Sitte i cockpit?

Magnus

ScanFlyer Blue
Tidligere i år på en flight fra BGO til OSL med SAS, så jeg noe merkelig. Like før pushback ble det nedfelt et sete som gikk på tvers av døren inn til cockpit, og en kvinnelig passasjer satt seg i dette setet og fikk oppleve hele turen fra cockpit. Jeg reagerte med vanntro og ble umiddelbart misunnelig.Hva kan være årsaken til dette? Og er det mulig å søke om dispensasjon til dette i disse terrortider? Det har revet og slitt i meg siden jeg så det.

Tidligere i år på en flight fra BGO til OSL med SAS, så jeg noe merkelig. Like før pushback ble det nedfelt et sete som gikk på tvers av døren inn til cockpit, og en kvinnelig passasjer satt seg i dette setet og fikk oppleve hele turen fra cockpit. Jeg reagerte med vanntro og ble umiddelbart misunnelig.Hva kan være årsaken til dette? Og er det mulig å søke om dispensasjon til dette i disse terrortider? Det har revet og slitt i meg siden jeg så det.

En venninne/kjæreste/kone til en av pilotene, kanskje? Eller kanskje ei som jobber i SAS?

Eller fullt fly og siste mulige sete som vi gir til en pax for at hun ikke skal sitte igjen dessuten var hun penest

I Europa (ikke til UK) kan flyselskapsansatte få sitte i cockpit med kapteinens tillatelse. Iblant gjøres det også unntak fra dette, hvis man spør pent og kapteinen er i godlune. Det varierer ogå litt fra selskap til selskap - noen er strengere enn andre.

Til/fra UK og USA er det kun flygende med spesiell tillatelse som kan sitte i cockpit.

Til/fra UK og USA er det kun flygende med spesiell tillatelse som kan sitte i cockpit.

Flygende og flygende, herr MOW (aka fru Blom). Sånne tårnnisser kan fortsatt være med, men de er ikke flygende... GOTCHA!!! :wow:

Poenget er at det skal vedderstyggelig mye til for at det går i boks

De sitter så høyt at de regner jeg nesten ikke med ... :p .. men du har rett. Kjenner ikke UK, men i USA får de kun sitte foran på 'educational trip' etter spesiell søknad.

Og selvfølgelig har du unntak som FAA/luftfartsinspektører, mekanikere i tjeneste og litt annet. Jeg hadde også cockpit permit da jeg var i ATA og World.

aha, skjønner! Det må jo være en fryd å sitte der fremme! Det hadde vært en drøm gått i oppfyllelse!

Cockpit permit being the operative word. Jeg er den lykkelige innehaver av det et og annet sted ;)

Ingen problem å sitte på klapp inbound USA. UK derimot går ikke, så sant du ikke er active crew osv.

Ingen problem å sitte på klapp inbound USA.

Så fort du er i US airspace er dette veldig strengt forbudt ....... Finner FAA eller TSA ut at det sitter en uautorisert i cockpit, vanker det kjempebøter og muligens det som verre er. Enkelte synes å mene at det ikke gjelder dem, men det gjør det ...

Jeg reagerte med vantro og ble umiddelbart misunnelig.

Hehe, beste og mest ærlige kommentar jeg har lest på lenge ^_^:up:
(Endog tok jeg meg den frihet å rette på ett ord.)

Kan vel si jeg også reagerte med vantro første gangen, så du ække alene!

Så fort du er i US airspace er dette veldig strengt forbudt ....... Finner FAA eller TSA ut at det sitter en uautorisert i cockpit, vanker det kjempebøter og muligens det som verre er. Enkelte synes å mene at det ikke gjelder dem, men det gjør det ...

Ja, jeg trodde også det, derfor blir jeg like overasket hver gang jeg får "ja" til klapp til USA. Jeg har til og med spurt om dette kan stemme. Svaret har alltid vært; "Vi har ikke hørt noe om noe forbud!"

Eric

Kan heller ikke si at det har vært problematisk å sitte klapp verken inn eller ut av USA siste to årene... Riktignok med company id-kort da...

Javel ja! Hvorfor studerer man ikke journalistikk! Må jo være selve indrefileten av yrker her i verden! Kudos til KOG!

Hvis du absolutt vil sitte i cockpit, så er det kanskje lettere å ta trafikkflygerutdannelse. Den er nok sikkert en god del mindre krevende enn å gå på/komme inn på journalistikk også.:p

Ja, jeg trodde også det, derfor blir jeg like overasket hver gang jeg får "ja" til klapp til USA. Jeg har til og med spurt om dette kan stemme. Svaret har alltid vært; "Vi har ikke hørt noe om noe forbud!"

Det gjelder samme regler for amerikanske som for europeiske selskaper, så her er det noen som leker med ilden ...

Back