• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sjøfly og takeoff distance

ENTO

ScanFlyer Silver
Sjøfly og takeoff distance

Hva er takeoff distance på sjø for de vanligste sjøflyene vi har som C206/C185 osv ? Har sett noen videoer på Youtube hvor det kan se ut som det er anlagt en kanal inne på eksisterende flyplasser hvor det er normal flytrafikk, hvor sjøfly lander og tar av. Genialt !
 
Re: Sjøfly og takeoff distance.

Take off run eller take off over hindring?
C185 ca. 350m på å komme seg i lufta og pluss et par hundre for å komme opp i 50'
C210 ca. 550m og pluss 300 for å komme seg over 50'

Grove tall som varierer stort med vær, last etc.
 
Re: Sjøfly og takeoff distance.

Har sett noen videoer på Youtube hvor det kan se ut som det er anlagt en kanal inne på eksisterende flyplasser hvor det er normal flytrafikk, hvor sjøfly lander og tar av.

Kan du linke til noen eksempler?
 
Re: Sjøfly og takeoff distance.

Anchorage er vel et eksempel med 2 kanaler - men selv om de ligger veldig nære er det vel 2 flyplasser
 
Re: Sjøfly og takeoff distance.

. C210 ca. 550m og pluss 300 for å komme seg over 50'

C-210 på flottører er sjelden vare så jeg regner med det var trykkfein og skulle stått C-206?

Jeg fløy Twin Otter på flottører i sin tid, vi kom oss rimelig kjapt av vannet så spruten sto men vi brukte aldri noen avgangs distanse beregninger, hadde hele det karibiske foran oss, ubegrenset rullebane..
 
Back
Top