Re: Sjøfly kantret i Bunnefjorden 07AUG20
. Er det lov egentlig? Å ta av hvor som helst.
Var et annet fly som tok av samme sted fredag ettermiddag forrige uke, med sundet fullt av båter
Kan ikke kommentere om å ta av i Norge med sundet fullt av båter, men kan droppe en kommentar om når jeg fløy sjøfly på St. Thomas i Jomfruøyene:
Det var stappfullt med båter nær sagt døgnet rundt og de fleste var ikke edru, eller hadde peiling på sjøfarts reglene. Vi måtte jo lande mot vinden og kom i lav høyde gjennom et smalt sund og mange båter kom motsatt vei, gjerne seilbåter med mast på 50-60 fot: Da dro man på litt gass og hoppet over masta og prøvde å lande igjen. Gikk bestandig bra, men pulsen var som regel langt oppe. (Close calls)
Det nærmeste jeg var med på, altså nærmeste ulykke, var når vi landet ved St. Croix: Vi hadde en liten vann stripe bak en bitteliten øy midt i havna, den var visst merket og hotell gjestene på øya (Hotel on the Cay) hadde blitt varslet og advart mot å dra på svømmetur der.
Var vel Mai 1985, min landing og alt rutine: Når flottørene på Twin Otteren hadde såvidt lagt seg på vannet dukket det plutselig opp en snorkel turist 30-40 meter foran oss og litt til Babord. Vi hadde ikke sjanse til å stoppe eller ta av igjen så det eneste jeg kunne gjøre var å sparke litt ror og få turisten mellom flottørene. Det gakk så vidt men han jeg fløy med trakk full stikke bakover, men det gjorde ingenting. Vi gikk full revers og stoppet, deretter snudde 180 for å se om vi hadde drept turisten, men han vinket og smilte til oss. All good.
Vi var litt sjelven men det fikk over etter 3-4 frosne Margaritas på sjappa for sjøflygere like rundt hjørne i Christiansted på St.Croix. (Vi parkerte flyet i Gallows Bay, hvis noen er kjent der)