Sjølvbetjent boarding hos Avinor

roger

Rakettforskar
Medlem
Sjølvbetjent boarding hos Avinor

Men er ikkje dette noko som fungerte ganske greitt mange plassar for mange mange år sidan? Det finst vel enno nokre turnstiles på Værnes iallefall, om enn berre på få gater.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10143679

Kjappere, enklere og besparende. Det er tanken bak de automatiske boarding-slusene som nå testes ut på flere norske flyplasser.

På denne måten håper Avinor og flyselskapene at passasjerene skal komme seg om bord i flyet raskere og mer effektivt enn i dag.

Mange steder er det i dag to bakkeansatte som betjener gaten der passasjerene entrer flyet. Med de nye, automatiske slusene kan man klare seg med en, for å assistere passasjerene.

Re: Sjølvbetjent boarding

Er vel en eller to på BGO (gate 28-29-deromkring?) og diverse på OSL også - disse var vel "kun for SAS-bruk"?

SAS har hatt det lenge, og det var SAS som betalte SITA for å sette de opp. De nye som har kommet er en annen type som skal være en del av CUTE. Felles for begge er at det har vært vanskelig å få de til å fungere slik man har ønsket med Altea, og forsøk på å fikse det har gjort det noen ganger verre, andre ganger bedre. Det som er vanskelig er å få til en god flyt, men samtidig noe som effektivt stopper passasjerer som ikke skal være med, eller som det er noe som må fikses på.

Prøvde de her på AES i sommer, fungerte veldig bra egentlig. Litt dårlig skilting og info (men det er det jo egentlig alltid på en flyplass) så ikke alle klarte å få det til skikkelig. Et tysk ektepar foran meg forstod lite siden all info ble gitt på norsk, og gikk igjennom sammen. En alarm ulte en liten stund, men ingen bak skranken brydde seg om den.

Får bare håpe at dette kan føre til en satsing på bedre logistikk ved boarding. Burde være veldig enkelt å programmere de til å kun å slippe igjennom passasjerer med en gitt klasse eller seterad først. Og gjerne samtidig sette opp tydelige infoskjermer som viser når en skal gå, hvem som skal gå og hvor man skal gå. Personell som snakker tullete fort med mikrofonen langt inni kjeften er ikke alltid lett å forstå...

Burde være veldig enkelt å programmere de til å kun å slippe igjennom passasjerer med en gitt klasse eller seterad først.

Det er enkelt, problemene kommer når passasjerene skal forstå det. Som oftest så leser ikke passasjerene informasjonen, og prøver på nytt...og nytt...og nytt. Er vi virkelig heldige så er passasjeren bak "godkjent" og swiper eller leser av bp, mens passasjeren foran ikke er det... Hva tror du skjer da?

Det er enkelt, problemene kommer når passasjerene skal forstå det. Som oftest så leser ikke passasjerene informasjonen, og prøver på nytt...og nytt...og nytt. Er vi virkelig heldige så er passasjeren bak "godkjent" og swiper eller leser av bp, mens passasjeren foran ikke er det... Hva tror du skjer da?

Hehe, idiotsikre løsninger er ikke enkle nei. Har jobbet en del med selvbetjeningsløsninger selv, og slutter aldri å forundres over hvor mye rart folk gjør...

Men, jeg mener at man på mange flyplasser har mye å hente ved å skilte og informere bedre. På de maskinene jeg så på AES var det ingen info før man kom helt fram ut over det som ble opplyst over høytalerne.

De har da hatt sånn i bl.a MUC i mange år og der fungerer dem vel bra etter hva jeg har erfart.

Men, jeg mener at man på mange flyplasser har mye å hente ved å skilte og informere bedre.

Det kan hende, men jeg har erfart at de som leser skilter ikke er de som trenger informasjonen først og fremst. Det er verre å nå fram til de som reiser med kollegaer, snakker i mobil-telefon. I tillegg så tror jeg mange flypassasjerer ikke klarer å fordøye all informasjonen, det virker som alt går på saue-auto-piloten med en gang inngangsdøra til flyplassen åpner seg... Når man samtidig skal slåss med reklameplakater, designvennlige informasjonsregimer og flyplassenes utdaterte it-systemer...

Men i det store og det hele så går det bra, jeg tror de færreste merker problemene, siden vi har fått en del erfaring med å gjette oss til hva som har skjedd, men det koster fort en fem minutter ekstra å rydde opp i.
Fordelen i bl.a. MUC er at LH har full kontroll over utstyr, info og systemer - men jeg har snakket med de der og de opplever litt de samme problemene som vi har opplevd.

Re: Sjølvbetjent boarding hos Avinor

SAS gaten på EVE har vel hatt dette i årevis? Kan ikke huske sist jeg gjorde annet enn å trekke kortet å få en liten lapp med seat#

Har dette kommet til Værnes enda?

Mener SAS hadde sjølbetjent boarding fast både på Værnes og Sola en periode (sånn 2011 ca.?). Typisk betjent sluse på ene sida av skranka og sjølbetjent på den andre. Ganske sikker på at jeg har dratt kortet på egenhånd i gate 32 eller 33 eller deromkring på TRD.

Last edited:

De nye selvbetjente boarding-automatene har kommet på gate 35 og 36 på Værnes :)

Men er ikkje dette noko som fungerte ganske greitt mange plassar for mange mange år sidan?
Joda. Ingen som husker "Dra og Dra"-kampanjen i BU? Man kunne endog, ved "seat available" gjøre det uten booking, bare ved å dra kortet.
Og det er vel borti 15 år siden...

Joda. Ingen som husker "Dra og Dra"-kampanjen i BU? Man kunne endog, ved "seat available" gjøre det uten booking, bare ved å dra kortet.
Og det er vel borti 15 år siden...
Jo, men det var ikke selvbetjente sluser, det var bare booking/boarding, slik man gjør med kort i dag ;) (Forøvrig det samme som TPC er basert på)

Back