Sjekk av kabinen før avgang og landing?

Re: Sjekker ikke SAS kabinen før avgang og landing?

Er enig med de som tidligere nevnte United som versting her. Nå er det mulig de ikke har i sine sikkerhetsforskrifter at vindusskjermer skal være åpne, men da jeg fløy EWR-SFO tidligere i år var ikke dette under kontroll i det hele tatt. Tror faktisk halve flyet hadde disse lukket, siden de sto slik da vi boardet for å unngå varme inne i flyet.

Forøvrig er min erfaring at både SAS og andre helt overser akkurat dette på hver eneste flyvning med widebody, mulig det er forskjellige regler mellom flymodellene?

Ellers er min erfaring at SK og DY er like dårlige på dette begge to, og det virker som om dette blir tatt mindre og mindre seriøst.

ikke noe annet krav enn at blinds skal være åpne på nødutgang og på 1. rad foran og bak floor level exits mener jeg

Re: Sjekk av kabinen før avgang og landing?

/// MOD ///

Tittelen i tråden er justert for å dekke tema litt mer generelt

Ber om at alle holder seg i skinnet og ikke skaper en DY/SK diskusjon

/// MOD ///

Ja, jeg tror du har rett i at Uniteds policy er å ha vindusskjernene nede, passasjerene ble iallfall stadig vekk bedt om å ta de ned. Det jeg opplevde som kritikkverdig var eksempelvis under en boarding (på 737-800) der FA ikke var tilstede foran (han satt i cockpiten og drakk kaffe og skravlet med pilotene). FA skal jo alltid stå ved sin posisjon for a 'scanne' passasjerene (sjekke at de ikke er beruset, har mistenkelig atferd etc). Overwing exit briefing på 757-200 OSL-EWR var en vits, FA bare spurte om man var 'able and willing to assist', ingen informasjon eller henvisning ellers om dørene, når og hvordan de skal åpnes, korrekt rømningsvei etc. Setebeltetskiltet på samtlige flyvninger jeg har hatt med United har aldri blitt respektert og til tross for tidvis kraftig turbulens reiste passasjerer seg, gikk på toalettet og åpnet bagasjehyllene (og ja, bagasje ramlet ut, heldigvis ingen personskader). Crewet var verken tilstede eller synlig og flere passasjerer begynte å bli litt redde. Selvfølgelig også en slett jobb på sjekk av kabin under landing, flere hadde håndbagasje i fanget, enkelte hadde bordplater nede, én satt med åpen og påslått laptop. Under taxi inn på EWR etter landing lå de flere kolli håndbagasje i midtgangen uten at FA la merke til eller ba passasjerene legge de under sete igjen.

Det er leit å høre at du opplever at vi i DY er dårlig på sjekk av kabin, har du fløyet mye eller regelmessig med oss eller baserer du erfaringen på samme grunnlag (tre fire flyvninger i det siste) som jeg tydeligvis har gjort med SAS? Som crew flyr jeg jo også mye passivt mellom basene våre, mulig jeg er litt biassed men jeg opplever iallfall selv at vi er grundige, jeg følger som regel med der jeg sitter og synes iallfall selv det er skjelden jeg ser noe som ikke blir oppdaget. Jeg kan iallfall forsikre deg om at dette er noe vi fokuserer veldig mye på, både under line training, line checks men også selvfølgelig i løpet av en normal arbeidsdag. Dersom du opplever noe ugreit eller ser noe som crewet burde ha oppdager må du gjerne gi beskjed til kabinsjefen ombord, vi setter pris på konstruktive tilbakemeldinger fra passasjerene våre og da får vi også tatt tak i det med det samme. :)

Last edited:

Konklusjonen er vel at hvis du leter så finner du - uansett selskap. Og så er vi alle litt mer overbærende med dem vi liker og "for øvrig er jeg av den mening at Kartago bør utslettes!"

Setebeltetskiltet på samtlige flyvninger jeg har hatt med United har aldri blitt respektert og til tross for tidvis kraftig turbulens reiste passasjerer seg, gikk på toalettet og åpnet bagasjehyllene (og ja, bagasje ramlet ut, heldigvis ingen personskader).

Det der har de amerikanske selskapene seg selv og takke for. De flyr med setebelteskiltet på helt til de er på cruise "i tilfelle turbulens", de slår det på ved den minste vibrasjon. I de fleste tilfeller så står det på i minst en halv time etter at det har blitt stille, ofte lenger. Da mister både folk og cabincrew respekten for det.

Det der har de amerikanske selskapene seg selv og takke for. De flyr med setebelteskiltet på helt til de er på cruise "i tilfelle turbulens", de slår det på ved den minste vibrasjon. I de fleste tilfeller så står det på i minst en halv time etter at det har blitt stille, ofte lenger. Da mister både folk og cabincrew respekten for det.

Redde for å bli saksøkt?

Redde for å bli saksøkt?

