• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Siste spiker i kista for Narvik lufthavn

For regionen vil dette medføre et voldsomt løft infrastrukturmessig. I tillegg vil dette styrke Evenes kraftig som regional flyplass. All ære til Narvikværingene som viser slik storsinn for å utvikle regionen!

Og som takk for storsinnet, så synes jeg det burde hete Narvik Lufthavn-Evenes.
I stedet for det nåværende tungvindte navnet. :stir:D:D

Og som takk for storsinnet, så synes jeg det burde hete Narvik Lufthavn-Evenes.
I stedet for det nåværende tungvindte navnet. :stir:D:D

Dessverre for deg er sannheta at den heller burde hett Harstad Luftahavn, fordi Harstad er nærmere (også etter brua) og større.

Takk for svar, og ingen sure miner - som jeg ser det.

Det var jo ikke alvorlig ment.

Spøk til alvor, og spøk igjen:
Håper Narvik kommune ser seg råd til å vedlikeholde asfalten mm , slik at andre enn MTOW 5 tonn eller mere kan fortsette å bruke plassen.

Får legge inn en søknad ad tjenestevei slik at THS får blålys på kjøretøyet,
slik at han kan rykke ut ved behov. :D

Viktig med nye veier i regionen, og Evenes forbir/blir en flyplass nær Narvik.

Mon tro om Skagen og Svolvær blir neste? En løsning med bedre veier er jo foreslått mot at disse legges ned hvis jeg husker riktig - og nye veier er viktig for regionens tre viktigste industrier, hvorav en er fremtidig ;)

Ja det er nok dessverre mest sannsylig den endelige spikeren i kista for Narvik lufthavn, Framnes som så mange av oss i byen har satt pris på siden den ble bygget og åpnet av visjonære entusiaster i 1972 og som vi fortsatt setter enormt stor pris på den dag i dag. Flyplassen har siden fødselen vært omdiskutert og ønsket nedlagt av både myndigheter og "gode" naboer men til slutt var det faktisk Narvik kommunes egne politikere som sørget for dødsstøtet til tross for at motstanden i befolkningen fortsatt er meget stor. Å kalle det storsinnet av Narviks befolkning blir i så måte feil. Den takken må nok rettes til lokalpolitikerne. Tilbake vil vi etter min mening stå med et dårligere transporttilbud til byens befolkning og et dårligere akuttmedisinsk tilbud til de som i fremtiden trenger rask transport til et høyere omsorgsnivå med luftambulanse. Sistnevnte vil man aldri klare å erstatte tidsmessig med hverken ambulansehelikopter eller andre tiltak såfremt man ikke skulle finne på å bygge opp lokalsykehuset i byen. Det er ikke rent mange historier om mennesker som har berget liv og helse fordi man har hatt tilgang til rask og effektiv lufttransport og i kraft av mitt yrke vet jeg betydningen av det. Nedleggelsen vil også føre til økte kostnader for bl.a. helsesektoren og jeg er i så måte ikke overbevist om at staten totalt sett sparer så mye penger som de påstår. Men jeg regner med at lokalpolitikerne våre har kalkulert kostnadene for liv og helse inn i dette prosjektet...

Nei jeg forventer ikke at de som ikke har noe forhold til byen eller til flyplassen skal skjønne mine argumenter og jeg skjønner at utenforstående ikke ser behov for lokalflyplassen i Narvik, spesiellt med tanke på at det er relativt kort vei til Evenes. Jeg har hørt "alle" argumentene om at "det er unødvendig med flyplasser på et hvert nes her i landet", "på indre Østlandet har de 2-3 timer til nærmeste flyplass", "det er ingen menneskerett å ha en flyplass i nærheten", "det er bortkastede penger", "det er kort vei til Evenes" osv. osv men jeg ber om forståelse for at det faktisk sitter langt inne å skulle gi fra seg en slik vel etablert instistusjon i lokalsamfunnet, i hvertfall for lokalbefolkningen som ikke påvirkes av utenforliggende interesser.

Når det gjelder etterbruk av området hvor flyplassen ligger er det ingen håp om at flyplassen vil bli overtatt av kommunen eller at noe av infrastrukturen vil bli bevart. Kommunen har for lenge siden sett verdien i dette området til andre formål slik at de fleste spor av flyplass vil bli slettet ganske umiddelbart etter stenging. Det er nok mange eiendoms- og boligspekulanter som allerede sikler over området. Nærmeste flyplass for GA vil i fremtiden bli Ballangen hvor man de siste årene har etablert en grusstripe. Jeg vil tro at Narvik flyklubb og andre velger å flytte dit med hangar og fly når det blir aktuellt.

Jeg er selvsagt farget av at jeg er flyentusiast og ihuga tilhenger av lokalflyplassen vår i Narvik og har ingen annen logisk forklaring på min flyinteresse enn at jeg vokste opp under innflyvningen til flyplassen. Slik jeg bor har jeg panoramautsikt til det som skjer på flyplassen hver dag (selv om det er alt for lite ;)) og jeg følger med så godt jeg kan på den trafikken som er. Jeg fasineres like mye hver eneste dag når Widerøes Dash 8 eller Lufttransports King Air streifer over hustaket mitt på innflyvningen og tenker med gru på at det blir det slutt på om 4 år. Men det er selvsagt nostalgi og følelser og det er vel ikke verdt millioner av kroner i utgifter for den norske stat :) Jeg skal ikke gå inn i noen diskusjon om hvorvidt Hålogalandsbrua er et fornuftig og nødvendig prosjekt ei heller hva som er lønnsomt totalt sett for staten Norge for det hører til i andre fora men jeg kan ikke si annet enn at dette ikke er noen god dag for meg eller noen av de andre som vet betydningen av lokalflyplassen vår.

Vi har i mange år hatt disse helikopetrene som lander meter unna Harstad Sykehus og flyr til Tromsø (Narvik har også ett sykehus) i superakutte tilfeller, så den kunstige dramatikken klarer jeg ikke å sympatisere med. At helikopter som flyr fra sykehus til sykehus forsinker akutt transport istedenfor propellfly som medfører transport til og fra flyplass i tillegg til flight stemmer selvsagt ikke. Og at det koster mer å ha helikopterberedskap enn å opprettholde en hel flyplass med en håndfull passasjerer faller også på sin egne urimelighet

Heldigvis betaler jeg ikke skatt i Norge lengre, men dette er ihvertfall ett stort skritt i riktig retning for å stoppe den vanvittige sløsingen mange småflyplasser representerer.

Som sagt forventer jeg ikke at folk som ikke har noe forhold til dette eller som i ditt tilfelle ikke setter seg inn i saken og faktisk vet hva man snakker om skal forstå mine argumenter.

For å fyre opp litt flere bål her, og for å ikke ta ei veldig lokalpatriotisk linje i forhold til flyplasser: Spør du en tromsøværing med masse slekt i Harstad (meg, altså ikke en stor Narvikfan) burde Bardufoss være eneste flyplass i Troms, forutsatt forlenging av jernbanen fra Narvik til Tromsø (med skikkelig hastighet). Det hadde vært billigere, økt passasjergrunnlaget og dermed tilbudet, fått flytta enorme mengder gods over fra E6/E8 til bane og frigjort enorme, sentrale arealer i Tromsø. Det hadde også spart enorme summer for helsevesenet som svir av vanvittige summer på å flytte folk mellom Tromsø og Harstad/Narvik. Så spørs det om det hadde blitt så mye siviltrafikk igjen på Evenes.

Back