• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sjekker i Norwegian leg?

Originally posted by Isbamse
Originally posted by DY
Originally posted by Isbamse
DY slurver litt med kabinrenholdet også: Mandag 14 mars fant jeg et reisedokument i stollommen foran meg, som gjaldt en flygning 9 februar! Hvis det faktisk går mer enn en måned mellom hver gang de titter nedi der, kan de kanskje skifte det ut med en nettinglomme?
Til alt overmål tilhørte dette reisedokumentet en annen av karene her på instituttet vårt! Verden er liten...
Tanken streifet deg kanskje ikke at passasjeren som satt i setet på flyturen før deg la dette arket igjen...men det kan du sikkert sjekke ut med "en av karene" dine. Forøvrig er det ikke Norwegian som gjør rent, men mest sannsynlig et anna firma
;)

HVorfor skulle en pax 14 mars legge igjen et ark i stollommen som tilhører en for han/henne vilt fremmed person? Måtte jo samle på arket en hel måned, da, før det ble lagt igjen?

Har ikke "karen" bare lagt igjen litt søpel da han reiste 14. mars? Kanskje han bare sorterte litt i gamle papirer. Forøvrig blir Norwegian sine fly vasket og ryddet hver kveld. (av samme firma som rengjør SAS sine fly så det er ikke DY som i tilfellet slurver). Men det er fort gjort at noe blir liggende nede i setelommen men det skal jo ikke skje, det ser ikke særlig pent ut. Hvis det virkelig har ligget der så lenge så er jo ikke det bra.

hilsen,
Laurenz
 
Hva sparer man på å kutte kravet om å vise ID? Dette synes jeg alle flyselskap bør fortsette med...
 
Sikkerhet er selvsagt viktigst, og da skjønner jegikke hvorfor man har sluttet med dette. I det minste kunne en forvente at ID ble sjekket ved enten innsjekk eller ombordstigning. Må jo være greit å vite at vedkommede perosner ombord i flyene er dem som dem utgir seg for å være.
 
Men den norske gjennomsnittsmannen er vel mest opptatt av billige priser og minst mulig sikkerhetssjekk....:lol
 
Tror egentlig ikke det. Tror denvanluig mann i gata har større forståelse for å legitimere seg ved innsjekk (slik det står i papirene forøvrig) enn å måtte gi fra seg neglefila og negleklipperen i sikkerhetkontrollen....mens flyene er utsyrte med bestikk og øks.
 
Originally posted by DY
Sikkerhet er selvsagt viktigst, og da skjønner jegikke hvorfor man har sluttet med dette. I det minste kunne en forvente at ID ble sjekket ved enten innsjekk eller ombordstigning. Må jo være greit å vite at vedkommede perosner ombord i flyene er dem som dem utgir seg for å være.

Sikkerhet er viktigst men økonomi er viktigere. Alt har sin pris.

Men hvorfor skulle ID-sjekk gjøre flyreisen mer sikkert? Hvorfor skulle det være mere sikkert om personen som går ombord faktisk heter Rune Olsen slik som det står på billetten eller om det kanskje er Per Hansen som leverer den samme billetten?


Laurenz
 
Det spørs vel hva man legger i ordet sikkerhet. Årsaken til at flyselskapene må ha navn er fordi man er pålagt å vite hvem som var med hvis det skulle skje noe. Før i tiden var ikke det vanlig.

At man kan benytte seg av navn for å kontrollere revenue er jo en annen sak.
 
Originally posted by laurenz
Originally posted by DY
Sikkerhet er selvsagt viktigst, og da skjønner jegikke hvorfor man har sluttet med dette. I det minste kunne en forvente at ID ble sjekket ved enten innsjekk eller ombordstigning. Må jo være greit å vite at vedkommede perosner ombord i flyene er dem som dem utgir seg for å være.

Sikkerhet er viktigst men økonomi er viktigere. Alt har sin pris.

Men hvorfor skulle ID-sjekk gjøre flyreisen mer sikkert? Hvorfor skulle det være mere sikkert om personen som går ombord faktisk heter Rune Olsen slik som det står på billetten eller om det kanskje er Per Hansen som leverer den samme billetten?


Laurenz
Fordi en da kan ha kontroll med hvem som er med flyene. Vil anta at man har navn som "ikke er velkomne" for å si det slik. Dessuten kan en da enkelt hjelpe evt Politiet/myndighetene om det skulle skje noe.
 
Vet ikke om "leg" er noe du flyr, eller viser frem(:p ), eller hvordan et "ID-kort" ser ut i denne diskusjonen. Snakkes det derimot om PASS (det vanlige røde norske), ble jeg spurt om det av SAS, AirOne(LH), KLM og LH både i Amsterdam, Milano, Frankfurt og Pescara. Det var i desember '04. Ja, og av SAS på GM på vei ut, men det er vel innlysende...
 
Sjekker vi ikke legitimasjon er det galt (Skal nevnes at jeg alltid gjør nettopp det, da) , og står man på London gate og paxen må opp med passet for 3 gang så er det også galt... :zzz

Standard frase på non-schengen gater er "Uff, hadde je itte hatt gyldi' pass, hadde je aldri kommi hit je er nå".. og svaret på det er faktisk, Jo det kunne du. (Og det skjer alt for ofte)

Passkontrollen på OSL er lik null.. snakk om ikke å sjekke "ID" :p
 
På en SAS (og sikkert BA sine også) avgang til London så er som nevnt 3 ganger du skal vise pass (2 hvis du bruker automatene, men vi ser bort i fra det nå).

På sjekkinn så er det dokumentkontroll, dvs sjekk at du faktisk kan komme inn i landet du skal til. For nordmenn betyr det at man må ha med seg pass.

Grensekontrollen ut av schengen er neste post, hvor myndighetene skal sjekke om de evt skal registrere deg i schengen-systemet.

Ved utgangen så har SAS en siste sjekk, hvor man kan få bekreftet at pass og passasjer fortsatt hører sammen.

Hvorfor sjekker man så mye. Jo de fleste land i dag gir flyselskapene sinnsyke bøter, holder igjen passasjeren for selskapets regning og noen holder til og med igjen flyet hvis vedkommende ikke har gyldige reisedokumenter.
 
Back
Top