Ja, det har noe med liability å gjøre. Prosedyrer der jeg jobber er å ha på skiltet til man er på marsjhøyde, så gjør skipper talen sin hvor han advarer mot å ikke bruke beltet når man sitter og hvis været er bra, slår av skiltet.
Om folk må på dass så stryker de avgårde uansett hva skiltet sier.
Hvis det er turbulens og folk ikke skjønner bedre så blir det gitt muntlig beskjed også fra både cabin og cockpit.
Dessverre er det mange som misforstår skiltet, når det blir slått av, så tar de av seg beltet, derfor er det vel mange flygere som lar det stå på. De fleste skadene fra turbulens har vært CAT, Clear Air Turbulence som kommer helt uten varsel og de som ikke er spent fast og de som vandrer rundt havner i taket og brekker nakken. :cry:

... derfor er det vel mange flygere som lar det stå på.
Og der er vel problemet - man vet ikke hva man skal forholde seg til. Liker den europeiske tilnærmingen bedre, og det ser jo ut til å funke greit.

Har opplevd at folk spør cabin-crew om de kan gå på toalettet etter en lang stund i stille vær med skilet på . "Yes, sure. Why are you asking?" er svaret :rolleyes:

Ja, det har noe med liability å gjøre. Prosedyrer der jeg jobber er å ha på skiltet til man er på marsjhøyde

Sånn sett er den europeiske tilnærming bedre hvor man tar den av langt tidligere og ikke venter til man passerer 30.000ft

Sånn sett er den europeiske tilnærming bedre hvor man tar den av langt tidligere og ikke venter til man passerer 30.000ft

Kanskje. Men den dagen du setter tenna i taket er du kanskje ikke helt enig .. :stir

Kanskje. Men den dagen du setter tenna i taket er du kanskje ikke helt enig .. :stir

Det betyr ikke at man må ta av beltet.

Som nevnt, ved overdreven bruk så mister folk bare respekten. Og den amerikanske måten og gjøre ting på en ofte ikke den beste ;) [emoji13]

Og der er vel problemet - man vet ikke hva man skal forholde seg til. Liker den europeiske tilnærmingen bedre, og det ser jo ut til å funke greit.

Har opplevd at folk spør cabin-crew om de kan gå på toalettet etter en lang stund i stille vær med skilet på . "Yes, sure. Why are you asking?" er svaret :rolleyes:

Problemet er også at det er mye uventet turbulens som kommer plutselig, derfor mener mange at skiltet bør være på.
Selv er jeg ganske nøytral og lar det være opp til Kapteinen, han er ansvarlig for alt så lenge flyet er i bevegelse så han får bruke sitt beste skjønn.
Mange måter å flå en katt på.

Personlig mener jeg at det å ha skiltet av som "hovedregel", og så slå det på ved behov, samt avgang og landing, er det beste. Jeg mener at samtlige selskaper jeg har reist med de siste 15ish årene har hatt en "vi anbefaler likevel at du har beltet festet så lenge du sitter i stolen" idet kapteinen har slått av skiltet. Og på en del long-haul-flyvninger har de også hatt anonseringer om å ha setebeltet festet dersom man tenker å sove, og at CC vekker folk dersom de ikke kan se at setebeltet er festet (ofte annonsert tidlig i turen at man bør feste setebeltet utenpå evt. pledd e.l.).

Men det er jo da min personlige mening i kombinasjon av noen erfaringer...

Joda, god ide å ha det av som hovedregel, men så er det den uberegnelige turbulensen da.
Blir noen skadet så er det første spørsmålet bestandig: Var skiltet på?
Skulle en pax forstue en lillefinger uten skiltet så springer dem rett til advokat og saksøker både selskap, fabrikant og Gud.

Jeg fløy selv som Kaptein på både pax and cargo fly og prøvde å følge med på alle måter for å gi folk tid til å strekke beina med skiltet av men ofte må man ha det på i timesvis, foreksempel fly over Brazil på sommeren og på natta. Stadig CB som man kjører sikksakk mellom og hvis det er ATC konflikt eller mangel på radio kontakt på HF, må man fly nærmere stormene enn man har lyst til og det kan riste godt. Kan heller ikke slå skiltet av og på hvert 5 minutter for da må paxen vekkes av FA som sier ifra at nå er skiltet på igjen.
Bedre å la skiltet gløde hele natta og la paxen sove.
Enklere på lasteflyene. De som reiste baki hadde vet nok til å holde seg fastspent hele veien så skiltet sto på fra motorstart til motorene ble stengt av, enkelt og greit.

Vet om jeg vil kalle det den europeiske måten. LH lar det gjerne være på hele flighten. Det er også forskjell på om man har en kort innenriks, intraeuropeisk eller en langrute. Særlig på nattflighter lar vi det som RTP sier gjerne være på. Det blir mere frustrerende enn godt er om man slår det av og på stadig vekk. Vi hadde en kollega som ble saksøkt etter turbulens. Skiltet var forøvrig på.

Back