• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sjekk den køen

Re: Sjekk den køen

Hvorfor skal man gjennom security om man slipper tollen? Er overhodet ingen grunn til det, sikkerhetskontrollen er jo lik innen EU. Etasjedelingen på Gardermoen ble laget en gang i tiden for man trodde EU ville kreve skille mellom ankomst og avgangspassasjerer, noe EU aldri har innført.

Kommer an på hvor du kommer fra. På OSL er vel bare gatene 37-49 i steril sone. Kommer du på andre gater så er du i uren sone når du går av flyet pga. gjennomfarten av folk som kommer fra Non-Schengen.

Jeg vil heller ikke ha en Transfer FastTrack, da betyr det bare at alle andre må stå mye lengre i kø. Man må jo sjekke passasjerene like mye.
Nei, tror det knapt blir merkbart. Tror ikke en FastTrack som sluses inn eks. på innlands-enden av security ville påvirke køene så voldsomt. En "sikk-sakk-kø" går jo ofte til 3-5 sluser.

Last edited:

Hvorfor skal man gjennom security om man slipper tollen? Er overhodet ingen grunn til det, sikkerhetskontrollen er jo lik innen EU. Etasjedelingen på Gardermoen ble laget en gang i tiden for man trodde EU ville kreve skille mellom ankomst og avgangspassasjerer, noe EU aldri har innført.

Jo det er innført om man kommer fra utenfor EU. I praksis så er det vel utenfor Schengen som gjelder på flyplassene i Europa feks FRA. MUC har i så måte en genial løsning med 3 etasjer. G for flighter i Schengen, H for avgang non Schengen og ankomst sikker non Schengen (les USA og Storbritannia feks) slik at disse gruppene slipper ny sikkerhetskontroll om de skal videre og I for usikker ankomst non Schengen hvor alle andre blir sendt til hvor de da må igjennom sikkerhetskontroll om de skal videre.

Dette er helt OK det, men da faller hele begrunnelsen for å nekte selskaper å betale for å tilby Fast-Track. Hadde de benyttet alle gatene selv, så hadde det vært greit, men det gjør de beviselig i praksis aldri.

Jeg antar at det er faktorer i denne saken som vi ikke har full oversikt over, og at OSL har fattet en beslutning som tar inn over seg alle forhold som berører dette. Er det virkelig slik at alle slusene aldri er i bruk? Jeg innbiller meg å ha sett iallefall svært mange av dem i bruk (uten at jeg husker så godt at jeg kan garantere at alle har vært i bruk).

Vi nordmenn har det alt for bra! I løpet av de siste 6-7 årene er det lengste jeg har stått i norsk sikkerhetskontroll kø 15 minutter - og det har skjedd 3-4 ganger.

Her i USA er jeg heldig om sikkerhetskontrollen tar 15 minutter!

Vi nordmenn har det alt for bra! I løpet av de siste 6-7 årene er det lengste jeg har stått i norsk sikkerhetskontroll kø 15 minutter - og det har skjedd 3-4 ganger.

Her i USA er jeg heldig om sikkerhetskontrollen tar 15 minutter!

Nå vet jeg ikke eksakte tall, men regner med at amerikanske myndigheter er langt unna Norge/Avinor på å dra inn skatter på flyreiser.

Nå vet jeg ikke eksakte tall, men regner med at amerikanske myndigheter er langt unna Norge/Avinor på å dra inn skatter på flyreiser.

Prisen på flybilletter i USA ligger i gjennomsnittet likt som i Norge pr. distanse, til tross for at skattene er drastisk lavere, men når du tenker på at den gjennomsnittlige amerikaneren tjener mye mindre enn en nordmann - selv etter inntektsskatten er borte (Jamfør Big Mac-indexen), vil en nordmann ha billigere flyreiser. Noen uenige?

Prisen på flybilletter i USA ligger i gjennomsnittet likt som i Norge pr. distanse, til tross for at skattene er drastisk lavere, men når du tenker på at den gjennomsnittlige amerikaneren tjener mye mindre enn en nordmann - selv etter inntektsskatten er borte (Jamfør Big Mac-indexen), vil en nordmann ha billigere flyreiser. Noen uenige?

Det er sant nok men det er ikke det denne tråden handler om. Her er det at det blir kø i security på OSL, og grunner til dette.

Det er sant nok men det er ikke det denne tråden handler om. Her er det at det blir kø i security på OSL, og grunner til dette.

Det synes vel å være en viss enighet om at det ikke akkurat er nevneverdig mye kø på OSL, selv om det ganske sikkert er dager hvor det er mer trafikk enn normalt (og at det dermed kan slå ut i kø). Min erfaring (om enn noe begrenset) er at OSL har en relativt effektiv sikkerhetskontroll. Jeg har absolutt ingen tro på at man skal bruke så mye ressurser på security kontroll at folk som reiser aldri trenger å stå i kø, for det vil garantert bety en overdimensjonering (som alltid om man skal dimensjonere en tjeneste etter peak demand).

Back