• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sjokklanding!

Blankvannslanding er vel alltid litt tricky?:devot: Hvorfor finnes egentlig sjekklister i fly?:sarc :p Og på grunn av slike idi****, blir egenandelene og forsikringspremiene bare høyere og høyere......
 
Jøje meg. Jeg har faktisk lurt på akkurat hvordan det ville sett ut om noen gjorde det der. Vel, nå vet vi det.:sarc
 
Var vel egentlig ikke blankvannet som var problemet her...

Når det gjelder halehjul, så har man "de som ikke har ground-loopet, og de som kommer til å gjøre det".

Når det gjelder amfibie-flottører, så har man "de som har landet med hjula på feil sted, og de som kommer til å gjøre det".

Har sett ørten videoer av div sjø/amfibiefly som har landet på vann med hjula ute. Det rare er at ingen gikk med. Ikke at jeg tror at alle bruker skulderbelter - så?

Blankvannslandingen ville vært grei hvis hjula ikke hadde vært ute på denne. Man setter opp en kontrollert gjennomsynkning på 50-100' mot target, og venter til det "lugger" fordi det betyr at man er waterborne.

ALWAYS KNOW WHERE YOUR WHEELS ARE!!! :cool2
 
Var vel egentlig ikke blankvannet som var problemet her...

Nei da, skjønner det. Prøvde bare å være litt "småmorsom" :alien:

Det jeg mente var, hvis man ser bort fra den litt kjinkige plasseringen av hjul her, så er vel egentlig blankvannslanding iallefall èn av de vanskeligste tingene en sjøflyger kan drive med..., eller?:) (Tenker at det kanskje blir litt dårlig med referanser o.l.?).
 
Yikes, jeg mangler visst sans for humor... :sarc

Farene med blankvann blir stresset så hardt at de fleste får med seg at det MÅ foregå i kontrollerte og nøye innlærte former.

Fordi man ikke har reell visuell referanse (og det er IKKE lov til å TRO at man har noen) flyr man inn med motor på liten gjennomsynkning (i de verste fall 50') med nesten landingshastighet og nærme strandlinja. (Hei, dette er jo hele vitsen med airworks!)

Man skal ikke prøve å definere en vannflate, for den er i så fall en illusjon. Deretter venter man tålmodig på at det "lugger" og airspeed går ned, da er man waterborne og kan trekke av gassen. Veldig rar følelse.

Fenomenet relaterer kun til større vannflater, og da har man plass nok. På en liten pytt har man mer visuell referanse. Men likevel SKAL man bruke ovenstående prosedyre.

De idi***** som trekker opp forsikringspremien klarer å gjøre hvilke som helst dumheter hvor som helst. Selv når det stakkars flyet ligger fortøyd.
:pissed :pissed :pissed
 
På en liten pytt

Tror nok ikke du mangler sans for humor nei.....:)

Det man må ha i mente på "en liten pytt" er vel at man godt kan ha god plass til å lande...., men så er det de greiene der med at man helst skal ha plass til å ta av igjen da. Det krever jo en del ekstra meter.....:spin:

Et spørsmål til dere ordentlige piloter [les: med tøffelsertifikat]: finnes det eksempler på "hot-shots" som har måttet ty til kran, eller andre virkemidler for å komme hjem igjen? Bare lurer....:)
 
Pytte-landinger? Joa, men IKKE kontrollerte blankvannslandinger.

Med sjøfly blir forskjellen på landing/avgang enda større (vann bremser veldig), så det kreves ikke altfor godt øyemål for å skjønne når man står overfor en dead-end mens motoren ennå snurrer og man har et valg.

Har hørt om en Luscombe som fikk motorkutt ved utflyvning fra Kilen. Landet på den lille pytten (som ER liten) midt på Nesøya og ble fraktet ut på henger.

:smokin
 
Back
Top