7. gate, og det er mye sirener å høre. På Thanksgiving-torsdagen, kunne vi gå mitt i 7 avenue, de eneste bilene som var der, var parkerte politibiler, pga paraden lenger nord på avenyen. Vi forsøkte å få sett noe av paraden, men da måtte man ha stilt opp tidlig for å få plass, og man så det bedre på direktesendinger på tv.
Været var strålende, så det ble en tur over Brooklyn bridge, tett med folk der.
SK 708 fredag 25. november. Gikk helt på rutetid, og Kapt Sagsveen sa at flytiden ville bli 6:30, og det stemte på minuttet. Vi hadde mer enn 200 km tailwind.
Innsjekking 3 timer før avgang hadde bare 2 - 3 personer før oss i køen, og vi fikk oppgradert oss til economi extra med en gang. Fikk tildelt 14 A og B, noe jeg var skeptisk etter å ha hatt første rad på LH 747 hvor veggen til business var en halvmeter foran raden. Men her på SAS A330 var det minst en meter fra til bulkhead. Flott plass å sitte på.
Flyet var ikke helt fullt, så senere på natten, så jeg flere som lå rett ut på midtradene lengst bak i flyet.
Sist jeg fløy SK 708, oppgraderte vi oss til business fordi det var kun 1 plass ledig på economy extra, men om det er plass, kommer jeg aldri til å bruke poeng på business, - SAS ecomony extra er helt topp. God service, man får det man har behov for av drikke og kan velge hovedrett. Og lett dyne etc. God frokost, som ble servert allerede da vi passerte Reykjavik, fordi det var kun 1 1/2 time derfra til OSL.
Det eneste jeg synes var dårlig, var setene. De var ganske slitt på denne maskinen, tror det var den OY-registrerte som flyr hver dag på EWR. Den delen som kan felles ut som en hviler for leggene, kunne ikke felles ut mer enn noen få cm, slik at den hadde ingen virkning på mine ben. Samboeren bygget denne delen opp ved å sette en bag under. Det er 3 knapper inne i setet på høyre siden, den ene er til recline, den andre til denne fotdelen, men hva den 3. er til, vet jeg ikke den virket ihvertfall ikke. Det var kun kapt Sagsveen som var norsk av mannskapet.
De svenske som jobbet der jeg satt, var nesten like mutte som de på AA. Jeg tenkte at når vi satt på rad 14., så gikk vi glipp av den bittelille skjermen i stolsetet foran, sik at vi kunne se filmer etc. Men etter en stund spurte samboeren hva det var som var mellom setene våre, og der var det jammen en skjerm til å folde ut. Problemet var bare at det var så mye støy på skjermen i form av horisontale hoppende linjer, at det ikke var noen vits i å se på skjermen. Den samme støyen var også på kartet på hovedskjermen på veggen foran oss.
Jeg snakket med an ansatt fra bolaget som fløy passivt. Han var svensk, og det var merkelig at han som stand by måtte ta flyet til Oslo og ikke ARN. Etter ankomst på OSL, var neste SAS flight til ARN kl 1200, og vi landet kl 0740, så jeg antar at hele crewet også måtte vente til denne flighten.
Veldig godt fornøyd med SAS på denne strekningen. Fløy LH før SAS begynte sine flygninger, og det er deilig å slippe den ekstra reisen opp til Oslo fra Frankfurt etter en slik flight.
Synd jeg glemte foto-apparatet hjemme før vi dro ned til Malaga, og gikk ombord i Adventure of the Seas. Det var forresten 2 ombord der, som skulle være med skipet helt til det er tilbake i Malaga i april, - de har flyskrekk.
Cabin Crew var ekstremt uvennlige. En flyvertinne sa ikke ord, bare la frem de vi bestilte. En steward sa da jeg bestilte 1 cola, ' du må være ekstremt glad i koffein' etterat jeg tidligere hadde bestilt en kaffe. Softdrinks var gratis, mens den menyen man kunne bestille fra, kun hadde 1 valg tilgjengelig på denne flighten, og da de kom til rad 27, var det ikke mer igjen av denne. Så da ble det nøtter på denne 4 timer lange flyturen. Kanskje de allerede var klar over at det bar mot Chapter 11 for selskapet.
Alternativet var UA / CO til EWR, men den flighten kostet mer enn det dobbelte, og siden vi skulle være 3 netter i New York, så gjorde det ingen ting at vi ankom JFK.
Betalte $ 80 for overvekten, hadde alt for mye med oss pga det lange cruiset. Men da vi sjekket inn på SJU, sa de at det var billigere å sende ett 3. kolli, enn å betale overvekt på 2 kolli som utgjorde $ 240. Så da pakket vi sko etc i en bag.
SAS tok $ 65 for det ekstra koliet vi sjekket inn fra EWR.
Jeg la merke til at AA-terminalen på JFK, så betydelig bedre ut enn den LH flyr fra.
Taxi inn til Manhattan har flat rate $ 45, men det ble $ 60 inkl bagasje og tips. Til EWR eksisterer det ikke noen flat rate, så der er det best å avtale pris på forhånd. Forslagene varierte fra $ 120 til 75 inkl toll ( $ 6,50 ) bagasje og tips til Newark. Turen inn til Manghattan kl 3 PM tok 1 time, mest pga kø ved en strekning med veiarbeid.
Bodde på Indigo, et 2 år gammelt hotell på west 28 gate. Minner om Petter Stordalens rom i design, små rom, men veldig moderne og praktiske. På hjemmesiden fikk jeg dette for $ 149 uten frokost. Indigo tilhører Intercontinental / Holiday inn konsernet. Hyggelig resepsjonister, og en fin italiensk restaurant på gatenivå. Bar på taket i 20 etasje. Vi bodde i 6. etasje mot gaten, og det kunne ha vært ønskelig med litt bedre støyisolasjon i vinduene. Hotellet ligger mellom 6. og 7. gate, og det er mye sirener å høre. På Thanksgiving-torsdagen, kunne vi gå mitt i 7 avenue, de eneste bilene som var der, var parkerte politibiler, pga paraden lenger nord på avenyen. Vi forsøkte å få sett noe av paraden, men da måtte man ha stilt opp tidlig for å få plass, og man så det bedre på direktesendinger på tv.
Været var strålende, så det ble en tur over Brooklyn bridge, tett med folk der.
SK 708 fredag 25. november. Gikk helt på rutetid, og Kapt Sagsveen sa at flytiden ville bli 6:30, og det stemte på minuttet. Vi hadde mer enn 200 km tailwind.
Innsjekking 3 timer før avgang hadde bare 2 - 3 personer før oss i køen, og vi fikk oppgradert oss til economi extra med en gang. Fikk tildelt 14 A og B, noe jeg var skeptisk etter å ha hatt første rad på LH 747 hvor veggen til business var en halvmeter foran raden. Men her på SAS A330 var det minst en meter fra til bulkhead. Flott plass å sitte på.
Flyet var ikke helt fullt, så senere på natten, så jeg flere som lå rett ut på midtradene lengst bak i flyet.
Sist jeg fløy SK 708, oppgraderte vi oss til business fordi det var kun 1 plass ledig på economy extra, men om det er plass, kommer jeg aldri til å bruke poeng på business, - SAS ecomony extra er helt topp. God service, man får det man har behov for av drikke og kan velge hovedrett. Og lett dyne etc. God frokost, som ble servert allerede da vi passerte Reykjavik, fordi det var kun 1 1/2 time derfra til OSL.
Det eneste jeg synes var dårlig, var setene. De var ganske slitt på denne maskinen, tror det var den OY-registrerte som flyr hver dag på EWR. Den delen som kan felles ut som en hviler for leggene, kunne ikke felles ut mer enn noen få cm, slik at den hadde ingen virkning på mine ben. Samboeren bygget denne delen opp ved å sette en bag under. Det er 3 knapper inne i setet på høyre siden, den ene er til recline, den andre til denne fotdelen, men hva den 3. er til, vet jeg ikke den virket ihvertfall ikke. Det var kun kapt Sagsveen som var norsk av mannskapet.
De svenske som jobbet der jeg satt, var nesten like mutte som de på AA. Jeg tenkte at når vi satt på rad 14., så gikk vi glipp av den bittelille skjermen i stolsetet foran, sik at vi kunne se filmer etc. Men etter en stund spurte samboeren hva det var som var mellom setene våre, og der var det jammen en skjerm til å folde ut. Problemet var bare at det var så mye støy på skjermen i form av horisontale hoppende linjer, at det ikke var noen vits i å se på skjermen. Den samme støyen var også på kartet på hovedskjermen på veggen foran oss.
Jeg snakket med an ansatt fra bolaget som fløy passivt. Han var svensk, og det var merkelig at han som stand by måtte ta flyet til Oslo og ikke ARN. Etter ankomst på OSL, var neste SAS flight til ARN kl 1200, og vi landet kl 0740, så jeg antar at hele crewet også måtte vente til denne flighten.
Veldig godt fornøyd med SAS på denne strekningen. Fløy LH før SAS begynte sine flygninger, og det er deilig å slippe den ekstra reisen opp til Oslo fra Frankfurt etter en slik flight.
Synd jeg glemte foto-apparatet hjemme før vi dro ned til Malaga, og gikk ombord i Adventure of the Seas. Det var forresten 2 ombord der, som skulle være med skipet helt til det er tilbake i Malaga i april, - de har flyskrekk.